5 هسته فناور در سرای نوآوری واحد بوشهر فعالیت می‌کنند/ ساخت تجهیزات حوزه نفت و گاز به کمک فناوران دانشگاهی

رئیس سرای نوآوری تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر از تشکیل پنج هسته فناور در حوزه فرآوری صنایع نفت و گاز خبر داد.

علی احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های سرای نوآوری تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر اظهار کرد: سرای نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی در راستای پاسخگویی به نیازهای منطقه به‌ویژه تأمین قطعات، تجهیزات و بهبودبخشی به فرآیندهای کم‌بازده پیش‌بینی و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: استان بوشهر پایتخت انرژی کشور بوده و شرکت‌های بسیاری در صنایع پایین دستی و بالادستی نفت و گاز درحال فعالیت هستند که به عنوان یک فرصت برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه به‌شمار می‌رود. با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی کشورهای غربی اعمال شده، چالش‌های جدی در حوزه تأمین قطعات و تأسیسات بروز کرده که توجه به طرح‌های نوآورانه داخلی را لازم می‌کند.

رئیس سرای نوآوری تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر بیان کرد: با شرایطی که در این حوزه پیش آمده باید رویکردهای پیشین را تغییر داده و از طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه حمایت کنیم. ورود به این حوزه راهبردی و اعتماد به طرح‌های نوآورانه و جوانان ایده‌پرداز و صاحب‌نظران علمی ضروری است و باید این همگرایی بین صنعت و مراکز نوآورانه دانشگاه ایجاد شود تا این معضل را حل کنیم.

احمدزاده با اشاره به مأموریت ویژه وزارت نفت در منطقه ویژه انرژی پارس در گستره استان بوشهر عنوان کرد: تأمین گاز مصرفی کشور یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت نفت در این منطقه است. توسعه فرآوری و تولید فرآیندها و فرآورده‌های نفتی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در دستور کار منطقه ویژه قرار گرفته است. در همین راستا با شکل‌گیری سرای نوآوری جلساتی با شرکت‌های پالایشگاهی و فرآوری منطقه برگزار کردیم و بخشی از نیازمندی‌های آنها را شناسایی و احصا کردیم.

وی ادامه داد: پس از شناسایی چالش‌ها و نیازمندی‌های شرکت‌ها اقدام به تشکیل هسته‌های فناور با حضور دانشگاهیان و اهالی صنعت کردیم. اکنون راه‌اندازی و فعالیت پنج هسته نوآور در حوزه فرآورده‌های صنایع نقت و گاز پیش‌بینی شده است. کارشناسان و مهندسان بخش صنعت نیز در این هسته‌های نوآور حضور خواهند داشت تا ایرادات و چالش‌های فرآیندی که در بطن صنعت وجود دارد را معرفی و تعریف مسئله کنند.

رئیس سرای نوآوری تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: بخش دیگر این هسته‌ها دانشگاهیان هستند تا این چرخش مسائل به‌صورت تخصصی بررسی شود. حرکت سرای نوآوری مسئله محور است و اراتباط تنگاتنگ با صنایع منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. وزارت نفت تجهیزات بسیاری را سالانه از خارج از کشور وارد می‌کند که اخیراً واردات فناوری و دانش فنی نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است. شرکت‌ها و صنایع برای حل این مشکلات باید برای دانشگاه و ایده‌پردازان فرصت بدهند تا چالش‌ها به‌صورت تخصصی حل شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهندسی معکوس، ابداع الگوهای جدید و روش‌های فناوری قطعاً زمان‌بر خواهد بود و باید صنعت نیز در همین راستا همراه دانشگاه باشد. خوشبختانه شرکت‌ها این موضوعات را پذیرفته‌اند و چالش‌های چند سال آینده خود را نیز در اختیار سرای نوآوری گذاشته‌اند تا فرصت پرداختن به این موضوع برای دانشگاه ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076104

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =