خاموش کردن ژن‌های سلول های مغز استخوان با نانوذرات

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با استفاده از نانوذرات توانستند ژن های موجود در سلول های مغز استخوان را خاموش کنند که این پیشرفت در تحقیقات نانوذرات می تواند به درمان چندین بیماری کشنده منجر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) برای خاموش کردن ژن های خاص در سلول های مغز استخوان از نانوذرات تولید شده ویژه‌ای استفاده کرده اند که می تواند منجر به طیف وسیعی از درمان‌های جدید شود.

این تیم توضیح داد؛ از آنجا که سلول های مغز استخوان نقشی اساسی در تولید سلول های خونی دارند، می توان نانوذرات را برای کمک به درمان بیماری های قلبی و تعدادی از بیماری های دیگر طراحی کرد.

نوع درمان ژنتیکی مورد استفاده در این تحقیق که "دخالت( RNA"(RNA interference نامیده می‌شود، در هدف قرار دادن اندام‌های غیر از کبد، جایی که معمولاً نانوذرات در آن تجمع می‌یابد، دشوار است.

محققان MIT توانستند نانوذرات خود را اصلاح کنند تا در سلول‌های مغز استخوان بیش از کبد تجمع یابد.

"مایکل میشل" یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه گفت: اگر بتوانیم این ذرات را به سایر ارگان های دلخواه برسانیم، طیف وسیعی از درمان ها برای کشف وجود خواهد داشت و آنچه که ما واقعاً به آن علاقه مند بودیم، مغز استخوان بود.

وی افزود: مغز استخوان محلی برای خون سازی سلول های خونی است و این سلول ها باعث ایجاد یک ارتش کامل از سلول‌ها می شوند که به انواع مختلف بیماری ها کمک می کنند.

محققان فرضیه خود را از طریق مطالعه روی موش ها آزمایش کردند. با انجام این کار، آنها نشان دادند که می توانند از روش خود برای بهبودی بیماران پس از حمله قلبی با مهار ترشح سلول‌های خونی مغز استخوان استفاده کنند. این سلول ها التهاب را تقویت می کنند و در بیماری های قلبی نقش دارند.

تحقیقات روی نانوذرات در انواع مختلف درمان های پزشکی کاربرد دارد. محققان می گویند این درمان به غیر از درمان بیماری‌های قلبی، می تواند برای افزایش عملکرد سلول های بنیادی در بیمارانی که به پیوند سلول های بنیادی نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

"میشل" که اکنون استادیار مهندسی زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا است، می گوید: اگر ما بتوانیم فناوری هایی را توسعه دهیم که بتوانند فعالیت سلولی را در مغز استخوان و سلول‌های بنیادی خونساز کنترل کنند، می تواند برای درمان بیماری‌ها تحول آفرین باشد.

RNA اساساً اطلاعات ذخیره شده در DNA را به پروتئین تبدیل می کند و درک عمیق تری از روش های دستیابی به این فرآیند می تواند انقلابی در مراقبت های بهداشتی آینده ایجاد کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1075961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =