کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان با تأکید بر اینکه باید به معلم اعتماد کنیم، گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند و اکنون اکثریت نقش ندارند. کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سید حمایت میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان در ۱۷ اردیبهشت سال ۹۳ مبنی بر اینکه بسیاری مشاغل گوناگون در کشور با زرق ‌و برق، با جلوه‌گری‌های گوناگون وجود دارند که جایگاه همه‌ اینها از شأن تعلیم و حرفه‌ تعلیم بسیار پایین‌تر است؛ این را باید همه‌ ما بفهمیم و درک کنیم زرق و برق و جلوه گری گوناگون وجود دارد... برای معلم احترام قائلیم، تکریم قائلیم، زیر بار منّت معلمیم؛ هم برای خودمان، هم برای فرزندانمان و عزیزانمان و کسانی که آینده‌ آنها برای ما مهم است. همه‌ مردم در این جهت شریکند؛ همه زیر بار منّت معلمانیم. مطلب اصلی ما این است، افزود: فکر می کنم تنها کشوری باشیم که در زمینه معلم از نظر سند بالادستی مشکل نداریم.

وی ادامه داد: به اندازه کافی قوانین و مقررات راجع به معلم و تکریم معلم با شکل‌های مختلف وجود دارد.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان با بیان اینکه همه اسناد اعم از برنامه پنج ساله، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صراحتا مشخص کردند، معلم موضوع تخصصی است و کانال جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان است گفت: قبلا هم اینگونه بوده، اکنون هم اینگونه است و در آینده هم اینچنین خواهد بود. همچنین رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان را هم رئیس‌جمهور یعنی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قرار دادند.

میرزاده با بیان اینکه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی است که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد اظهار کرد: یعنی به غیر از دانشگاه فرهنگیان یک جا مجوز دارد که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کند و آن هم رشته‌هایی است که امکان توسعه‌شان نیست اما متأسفانه آموزش و پرورش در رشته‌هایی که جذب کردند یا انتظار ایجاد کردند، در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیتش هست.

وی اضافه کرد: نه تنها در تهران و نه تنها در مرکز استان‌ها بلکه در تمام شهرستان‌های کشور هم قبلاً دانشسرا و مراکز تربیت معلم وجود داشت و اکنون زیر پرچم دانشگاه فرهنگیان کار می‌کنند. ضمن اینکه امکانات تربیت معلم برای دوره ابتدایی، ۱۰۰  درصد، برای دوره متوسطه اول، ۱۰۰ درصد و متوسطه دوم هم ۱۰۰ دارند و هیچ شکی نیست.  

میرزاده افزود: برای هنرستان‌های فنی و کاردانش، تنوع رشته آنقدر زیاد است که نه دانشگاه فرهنگیان و هیچ دانشگاه خاصی نمی‌تواند پرورش نیرو دهد چون هم تخصصی است وهم نیروی کمی نیاز دارد. ضمن اینکه ممکن است در مقطعی این رشته باشد و در مقطعی نباشد و ماده ۲۸ هم می‌گوید اگر جایی دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند تربیت نیرو کند، از این روش استفاده کند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان به وضعیت ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مشکل این است که وزارت آموزش و پرورش از نیروهای خودش خوب استفاده نکرده و سازماندهی درستی انجام نداده و افرادی را به‌کارگیری کرده است که اکنون قانون گفته است نیروهایی که به هر طریقی حق برایشان ایجاد شده است مانند سرباز معلم خرید خدمات، حق‌التدریس، آموزشیار نهضت باید تعیین تکلیف شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش به این نیروها نیاز ندارد، چرا سر کلاس فرستاده است اظهار کرد: بنابراین قانونگذار مشخص کرده است که آموزش و پرورش می تواند تبدیل وضعیت کند و دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذارد و استخدام کند و اگر نیاز هم ندارد، نباید به کار می گرفت.

معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم

وی ادامه داد: در بند ۳ سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شده است که معلم محور تحول است و بند ۶ هم تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی بر تأکید بر مشارکت معلمان است؛ اما باید اعتراف کنیم که معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم و معلم محوری را واقعا قبول نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش کمبود معلم دارد به عنوان مثال چرا مهر سال گذشته ۴۰ هزار معلم را بازنشسته می‌کند، در حالی که می‌تواند دو سال دیگر هم نگه دارد؟ اگر واقعاً کمبود معلم دارد، چرا از بازنشستگان که خیلی از آنها آماده‌اند پول هم نگیرند و کمک به آموزش و پرورش کنند، استفاده نمی‌کند؟.

میرزاده اضافه کرد: چرا برای معلمان شاغلی که شرمنده زن و بچه‌شان به خاطر مسائل مالی هستند، اضافه تدریس بیشتری نمی‌گذارید؟ چرا برای کادر اداری که از معلم متخصص استفاده می‌شود به جایش از سرباز معلم استفاده نمی‌شود. چرا دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان زیادی دارد و کارورزی دارند، از آنها استفاده نمی‌شود. وقتی سرباز معلم می‌تواند برود تدریس کند، چرا از کسی که قرار است سال بعد به مدرسه برود، استفاده نمی‌شود؟. می‌خواهم بگویم راهکارهایی هست که اگر معلمان را مشارکت می‌دادیم و از خودشان می پرسیدیم، مشکلی که الان داریم، دیگر نداشتیم.

وی درباره ۱۱ اصلاح قانون جذب نیروهای حق‌التدریسی، گفت: ممکن است ۱۱۱ بار این قانون اصلاح شود، چرا؟ معلم مراجعه می‌کند، می‌گوید اگر آموزش و پرورش نیاز دارد، مرا استخدام کند و اگر نیاز ندارد، مگر می‌شود حقوق مرا ندهد؛ اینکه قانون نباید چند بار اصلاح می‌شد، حرف درستی است اما  چرا شد به خاطر این است که یک عده جوان را آوردیم و وارد سیستم کردیم، از آنها استفاده می‌کنیم اما می‌گوییم به آینده‌ات امیدوار نباش. در اتاق دبیران، معلم چه رسمی، چه غیررسمی، می‌نشیند و دانش‌آموز به او به دید معلم نگاه می‌کند اما نمی‌داند که تفاوت از زمین تا آسمان است. حق التدریسش را نگرفته است.  

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان افزود: فامیل، آشنا، دوست، پارتی، با نامه یا تلفن نماینده، به هر طریق ممکن و هر کسی که باعث شده است، عده‌ای جذب شدند و در آنها امید ایجاد شد اما حداقل قانون کار را حقوق ندادیم. پس مجلس مجبور شد که این قانون را وضع کند. امیدواریم از این پس از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شکاف عمیقی بین اداره و مدرسه وجود دارد، گفت: دوستانی که در اداره و مسئولیت ستادی آموزش و پرورش هستند، خیلی‌ها با مدرسه بیگانه هستند و درد اصلی مدرسه را نمی‌دانند؛ این در حالی است که افرادی که در مدرسه هستند، می‌دانند راهکار مشکل کمبود معلم چیست؟  قانون دست مدیر را باز گذاشته و متناسب با شرایط اقدام می‌کند.

نمی‌شود در خیابان قرنی نشست و برای همه جای کشور نسخه نوشت

میرزاده افزود: نمی‌شود در خیابان شهید قرنی نشست و برای تک تک نقاط کشور نسخه نوشت. کسی که اینها را ندیده، در مدارس نبوده و لمس نکرده است، نمی‌تواند؛ در همین آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر کسی بود که نه مدیر، نه معلم و نه در مدرسه بود بلکه از بیرون آمده و قائم‌مقام شده بود.

کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه باید به معلم اعتماد کنیم، گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند و اکنون اکثریت نقش ندارند. کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند. یعنی در برنامه‌هایی که تحمیل می‌کنیم، به معلمان اعتماد نکردیم و چون ظرفیت‌ها و مدارس را نمی‌شناسیم، برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم که اولین مخالفش، معلمان هستند در حالی که می خواهیم اجرا کنند.

وی با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که در صدا و سیما برنامه‌ای راجع به حقوق معلم و مسائل مالی و معیشتی او مطرح نشود و آن روز آغاز منزلت معلمان است اظهار کرد: وزارتخانه‌هایی هستند که در طول تاریخشان یک بار هم راجع کارمندشان صحبت نشده است.

میرزاده درباره تدوین لایحه رتبه بندی معلمان افزود: در بند ۳ـ۷ سیاست‌های کلی تحول، موضوع رتبه بندی را آورده است و ۹ سال پیش هم در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است اما حالا آموزش و پرورش در حال تدوین است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =