دانشگاه‌ها ورود نو دانشجویان را به گذاری آرام و سالم تبدیل کنند

وزارت علوم در دستورالعمل مربوط به دانشجویان نو ورود، دانشگاه‌ها را به برنامه‌ریزی برای گذار سالم و آرام این دانشجویان به زندگی و زیست دانشگاهی ملزم کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستورالعمل آئین نو دانشجویان سال تحصیلی جاری را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است: این گذار نمادی از استقلال نسبی افرادی است که با تغییر شرایطی اساسی در زندگی خود رو به رو می شوند. اهمیت این مرحله از زندگی اجتماعی و فرهنگی نو دانشجویان در ابتدای ورورد به دانشگاه در آن است که زندگی و زیست دانشگاهی، شرایطی تازه و گاه ناشناخته را پیش روی آنها می‌گذارد.

این انتقال مهم در زندگی نو دانشجویان جدید نیازمند برنامه ریزی دانشگاه ها برای گذاری سالم، آرام و تدریجی است. بنابراین گذار از مدرسه، فضایی کوچک با امکاناتی محدود، حضور نیمه وقت و البته با تنوعی نه چندان زیاد با امکاناتی به مراتب بیشتر، حضور تقریباً تمام وقت و تنوعی به نسبت وسیع تر مستلزم برنامه ریزی های جدی و هدفمند است.

پس لازم است به این گذار به عنوان یک فرایند نگاه کرد؛ فرآیندی که دانشگاهی شدن را به عنوان یک هویت جدید در نو دانشجویان پایه گذاری کند و آنها را در مسیر نهادینه سازی این فرهنگ به سوی آینده‌ای رهنمون سازد که نتیجه آن ظهور انسانی دانشور و فرهنگ مدار باشد.

نخستین گام این راه فرهنگی، طلوع زندگی جدید نو دانشجویان در هویتی دانشجویی و شناخت الزام‌های زیست دانشجویی است.

رویکرد آیین نو دانشجویان

بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، آئین نو دانشجویان با سه رویکرد آشنا ساختن، افق بخشیدن و راهی کردن برگزار می‌شود.

پاسداشت دانشجویانی که با تلاش، رتبه‌های برتر کنکور را کسب کرده‌اند و اهدای بسته‌های حمایتی و تشویقی ویژه‌ای که برای آنها تدارک دیده می‌شود، می‌تواند بخش جذابی از برنامه این آئین باشد. این پاسداشت حرمت نهادن به گذار از مرتبه پیشین به مرتبه کنونی نو دانشجویان و نمادی از قدر دانسته شدن در مراتب دیگر زندگی پس از موفقیت های آینده در دانشگاه خواهد بود.

وزارت علوم تاکید کرده است که در این آیین از لباس رسمی دانشگاهی استادان و دانشجویان که در مراسم دانش آموختگی استفاده خواهد شد، رونمایی و به گونه‌ای استفاده شود تا نو دانشجویان تصوری از پوشیدن پر افتخار این تن پوش زیبا در آینده داشته باشند.

همچنین در بسته فرهنگی اهدایی به نو دانشجویان، نشان دانشگاه، به عنوان عنصری ارزشمند و یادگاری ماندگار برای بهره بردن در آینده گذاشته شود.

یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آیین دانشجویان ورودی جدید، بهره بردن از سرودهای رسمی دانشگاه‌ها است.

نحوه برگزاری آئین

در این دستورالعمل نحوه برگزاری آیین نیز مطرح شد که در قالب ۸ بند است. در بخش‌هایی از این بندها آمده است: ثبت نام از دانشجویان ورودی شروع خواهد شد؛ در ادامه دانشجویان در گروه های ۱۰ نفری سازماندهی می‌شوند.

مسئولیت این گروه ۱۰ نفره بر عهده یکی از دانشجویان برتر سنوات بالاتر دانشگاه است که به عنوان همیار، مسئولیت هماهنگی برنامه‌ها را تا پایان مراسم به عهده خواهد داشت. بعد از تشکیل گروه ها، مسئول گروه، تورهای دانشگاه گردی را آغاز می‌کند که پیش تر جزئیات آن مورد توافق مسئولان دانشگاه قرار گرفته است. نو دانشجویان از طریق این تورها با فضاها و اماکن هویتی دانشگاه آشنا می‌شوند.

دانشگاه‌ها در مسیر حرکت نو دانشجویان به سوی تالار برگزاری مراسم، با طراحی مراتب و مراحلی از بازی های استراتژیک برای طرح مفاهیم خود در قالب همیاری‌های گروهی بهره بگیرند. در این طرح، توجه به تقویت رابطه میان فردی و هم افزایی در روز نخست زندگی دانشگاهی می‌تواند در طراحی بازی‌ها ملاک قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =