پیش بینی شکل گیری عناصر کمیاب در زمین

تحقیقات جدید به زمین شناسان کمک کرده است تا معمای دیرینه‌ای را حل کنند که می‌تواند به تعیین غلظت‌های جدید و دست نخورده از ارزشمندترین عناصر کمیاب زمین کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  تیمی از زمین شناسان به سرپرستی فرانسیس وال از دانشکده معادن کامبورن، فرضیه جدیدی را کشف کرده‌اند که عناصر کمیاب خاکی نئودیمیم و دیسپروزیوم را پیش بینی می‌کند.

این عناصر بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند، زیرا آنها بخش اساسی در تولید انرژی دیجیتال و انرژی پاک، از جمله آهن ربا در توربین های بادی بزرگ و موتورهای اتومبیل های الکتریکی هستند. برای تحقیقات جدید، دانشمندان آزمایشاتی را انجام دادند که نشان داد سدیم و پتاسیم (به جای کلر یا فلوئور همانطور که قبلاً تصور می شد) مواد اصلی برای ساختن این عناصر کمیاب خاکی هستند.

این مهم است زیرا تعیین می کند که آیا آنها کریستال می شوند یا خیر یعنی باعث می شود آنها مناسب برای استخراج باشند یا در مایعات حل می شوند. بنابراین این آزمایشات می تواند به زمین شناسان اجازه دهد پیش بینی های بهتری را در مورد احتمال وجود بهترین غلظت های نئودیمیم و دیسپروزیم انجام دهند.

دانشمندان تبلور ماگمای کربنات مذاب را شبیه سازی کردند تا دریابد کدام عناصر در آب‌های گرم باقی مانده از فرآیند تبلور متمرکز می شوند. این نشان داد که سدیم و پتاسیم باعث ایجاد زمین های نادر در محلول می شوند. بدون سدیم و پتاسیم، مواد معدنی کمیاب در خود کربناتیت رسوب می کنند. با سدیم، مواد معدنی میانی مانند بوربانکیت تشکیل می شوند و سپس جایگزین می شوند. با پتاسیم، دیسپروزیم محلول تر از نئودیمیم است و به سنگهای اطراف منتقل می شود.

فرانسیس وال رهبر پروژه SoS RARE گفت: «این راه حل به ما کمک می کند بهتر درک کنیم که کجا زمین های نادر سنگین مانند دیسپروزیم و سبک مانند نئودیمیم در داخل و اطراف نفوذ کربناتیت متمرکز شوند. همیشه به دنبال شواهدی از محلول های حاوی کلرید بودند اما موفق به یافتن آن نشدند. این نتایج ایده های جدیدی می دهد.»

این یافته در Science Advances جمعه ۹ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =