در محکومیت‌های مربوط به مهریه، باید وضعیت اقتصادی افراد لحاظ شود

رییس قوه قضاییه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری برای دیدار با مردم این استان به بیرجند سفر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رییسی در ادامه سفر خود به استان خراسان جنوبی در جلسه شورای قضایی این استان که به صورت ویدئو کنفرانس برای واحدهای قضائی شهرستان‌ها هم پخش می‌شد، از عملکرد همکاران دستگاه قضا در این استان که مخلصانه و مجاهدانه در خدمت مردم هستند، تقدیر کرد.

رییس قوه قضاییه، دادگستری استان خراسان جنوبی را از جمله بخش‌های موفق دستگاه قضایی دانست و افزود: اگر بخواهیم ۱۰ استان را جزو استان‌های پیشرو در حوزه قضایی معرفی کنیم، خراسان جنوبی حتماً در زمره این استان هاست که عملکرد و جایگاه خوبی در ارزیابی‌ها دارد و باید برای تداوم این توفیقات، با همتی مضاعف کاستی‌ها را برطرف کنیم.

آیت‌الله رییسی از نیروی انسانی کارآمد به عنوان سرمایه دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر لزوم صیانت جسمی و روحی از این سرمایه عظیم تصریح کرد: اعتبارات، امکانات و برنامه ریزی برای خدمت و حسن انجام کار مهم است، اما مهم‌ترین عامل توفیق یک سازمان مدیریت آن مجموعه است.

رییس قوه قضاییه توجه به رونق و جهش تولید را از مهم‌ترین مأموریت‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: باید موانع تولید برطرف شود و کارآفرینان و سرمایه گذاران مورد حمایت قرار گیرند تا اشتغال ایجاد کنند و چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و عمده این مسئولیت بر عهده دولت است.

آیت‌الله رییسی  با اشاره به اقداماتی که در جهت رفع محرومیت در استان خراسان جنوبی انجام شده است، تصریح کرد: به برکت نظام و اراده رهبری و خدمت دولتمردان گام‌های بلندی برای رفع محرومیت در خراسان جنوبی برداشته شده و چهره استان متفاوت شده، اما مردم مومن این دیار نیازمند توجه بیشتری هستند.

رییس قوه قضاییه مردمی بودن دستگاه قضا را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: حفظ کرامت مردم رویکرد محوری ما و فراتر از یک توصیه اخلاقی بوده و در واقع یک الزام برای همکاران قضایی در سراسر کشور است و همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

آیت‌الله رییسی  اجرای عدالت و قانون را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان این که فضاسازی‌ها برای وارونه کردن حق و باطل است، متذکر شد «همکاران دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آرایشان به هیچ عنوان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرند».

رییس قوه قضاییه وظیفه قاضی را کشف حقیقت دانست و گفت: گرایش ما باید اجرای قانون و عدالت باشد و نباید متأثر از فضاسازی افراد یا رسانه‌ها حکم کنیم بلکه باید غبار را کنار بزنیم و بر اساس حق و برای رضای خدا تصمیم بگیریم که راه نجات ما و موجب سعادت دنیا و آخرت است.

آیت‌الله رییسی  در بخش دیگری از سخنانش به دیدار و گفتگوی خود با یکی از محکومین مالی که به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی شده و برای دیدار امروز از زندان مرخصی گرفته بود، اشاره کرد و گفت: مهریه دِینی است که زوج باید به زوجه پرداخت کند و اگر کسی از انجام تعهد امتناع می‌کند باید طبق قانون با او برخورد کرد و قاضی ما اجازه نمی‌دهد حق کسی ضایع شود، اما اگر بررسی‌ها نشان داد شخصی توان مالی ندارد، باید برای او شرایطی در نظر گرفت که بتواند دِین خود را بپردازد. در تقسیط مهریه باید به توان اقتصادی فرد هم دقت شود و اگر کسی واقعا از پرداخت مهریه ناتوان بود نباید به زندان برود.

رییس دستگاه قضا با بیان این که باید در محکومیت‌های مالی وضعیت اقتصادی افراد را هم در نظر گرفت، تصریح کرد: ما نباید بر اساس اصرار دیگران برای صدور حکم تصمیم بگیریم بلکه نظر بزرگان دین و فقه و قانونگذار این است که فقط بر اساس مقررات و حق نظر بدهیم و ابعاد و زوایای تصمیمات خود را هم برای مردم تبیین نماییم.

آیت‌الله رییسی  تبیین تصمیمات قضایی برای مردم و نخبگان و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی دستگاه قضایی در دوران مسئولیت خود عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه «تسریع در تعیین تکلیف افراد تحت قرار» و «تسریع در معاینات و اظهارنظرهای پزشکی قانونی برای کاهش اطاله دادرسی» را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت که برای تسهیل خدمت رسانی به مراجعان پزشکی قانونی در مناطق محروم ۴۹ مرکز پزشکی قانونی فعال خواهد شد که تاکنون بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز فعال شده اند.

آیت‌الله رییسی  بر لزوم نظارت بر فرایند مزایده‌ها و مناقصات نیز تأکید کرد و نظارت در این حوزه را از مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور دانست، اما در عین حال گفت که دستگاه‌های برگزار کننده مزایده‌ها و مناقصه‌ها هم باید به نظارت درون سازمانی توجه ویژه داشته باشند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین منابع مالی کشور تأکید کرد: انشاءالله با انسجام و همدلی و با شعار «ما می‌توانیم» مشکلات کشور حل می‌شود و یقین داریم دشمن در این قضیه ناامید می‌شود و دوستداران انقلاب امیدوار می‌شوند و این اتفاق قطعاً خواهد افتاد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که دشمنان همواره دنبال بهانه تراشی هستند، خاطر نشان کرد: شرایطی که در آن قرار داریم پایدار نخواهد بود و با تکیه بر خدا، اعتماد به نفس مردم عزیز و تلاش مدیران از این شرایط به خوبی عبور و بر دشمن توفق پیدا خواهیم کرد و وضعیت خوب خواهد شد.

آیت‌الله رییسی با اشاره به وضعیت امنیتی خوب استان خراسان جنوبی بر لزوم حفظ امنیت پایدار مناطق مرزی تأکید کرد و گفت: حفظ امنیت مساله مهمی است که دستگاه قضایی نیز علاوه بر نیروهای مسلح و نیروی انتظامی سهم جدی در آن دارد و دادگستری و دادستان‌های ما باید با همکاری شورای تأمین استان سطح امنیت را روز به روز افزایش دهند.

رییس قوه قضاییه در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست بلکه باید وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می‌دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.

پیش از سخنان رییس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس دادگستری استان خراسان جنوبی در گزارشی از عملکرد و برنامه‌های دادگستری متبوعش تعداد پرونده‌های متشکله در استان در ۶ ماهه اول امسال را ۵۶ هزار و ۲۸۳ مورد عنوان کرد که به گفته او ۵۴ هزار و ۲۶۳ فقره آنها، معادل ۹۶ درصد پرونده‌ها مختومه شده اند.

وی از رشد ۶ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان در سال ۹۹ و افزایش ۴ درصدی پرونده‌های مختومه در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و تعداد پرونده‌های متشکله در شورای حل اختلاف در این مدت را نیز با رشد ۸ درصدی آن‌ها ۱۸ هزار و ۶۹۱ پرونده عنوان کرد و گفت که از این تعداد فقط ۱۳۴ پرونده باقی مانده و ۹۹ درصد آن‌ها توسط ۲ قاضی این شورا مختومه شده است.

رئیس دادگستری خراسان جنوبی با بیان این که به طور میانگین ۲۵ درصد پرونده‌های قضایی استان به صورت الکترونیک تشکیل می‌شود، اعلام کرد: بیش از ۱۴ هزار پرونده متشکله در دادسراها و محاکم به صورت الکترونیک تشکیل و رسیدگی شده، ۱۱ هزار و ۷۸۹ مورد امور قضایی به صورت الکترونیکی انجام شده و ۲۳ عنوان درخواست حقوقی و ۱۵ عنوان کیفری نیز الکترونیکی پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از گزارش خود خاطر نشان کرد که در دوران شیوع کرونا و برای صیانت از سلامت زندانیان استان پس از صدور بخشنامه رئیس دستگاه قضا ۷۸ درصد زندانیان مشمول شرایط مرخصی در دوره اول و ۸۲ درصد نیز در دوره دوم از مرخصی استفاده کرده اند.

وی یکی از مهم‌ترین رویکردها و مأموریت‌های دادگستری خراسان جنوبی در سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید و سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید را بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و تلاش برای حل آن‌ها عنوان و اعلام کرد ظرف یک سال اخیر ۲۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان با همکاری دستگاه قضایی احیا شده اند.

رئیس دادگستری خراسان جنوبی از «کمبود اعتبارات و تجهیزات و نیروی انسانی» به عنوان دو مطالبه مهم دادگستری این استان یاد کرد و برای حل مشکل کمبود نیروی قضایی پیشنهاد داد همکاران اداری دارای بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت تبدیل وضعیت شده و به بخش قضایی منتقل شوند.

حجت الاسلام حمیدی از کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های راهبردی در دادگستری خراسان جنوبی یاد کرد و با اشاره به ملاقات‌های هفتگی خود با مراجعین به مراجع قضایی از افزایش رضایتمندی مردم استان از عملکرد دستگاه قضا بر اساس نظرسنجی‌ها خبر داد.

در این نشست همچنین برخی مسئولان قضایی استان به بیان دیدگاه‌ها وپیشنهادات و مطالبات خود پرداختند که «دسترسی مدیران به بانک‌های اطلاعاتی در راستای اجرای نظارت الکترونیک» و «آسیب شناسی مشتریان صوری در مزایده‌های معادن و مقابله با واسطه بازی ها» از مهم‌ترین آن‌ها بود.

درد دل جوان زندانی مهریه با رییس قوه قضاییه

آیت الله رئیسی در جریان سفر به استان خراسان جنوبی با تعدادی از مراجعین به دادگستری کل این استان دیدار کرد.

در این دیدار که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری این استان هم در آن حضور داشتند، رئیس قوه قضاییه پس از گفتگو با مراجعه کنندگان، دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی این افراد صادر کرد.

مشکلات حقوقی مربوط به زمین‌ خانه‌های 120 خانواده روستای منظریه در حاشیه شهرستان بیرجند، گازرسانی به یک واحد تولیدی دامداری و همینطور موضوع اراضی مورد اختلاف میان دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی در منطقه حسین‌آباد، از جمله مسائلی بودند که توسط مراجعه‌کنندگان با رئیس دستگاه قضا در میان گذاشته شدند.  

رئیس قوه قضاییه در جریان این دیدارها به رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی دستور داد برای حل و فصل مشکلات 120 خانوار روستای منظریه، جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال را با حضور مسئولان بنیاد مسکن و نمایندگان خانواده‌های این روستا تشکیل دهد.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار پس از استماع اظهارات یکی از جوانان مراجعه کننده که زندانی مهریه بود و توانایی پرداخت اقساط یک میلیون تومانی مهریه خود را نداشت، با تاکید بر این نکته که «مهریه حق زن است و باید پرداخت شود اما باید توانایی افراد در نحوه پرداخت مهریه هم لحاظ شود»، به رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی دستور داد به مشکلات مربوط به پرداخت مهریه در دادگستری‌های سراسر این استان رسیدگی کند.

رئیس دستگاه قضا همچنین پس از شنیدن مشکلات یکی از تولیدکنندگان دامی خراسان جنوبی، از استاندار و این فرد تولیدکننده خواست که با برگزاری یک جلسه مشترک، مشکلات گازرسانی به این واحد تولیدی دامداری را حل و فصل کنند.

نفرت مردم دنیا از اسرائیل و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود

آیت‌الله رییسی نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان  و نائب رییس مجلس خبرگان رهبری،  همزمان با شب اربعین حسینی در حسینیه جماران شهرستان بیرجند حاضر شد و با تاکید بر قرائت زیارت اربعین در روز اربعین حسینی، اظهار کرد: امام حسین(ع) امام السالکین است و سلوک با اربعین حاصل می‌شود.

رییس دستگاه قضا اربعین را نشانه‌ای برای پیروزی راهبرد مقاومت در عین تسلیم شدن ظاهری دانست و گفت: سال ۶۱ هجری قمری یک نقطه آغاز است چرا که عاشوراییان در این روز متولد شدند.

آیت‌الله رییسی، اربعین را نماد و نمود عاشورای حسینی دانست و گفت: رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت های امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) اربعین ندارند اما به راستی چرا اربعین شهادت امام حسین (ع) تا این حد و اندازه پرشور برگزار می شود؟ چون دشمنان می خواستند نامی از حسین(ع) باقی نماند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که دشمنان می خواستند که عاشورا، روز مرگ عاشوراییان باشد اما باذن‌الله عاشورا روز تولد عاشوراییان شد، افزود: دشمنان در صحرای کربلا سرها را از بدن‌ها جدا کردند و با اسب‌های خود بر پیکرهای شهدا تاختند تا عاشورا نماند اما تقدیر الهی اینگونه بود که عاشورا بماند.

آیت‌الله رییسی  مکتب عاشورا را مکتبی انسان‌ساز، مقاوم‌ساز و موحدساز خواند و عنوان کرد: عاشورا کارخانه تولید انسان انقلابی، مقاوم، ظلم‌شناس و ظلم‌ستیز است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع آن برگزاری متفاوت مراسم اربعین امسال، اظهار کرد: امسال به خاطر مسئله کرونا نمی‌توان اربعین را با رونق هر ساله برگزار کنیم اما اطمینان داریم که جریان اربعین روز به روز و سال به سال بیشتر از قبل دل‌ها را متوجه عاشورا و ملت‌های بیشتری را جذب حسین ابن علی(ع) می‌کند.

آیت‌الله رییسی جریان امام حسین(ع) و جریان یزیدیان را دارای امتداد راهبردی در عصر کنونی دانست و گفت: امتداد جریان عاشورا امتدادی ماندگار است اما امتداد جریان یزیدیان، ماندگار نخواهد بود چرا که قانون خداوند متعال این است که باطل از بین رفتنی است.

رییس قوه قضاییه مکتب شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را در امتداد مکتب عاشورا دانست و با بیان اینکه خون مطهر شهدا از عالم جهل‌زدایی می‌کند، گفت: خون کسی که در مسیر سیدالشهدا(ع) به دیدار معبود می‌شتابد چون متصل به خون اباعبدالله الحسین(ع) است، هرگز ضایع نمی‌شود.

آیت‌الله رییسی در ادامه با بیان اینکه خون شهدا از عالم جهل‌زدایی می‌کند، اظهار داشت: همانگونه که در زمان امویان و عباسیان، مردم گرفتار جاهلیت بودند، مردم امروز دنیا گرفتار جاهلیت مدرن هستند که با «ایسم»‌های مختلف شناخته می‌شوند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ویژگی‌های جاهلیت مدرن گفت: جاهلیت مدرن که امپراطوری رسانه‌ای دنیای امروز را در اختیار دارد، نشان‌دهنده بدترین، زشت‌ترین و کریه‌ترین مسائل اخلاقی است.

آیت‌الله رییسی از داعش به عنوان یکی از دست پرورده‌های جاهلیت مدرن یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای پیدایش داعش گفتند که این گروه از جنسی صهیونیستی برخوردار است و گذشت زمان هم این موضوع را اثبات کرد و بعدها خود مقامات آمریکایی هم اعتراف کردند که داعش را ما تشکیل دادیم.

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بیان کرد: ما آنچه که امروز در امارات و بحرین اتفاق افتاده را مربوط به ملت‌های امارات و بحرین نمی‌دانیم بلکه این کار را نتیجه خیانت دولت‌های وابسته آنان قلمداد می‌کنیم.

آیت‌الله رییسی با اشاره به نفرت روزافزون مردم دنیا نسبت به اسرائیل و آمریکا، عنوان کرد: یکی از مصادیق امتداد راهبردی یزیدیان در زمانه فعلی، از مردم و حتی از خدا هم خجالت نمی‌کشد و به جنایت هولناک و بزرگ خودش در به شهادت رساندن شهید سلیمانی افتخار می‌کند.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه تمام مردم منطقه، شهید سلیمانی را به عنوان قهرمان ضدتروریست منطقه می‌شناسند، تصریح کرد: سردار سلیمانی ظرفیت عظیم نیروهای منطقه را شناسایی کرد و آنها را برای استیفای حقوق ملت‌هایشان به کار گرفت.

رییس قوه قضاییه در پایان تضمین سعادت‌مند شدن ابناء بشر را در گرو ارتباط با حسین‌بن‌علی(ع) دانست و بیان کرد: همانگونه که انقلاب اسلامی ایران یکی از جلوه‌های عاشورای حسینی است بسیاری از حرکات اسلامی امروز جبهه مقاومت نیز برگرفته از جلوه‌های عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) هستند.

شعار «ما می‌توانیم» در همه عرصه‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد

آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی، دین‌مداری را یکی از نکات محوری در میان مردم استان خراسان جنوبی داست و ضمن تاکید بر صیانت از این دین‌مداری، گفت: امروز استان خراسان جنوبی علی رغم مرزی بودن، از شرایط امنیتی بسیار خوبی برخوردار است.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه عنوان کرد: در کنار اقدامات و فداکاری‌های نیروهای نظامی و انتظامی، نقش دین مداری مردم خراسان جنوبی و توجه آن‌ها به فرهنگ و اخلاق اسلامی، در تامین امنیت این استان حائز اهمیت فراوان است.

آیت الله رئیسی با اشاره به انسجام و وحدت نهادها و دستگاه‌های مختلف استان خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر آن وقتی که قرار است صرف تولید و اشتغال در یک استان شود، صرف مشاجرات بی‌حاصل شود، قطعا کارنامه پرباری را نصیب مدیران آن استان نخواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه با مغتنم شمردن فرصت حضور مدیران باکفایت در استان خراسان جنوبی اظهار کرد: رمز گشایش در کشور این است که ما در گام دوم انقلاب با همه وجود بدانیم همه مشکلات در داخل همین کشور و به دست همین مدیران و نیروهای کارآمد قابل حل شدن است.

آیت الله رئیسی با اشاره به این نکته که ما مشکل حل نشدنی نداریم عنوان کرد: دغدغه‌ها و مشکلات اقشار مختلف مردم در زمینه‌های مختلف را قابل حل می‌دانیم و مدیران و فرهیختگان و نیروهای کارآمد ما می‌توانند همه این گره‌ها را باز کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کلمه «ما می‌توانیم» به عنوان یک شعار در همه عرصه‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد و بسیاری از بن بست‌ها را بشکند، به دلاوری‌های دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نیروهای سپاه، ارتش، بسیج و جهاد سازندگی بدون داشتن سلاح و ابزار کافی، کارهای بسیار بزرگی را در دوران دفاع مقدس انجام دادند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه وضعیت تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز قابل مقایسه با ۳۱ شهریور سال ۵۹ و دوران دفاع مقدس نیست، اظهار کرد: امروز با همت کارشناسان و متخصصان دفاعی، ما در شرایط بسیار ممتازی در سطح منطقه قرار داریم به نحوی که دنیا نیز به این واقعیت اذعان می‌کند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری بارها و بارها خطاب به مسئولان توصیه کرده‌اند، روحیه جهادی و انقلابی می‌تواند موجب پیشرفت‌های بسیار زیاد در عرصه مختلف کشور شود.

آیت الله رئیسی در بحش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت نظارت درون سازمانی در سطح کشور اظهار کرد: آنچه در استان خراسان جنوبی قابل مشاهده است نشان می‌دهد که اگرچه میزان بودجه و اعتبارات این استان افزایش پیدا کرده است، اما در عین حال نظارت درون سازمانی مدیران باعث شده که سلامت اداری در سطح استان افزایش پیدا کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این نکته که در کنار نگاه به توسعه یافتگی، باید سعی کرد آفت‌های کار را به حداقل رساند، تاکید کرد: نظارت درون سازمانی بهترین و کارآمدترین نوع نظارت است که خود مدیران و مسئولان باید آن را انجام دهند.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت برقراری دادگاه‌های ویژه اقتصادی یا تجاری در کشور نیز تاکید کرد و گفت: ما مدتهاست به دنبال برقراری دادگاه‌های تخصصی در موضوعات مختلف هستیم و در همین راستا، تشکیل دادگاه‌های تجاری با ماهیت قضایی و حقوقی و نگاه اقتصادی و تجاری در دستور کار ماست و به زودی در مراکز استان‌ها شاهد برپایی این دادگاه‌ها خواهیم بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید در کشور، بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان در قوانین کشور تاکید کرد و گفت: بخش‌های قضایی باید از تولیدکنندگان به شکل قابل توجهی حمایت کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت موضوع ارزش افزوده در فرآیند تولید، گفت: قبلا هم در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی گفته بودم که در این استان می‌توان اقتصاد نوع سنگ‌های ذی‌قیمت را تعریف و از آن حمایت کرد چرا که سنگ‌های ذی‌قیمت خراسان جنوبی قابل رقابت با کشورهایی است که بهترین سنگ‌ها را در اختیار دارند.

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع مواد مخدر و مخاطرات هم‌مرزی استان خراسان جنوبی با افغانستان، گفت: متاسفانه افغانستان امروز زیر پوشش غرب و آمریکا در حال تولید مواد مخدر و تبدیل مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان، گفت: مجموعه دستگاه‌های ما عملا در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستند، اما غرب در این زمینه غیر از سخن گفتن، حمایت دیگری ندارد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر باید در اولویت برخوردهای انتظامی باشند، اظهار کرد: باید با خرده فروشان و معتادان متجاهر هم برخورد شود، اما اولویت در این زمینه، برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: مسئله دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر باید در سطح منطقه و جهان فعال‌تر شود تا این موضوع صرفا از بعد انتظامی و اطلاعاتی دنبال نشود.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت موضوع تنقیح قوانین در کشور عنوان کرد: حجم قوانین ما بسیار زیاد است که باید کمتر، شفاف‌تر و گویاتر شوند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های تنقیح قوانین ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: هر سه قوه قرار است در این زمینه اقدام کنند و مدیران و دست اندرکاران میانی کشور که با تنگناهای مختلف روبرو هستند با اعلام نظرهای خود می‌توانند کمک قابل توجهی در زمینه تنقیح قوانین داشته باشند.

آیت الله رئیسی در ادامه حفظ اراضی ملی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشور دانست و گفت: در برخورد با کسانی که به اراضی ملی تعرض می‌کنند، باید گستره ابعاد اقدامات متخلفان بررسی شود و به عنوان مثال تخلف یک روستایی که یک متر تخلف کرده است با تخلف فردی که به منابع طبیعی به صورت گسترده تعرض می‌کند، دارای تفاوت اساسی است.

رئیس قوه قضاییه در پایان با بیان اینکه گسترش اخلاق و معنویت در کاهش آمار جرم و جنایت در جامعه بسیار موثر است، بر ضرورت برخورد با اشرار و کسانی که باعث ایجاد دلهره در میان مردم می‌شوند، تاکید کرد.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به استقرار سیستم‌های دادسرا و دادگاه در ۱۱ شهرستان این استان گفت: در ۴ بخش استان نیز چارت تشکیلاتی مصوب گرفته‌ایم و مشغول ارائه خدمات قضایی به مردم در این بخش‌ها هستیم.

وی با با اشاره به تاسیس و راه اندازی ۲ دادگاه بخش طی یک سال اخیر در استان خراسان جنوبی گفت: ما اعتقاد داریم که مردم برای دریافت خدمات قضایی و اجرای عدالت باید کمترین هزینه مالی و زمانی را بپردازند.

تقی‌زاده رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این نشست با اشاره به انباشت قوانین متعدد و مختلف در کشور، بیان کرد: احیاء، بروزرسانی و تنقیح قوانین موجود در کشور، امری ضروری است.

وی با اشاره به نقش اندک منتخبین شوراها که در قانون شوراها دیده شده است، درخواست بازبینی این قانون را مطرح کرد.

خسروی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به عملکرد مثبت قوه قضاییه طی ماه‌های گذشته که موجب امیدآفرینی در میان مردم شده است، موضوع کمبود بودجه سالیانه این استان را مطرح کرد و گفت: با توجه به پهناوری استان خراسان جنوبی، افزایش بودجه سالیانه این استان باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های پادگانی استان خراسان جنوبی عنوان کرد: ۱۴ سال است که این موضوع بر سر زبان‌هاست و بهتر است مسئولان هر چه سریع‌ترآن را تعیین تکلیف کنند.

معتمدیان استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به امنیت مثال‌زدنی استان خراسان جنوبی عنوان کرد: حضور مقتدرانه نیروهای مسلح و اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و حمایت دستگاه قضایی از نیروهای مسلح و ضابطین، سبب شده که خراسان جنوبی چه در عرصه مرزهای مشترک با کشور افغانستان و چه در عرصه تامین امنیت عمومی استان، در زمره استان‌‎های شاخص کشور قرار بگیرد.

وی در همین رابطه گفت: تقویت نیروی هوایی و هوانیروز و همچنین رصد و پایش شبانه روز پدافند هوایی، از جمله دلایل اصلی افزایش امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی به مشارکت مردم این استان در انتخابات اسفند سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با وجود فشارهای اقتصادی و محرومیت‌هایی که در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی وجود دارد، شاهد مشارکت ۶۷ درصدی مردم این استان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بودیم که نشان از دلدادگی مردم این خطه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

معتمدیان با بیان اینکه با حمایت و همکاری دستگاه‌های حاکمیتی، به دنبال ارتقای ۱۵ شاخص توسعه در استان خراسان جنوبی هستیم، عنوان کرد: امسال بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بیش از ۸۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری عمرانی و اشتغالزایی در سطح استان خراسان جنوبی انجام داده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =