عوارض یک داروی ضدالتهاب

پردنیزون (Prednisone) دارویی از خانواده داروهای کورتیکواستروئیدی است که خاصیت ضد التهابی دارد و سرکوب کننده سیستم ایمنی به حساب می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  داروی پردنیزون در درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله می توان به بیماری التهابی روده، لوپوس، آسم، سرطان ها و چندین نوع از آرتروزها اشاره کرد.

مصرف این دارو با عوارض جانبی همراه است که می توان به افزایش وزن، سردرد، احتباس مایع و ضعف عضلانی اشاره کرد. دیگر تاثیرات منفی این دارو شامل بروز عارضه گلوکوم، آب مروارید، چاقی، رشد موی صورت و عقب ماندگی رشد در کودکان است.

داروی پردنیزون می تواند مشکلات روانی نیز ایجاد کند که افسردگی، بیخوابی، نوسانات خلقی و تغییرات رفتاری از جمله آنهاست.

داروهای کورتیکواستروئید همچون پردنیزون تداخلات دارویی بسیاری دارند که به طور مثال می توان به داروهایی چون استروژن ها، فنی‌توئین، وارفارین و داروهای دیابت اشاره کرد. همچنین مصرف این دارو در سه ماهه نخست بارداری می‌تواند موجب بروز عارضه شکاف کام در نوزاد شود.

همچنین این دارو در شیر مادر ترشح می شود و می تواند در نوزادانی که شیر می خورند عوارض جانبی ایجاد کند.

به گزارش مدیسن نت، عوارض جانی این دارو و دیگر انواع کورتیکواستروئیدها می تواند خفیف یا جدی باشد و آسیب‌های برگشت ناپذیری به اعضای بدن وارد کند که معمولا این عوارض با مصرف دوز بالا و دوره زمانی طولانی‌تر ایجاد می‌شود.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1075805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =