سیستمی که به عملکرد مستقل ربات‌های زیردریایی کمک می‌کند

پژوهشگران دانشگاه پردو با همکاری نینا محمودیان(Nina Mahmoudian)، دانشمند ایرانی این دانشگاه، سیستمی برای شارژ مجدد ربات‌های زیردریایی ابداع کرده‌اند که آنها را از دخالت انسان بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ربات‌ها می‌توانند ابزار شگفت‌انگیزی برای ماموریت‌های امداد و نجات و بررسی‌های زیست‌محیطی باشند اما برای ادامه فعالیت خود، به شارژ دوباره باتری‌ها نیاز دارند. اگر ربات مورد استفاده از نوع ربات خودران زیردریایی باشد، شارژ دوباره باتری، موضوعی چالش‌برانگیز خواهد بود.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه پردو(Purdue University) با همکاری نینا محمودیان(Nina Mahmoudian)، استادیار مهندسی مکانیک این دانشگاه، سیستم متحرکی برای این گونه ربات‌ها ابداع کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد بدون نیاز به دخالت انسان، وظایف خود را انجام دهند.

محمودیان گفت: پژوهش ما بر عملکرد مقاوم ربات‌ها در محیطهای چالش‌برانگیز تمرکز دارد و هیچ محیطی چالش‌برانگیزتر از زیر آب نیست.

هنگامی که یک ربات در آب غوطه‌ور می‌شود، توانایی آن در انتقال و دریافت سیگنال‌های رادیویی و داده‌های GPS کاهش می‌یابد؛ در نتیجه عملکرد آنها محدود می‌شود.

محمودیان ادامه داد: این ربات‌ها معمولا یک برنامه از پیش تعیین شده را زیر آب اجرا می‌کنند. پس از آن، به سطح می‌آیند و به ارسال سیگنال می‌پردازند. انسان‌ها باید داده‌های ربات را بگیرند، باتری آن را دوباره شارژ کنند و سپس دوباره آن را به آب بازگردانند. این کار، پرهزینه است و زمانی را که ربات برای انجام دادن وظیفه خود نیاز دارد، محدود می‌کند.‌

راه حل محمودیان، طراحی یک ایستگاه متحرک زیر آب است تا ربات‌ها بتوانند خودشان را با کمک آن شارژ کنند.

محمودیان اضافه کرد: ربات‌ها می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان، به شارژ مجدد باتری و آپلود داده‌های خود بپردازند و به اکتشاف خود ادامه دهند.

ما الگوریتم‌هایی را ابداع کرده‌ایم تا توسعه این روش را افزایش دهیم و امکان استفاده بهینه از ربات‌ها را فراهم کنیم.

این پژوهش، در مجله "IEEE Robotics and Automation Letters" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1075802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =