تجدیدنظر ترکیه در برآورد اکتشافات گازی دریای سیاه

ترکیه برآوردش از میزان گاز طبیعی کشف شده در دریای سیاه را بالا خواهد برد و به زودی اطلاعیه جدیدی در این رابطه منتشر خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: به محض اینکه عملیات حفاری در ماه جاری تکمیل شود، دولت ترکیه میزان گاز طبیعی کشف شده در دریای سیاه را که میزان آن را در اوت ۳۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد کرده بود مورد بازبینی قرار داده و به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد.

اکتشاف انرژی در دریای سیاه برای تراز حساب جاری ترکیه که به دلیل هزینه واردات سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز، پایین رفته است، حیاتی به شمار می رود.

یک مقام انرژی بلندپایه ترکیه ماه گذشته گفته بود حفاری در عمق حدود ۴۵۰۰ متر اکتشاف تونای ۱ به دو پهنه رخنه خواهد کرد که امیدوارکننده به نظر می رسند. دومین کشتی حفاری ترکیه احتمالا اوایل سال میلادی آینده به این منطقه می رود.

آنکارا اکتشاف انرژی در دریای سیاه و آبهای مورد مناقشه شرق مدیترانه را به میزان چشمگیری توسعه داده و مایل است برای کاهش وابستگی به واردات از ایران، عراق و روسیه، ذخایر انرژی قابل توجهی را کشف کند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در اوت از کشف یک میدان گازی به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد تولید این میدان ممکن است در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. کشتی که این اکتشاف را انجام داد، فاتح نام دارد و همچنان در حال اکتشاف میدان ساکاریا در دریای سیاه است.

ارزش سهام پالایشگاه نفتی دولتی توپراس ترکیه پس از انتشار این خبر دو درصد و شرکت پتروشیمی پتکیم پتروکیمیا هولدینگ ۴.۵ درصد صعود کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این عملیات اکتشافی دولت ترکیه را به مناقشات ارضی با یونان و قبرس در مدیترانه کشانده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1076124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =