ایران خواهان حل مناقشه قره باغ از طریق دیپلماتیک است /تحرکات ترکیه و رژیم صهیونیستی

مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ که از امروز(شنبه) با آتس بس موقت همراه خواهد بود، از منظرایران موضوعی است که می تواند با گفتگو و مذاکره حل و فصل شود و تهران برای آن طرحی ارائه کرده است.

ایسکانیوز، گروه بین الملل: با گذشت چندین روز از آغاز درگیری میان دو همسایه شمالی ایران بر سر کنترل منطقه‌ای به نام قره باغ با اکثریتی ارمنی در خاک آذربایجان که سالهاست محل مناقشه و تنش میان باکو و ایروان است، نگرانی از تداوم این جنگ و گسترش آن جدی تر شده است.

ترکیه و رژیم صهیونیستی آتش بیاران معرکه

تحرکات آنکارا و تل آیو در تنش اخیر از منظر تحلیل گران نشان از طرح و برنامه ویژه این دو جهت کسب منفعت از این وضعیت دارد. ترکیه در این مناقشه با همه توان درصدد حمایت از آذربایجان به صورت تمام قد وارد معرکه شده است.

دخالت مستقیم ترکیه در عملیات های نظامی جمهوری آذربایجان و ریاست اتاق مشترک عملیات با رژیم صهیونیستی، دلیل روشن دیگری بر اهداف مشترک و راهبردی این دو بازیگر را برای این منطقه دنبال می‌کنند.

 ایجاد پایگاه های نظامی برای آمریکا در جمهوری آذربایجان، رصد فعالیت های روسیه و البته گسترش نفوذ ناتو را می‌توان از جمله اهداف مشترک تل آویو و آنکارا دانست.

آنکارا از طرفی با طرح اتهام زنی های گسترده علیه ایران، مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی تهران به ایروان، تلاش دارد با فرافکنی، توجهات را به جای دیگری معطوف کند و از موج ایران هراسی در منطقه به سود خود بهره برداری کند.

یکی از خطرناک ترین اقدامات ترکیه در روزهای اخیر تلاش آنها جهت ورود برخی عناصر تروریست های تکفیری داعشی و تروریست‌های سوری به صحنه مناقشه قره باغ اشغالی است.

 احتمال قوی این است که محور ترکی، عبری و آمریکایی برنامه ای جهت استفاده های آتی از تروریست ها در میدانِ بازی جدید خود دارند

ترکیه و رژیم صهیونیستی در اقداماتی مشترک و احتمالا هماهنگ، تلاش دارند تا با تحریک ایران، مقامات تهران را وادار به درگیری و ورود به این مناقشه کنند که تا کنون ناموفق بودند.

موضع ایران در قبال مناقشه قره باغ

تهران در این مناقشه بی موضع نیست؛ بی طرف هم نیست. اما به جِد خواهان توقف آتش بس و جنگ است تا بیش از این منطقه حساس ما درگیر تنش نباشد. همانطور که چهار قطعنامه شورای امنیت می‌گوید که باید قره باغ به خاک آذربایجان برگردد، موضع ایران هم در این خصوص بر این اساس است.

ایران، طرحی برای خروج از بحران فعلی ارائه کرده که شامل آتش بس و توقف جنگ، بازگرداندن قره باغ به آذربایجان و البته پرهیز از پاکسازی قومی است.

مقامات تهران برای توقف خشونت ها در مناقشه اخیر اعلام آمادگی کردند که از تمام ظرفیت و توان خود استفاده کنند و به طرف های درگیر جهت حل مشکلاتشان کمک کنند. بنابراین، ایران در تلاش است تا این مناقشه میان دو کشور از راه دیپلماتیک و گفتگو حل و فصل شود.

«آتش بس موقت» با وساطت روس ها

روز گذشته (جمعه) برای نخستین بار مذاکراتی در مسکو و با حضور وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تشکیل شد.

 لاوروف در این خصوص گفته با جاری شدن آتش‌بس موقت، دو کشور وارد مذاکرات جدی برای حل اختلافات خواهند شد.

گفتنی است، قرار است آتش‌بس موقت از ظهر امروز (شنبه دهم اکتبر) برقرار شود.

امنیت منطقه را امنیت ملی خود می‌دانیم

امنیت مرزها، شهرها و روستاهای ما بسیار مهم است. در این خصوص رئیس ‌جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان برا ین نکته مهم تاکید زیادی داشته‌اند.

ورود عناصر تروریستی به مناطق درگیری میان دو کشور شمالی، برای ایران بسیار حساسیت برانگیز و غیرقابل تحمل است. ایران در سال های اخیر هزینه های بسیاری جهت مبارزه و ریشه کنی تروریسم در منطقه پرداخت کرده و خونِ امثال سردار شهید قاسم سلیمانی‌ها در این مسیر ریخته است.

تبدیل نشدن این درگیری به یک جنگ فراگیر منطقه ای و گسترش ناامنی در کشورهای دیگر منطقه هم نکته قابل توجه دیگری برای تهران است.

در پایان آنکه، ایران در سیاست های اعمالی خود نشان داده که خواهان ایجاد و گسترش صلح، ثبات و امنیت در کشورهای منطقه است و تلاش های گسترده ای را در این خصوص داشته؛ چرا که ایران امنیت ملی خود را در گروی امنیت و ثبات منطقه ای میداند.

کد خبر: 1076113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =