مخالفت عربستان با برنامه افزایش تولید نفت اوپک

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی در حال بررسی لغو برنامه اوپک برای افزایش تولید از ابتدای سال میلادی آینده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مشاوران نفتی بلندپایه سعودی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال، به افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بسیاری از نقاط جهانی و همچنین انتظار برای بازگشت نفت لیبی به بازار جهانی اشاره کرده اند که باعث شده است عربستان سعودی در طرح تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس تجدیدنظر کند.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف تقویت قیمتها پس از سقوط تقاضای جهانی که ناشی از محدودیتهای اعمال شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بود، از ماه مه دور جدیدی از توافق کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. در مرحله دوم این توافق، محدودیت عرضه اوپک پلاس از اول اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود هشت درصد از تقاضای جهانی تسهیل شد و قرار است محدودیت عرضه خود را از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

با ضعیف ماندن مصرف سوخت در آمریکا و وضع مجدد محدودیتهای مقابله با شیوع ویروس کرونا توسط چندین دولت اروپایی، روند بهبود تقاضا در بازار نفت آهسته شده است. از سوی دیگر بازارها قادر به جذب مازاد عرضه نیستند.

مشاوران سعودی گفته اند ریاض در حال بررسی به تعویق انداختن افزایش تولید نفت تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ است. یک مشاور سعودی گفت: بازار نمی تواند دو میلیون بشکه در روز دیگر نفت را هضم کند.

نشست بعدی وزیران گروه اوپک پلاس روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برگزار می شود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر روز پنج شنبه یک دلار و ۳۰ سنت معادل ۳.۳ درصد افزایش یافت و به ۴۱ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت برای تحویل در دسامبر یک دلار و ۳۵ سنت معادل ۳.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۳ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =