تست‌های خودرو بومی‌سازی می‌شود

توافق‌نامه همکاری مشترک میان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در راستای تدوین اطلس فناوری زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه خودرو و قوای محرکه به امضا رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، براساس این تفاهم‌نامه سه‌جانبه که روز گذشته (چهارشنبه) در محل این ستاد و با هدف تدوین اطلس فناوری زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه خودرو و نیرو محرکه، منعقد شد، مدت این تفاهم‌نامه پس از امضا و تاریخ مبادله، سه سال بوده و با موافقت دو طرف قابل تمدید خواهد بود. اجرای این تفاهم‌نامه بدین صورت خواهد بود که ایدرو و ISQI پس از امضای تفاهم‌نامه اقدام به تشکیل کمیته راهبری و کارگروه تخصصی جهت بررسی و تصویب پروژه‌های پیشنهادی خواهند کرد.

این کمیته متشکل از نمایندگان ستاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایدرو و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و با دبیری همین شرکت خواهد بود.

اهداف اجرای طرح بومی‌سازی تست‌های خودرویی

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، محمدرضا شیخ‌عطار، مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح (بومی‌سازی تست‌های خودرویی) بالا بردن هم‌افزایی و بهبود در سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود، اظهار کرد: باتوجه به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه سخت‌افزار و نیروی انسانی منابع قوی در اختیار داشته و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده، برای اطمینان از حلقه‌های فرآیند و اقتصاد بهینه از منابع محدود، به دنبال اثرگذاری قطعی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تشدید پروژه ساخت داخل، ارتقای فناوری در صنعت قطعه و اطمینان به مصرف کننده داخلی برای تولید کالای با کیفیت از جمله اهداف این توافق است، گفت:  توسعه این صنایع نیاز به گسترش و بهبود داشته تا کالایی باکیفیت تولید و با توجه به مزیت‌های رقابتی، در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

آزمایشگاه‌ها باید از سطوح بالاتری برخوردار باشند

در ادامه این نشست منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تلاش ستاد توسعه فناوری در جهت توسعه پلتفرم حتی به صورت آزمایشگاهی است، اظهار کرد: پلتفرم‌ها برای رسیدن به نتیجه، نیازمند آزمایشگاه‌های توسعه محصول هستند تا صلاحیت خود را از آزمایشگاه دریافت کنند؛ بنابراین ضروری است که آزمایشگاه‌ها از سطوح بالاتری برخوردار باشند.

وی اعلام کرد: انجام کار شبکه‌ای با هدف توسعه این اقدامات، ضروری خواهد بود. پس از امضای توافقنامه، کمیته اجرایی تشکیل شده و فاز نخست شناسایی صفر تا ۱۰۰ گلوگاه و سرمایه‌گذاری با هدف ارتقای بخش‌ها خواهد بود.

ضرورت جلوگیری از موازی‌کاری در صنعت خودرو 

همچنین در این مراسم، اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) امضای این تفاهم‌نامه را جلوگیری از موازی‌کاری در صنعت خودرو دانست و با بیان اینکه شرکت بازرسی کیفیت، جزو پیشگامان توسعه زیرساخت‌های صنعت خودرو و قوای محرکه است که با همکاری این شرکت و ایدرو کار را پیش خواهد برد، گفت: هم‌افزایی سازمان‌ها هدف جدی این تفاهم‌نامه بوده تا نسبت به تدوین اولویت‌های صنعت خودرو اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ضمن تاکید براینکه در حال حاضر  بخش‌هایی از تست‌های مرتبط با ایمنی و میزان کیفیت صنعت خودرو وجود دارد که البته پوشش‌دهنده کامل الزامات استانداردهای ۸۵گانه نیست، اظهار کرد: به طور مثال امکانات آزمون‌های طراحی و توسعه از جمله اصلی‌ترین زیر ساخت مورد نیاز مراکز آزمون جاده‌ای خودروهاست، اما اکنون چندین سال است که این حوزه با چالش‌های متعدد همچون تامین سرمایه مواجه شده که همین موضوع سبب توقف آن‌ها شده است.

گلپایگانی افزود: این در حالی است که دسترسی به تجهیزات تست اطمینان در دنیا می‌تواند ما را به اصول و استانداردهای جهان هدایت کند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =