آغاز مطالعات رسمی روی دیرآموزان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مطالعات رسمی افزایش طیف‌های تحت پوشش با مطالعات روی دیرآموزان آغاز شده است و هدف آن افزایش افراد تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سید جواد حسینی در مراسم کلنگ زنی احداث مدرسه ۱۲ کلاسه خیر ساز ویژه دانش آموزان با آسیب ذهنی اسلامشهر که با حضور مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و خیر مدرسه ساز مهندس فرشچی برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که ۱۵۰ مدرسه از این تعداد تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد و در حال حاضر این مدرسه نود و هشتمین مدرسه از ۱۵۰ مدرسه است که کلنگ زنی یا افتتاح شده است. امروز امتداد نیکویی و بصیرت را کلنگ زنی خواهیم کرد و این کلنگ زنی در ادامه طرح «از خشت تا بهشت» و آغازی خوب برای انجامی مطلوب است که هفت ماه پیش آغاز شد.

معاون وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه سه مدرسه دیگر نیز در شهرستان‌های استان تهران ساخته خواهد شد، اظهارکرد: ۱۵۳ هزار دانش آموز استثنایی در هفت طیف تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم هر چقدر بیشتر دانش آموزان استثنایی را از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی هدایت کنیم، اظهارکرد: تا جایی که امکان‌پذیر است این دانش آموزان باید با دیگر دانش آموزان عادی درس بخوانند و یک مدرسه استثنایی پشتیبان چندین مدرسه که دانش آموزان استثنایی را پذیرش کرده‌اند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: آرمان نهایی ما حرکت از سمت تلفیق به سمت فراگیر سازی است و آن زمانی است که تمام ارکان نظام مدرسه آنچنان آمادگی پیدا کنند که پذیرای انواع مختلف دانش آموزان باشند و دیگر انواع مدرسه‌ها در نظام آموزشی حذف شود و یک نوع مدرسه داشته باشیم. اینگونه مدارس باید قدرت پیاده سازی انواع روش‌های آموزشی برای اساس تفاوت‌های فردی دانش آموزان مختلف از تیز هوش تا با نیاز ویژه را داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در سال جاری یک مدرسه الگویی پذیرا و یک مدرسه اتیسم در هر استان از تمام ابعاد فیزیکی تجهیزاتی، محتوایی، معلمان، دانش آموزان عادی و والدین برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی خواهد شد تا این مدارس بتوانند الگویی برای دیگر مدارس باشند.

حسینی با طرح این سوال که آیا نظام تعلیم و تربیت تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی به موقع کرده و است و تحت پوشش تعلیم و تربیت استاندارد قرار می‌دهد، اظهارکرد: پاسخ به این سوال اکنون منفی است زیرا همه دانش آموزان با نیازهای ویژه به موقع شناسایی نشده‌اند و تحت تعلیم و تربیت استاندارد و مداخلات بهنگام قرار نمی‌گیرند. برای حل این مشکلات در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی مداخلات به هنگام طلایی بر اساس آموزه‌ای سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شده است.

حسینی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودکان با نیاز ویژه را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار می‌دهد و پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی بر خلاف آموزش و پرورش استثنایی اجباری و ممکن است از بدو تولد هم باشد.

معاون وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزایش گروه‌های هفتگانه تحت پوشش است، اظهار کرد: مطالعات رسمی افزایش طیف‌های تحت پوشش با مطالعات روی دیرآموزان آغاز شده است و هدف آن افزایش افراد تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی است. ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش عدالت ترجیحی آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که به جد در آموزش و پرورش استثنایی در حال پیگیری است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی پنج تا ۱۰ برابر امکانات بیشتر از آموزش و پرورش عادی نیاز دارد، اظهار کرد: استاندارد سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش عادی ۸.۳ متر مربع است و این استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی ۲۸ متر مربع است که در حال حاضر این عدد در استثنایی ۱۰ متر مربع است و همت همه خیرین را می‌طلبد. خیرین در قلب آموزش و پرورش جای دارند و ۳۰ درصد مدارس با همت خیرین ساخته شده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =