سبدسازی نماد هویت زنان اتیوپی

سنت سبد سازی برای زنان هراری، نماد مهم هویت است. بنابراین، حفظ این سنت و انتقال آن به نسل بعدی امری حیاتی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اگر از خانه مردم هراری در اتیوپی دیدن می‌کنید، معمولاً مسحور و شیفته اتاق‌هایی می‌شوید که با سبد و حصیرهای زیبایی طراحی شده‌اند. برای زنان هراری، تزئین دیوارهای اتاق با سبدهایی که به زیبایی پیکربندی و ساخته شده و دارای سبک هنری زیبا و قدیمی بوده، جزو فرهنگ و میراث سنتی این منطقه است که همه زنان آن را به خوبی می‌شناسند و بر اساس آن اقدام می‌کنند. نه تنها این مورد بلکه مصنوعات دیگر این منطقه نیز نمایانگر چگونگی خلاقیت و استعداد زنان هراری است.

همانطور که در ادبیات مختلف منطقه بیان شده، سبد بافی یکی از شیوه‌هایی بوده که قرن‌ها توسط زنان هراری انجام شده است. این صنایع دستی که از آن به عنوان Ge mot یاد می‌شود، جدا از تزئین دیوارها و ساختن خانه‌های راحت تر و زیبا تر، نشان دهنده هویت زنان هراری، سبک زندگی و سلیقه زیبایی شناختی آنان است.

بسیاری از افرادی که برای بازدید از شهر هرار می آیند، از کارهای زیبایی که زنان هراری ساخته‌اند متحیر شده و قدردانی می‌کنند. این آثار با طراحی‌های متمایز، فرم‌های جذاب و رنگ‌های متضاد، چشم و ذهن گردشگران را به خود جلب می‌کند.

موادی که سبدها از آنها بافته می‌شود از انواع مختلفی از چمن خشک یا کاه تشکیل شده است. میگر، یک گیاه مقاوم است که معمولاً بدون رنگ باقی می‌ماند به عنوان پایه سیم پیچ‌های تشکیل دهنده سبد استفاده می‌شود. این سیم پیچ‌ها با نوعی چمن بافته می‌شوند که هراری ها با نام آگارگارا و گیاه شناسان غربی با نام Eleusine jaegeri می‌شناسند. در انتها از یک نوع نخ نیز برای تزئین سبد تمام شده و همچنین برای نگه داشتن ساختار آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =