دانشگاه‌ها برای تکرار خطاهای گذشته توجیهی ندارند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که یادگیری حوزه تخصصی است، گفت: دانشگاه‌ها ترم گذشته خطاهایی داشتند اما این ترم دیگر توجیهی برای خطا کردن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی خاکی صدیق در کنفرانس ملی «آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران» که امروز یکشنبه 20 مهرماه برگزار شد، انعطاف‌پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها را از جمله اقدامات وزارتخانه در ترم گذشته دانست و گفت: در هشت ماه گذشته اقدامات مهمی از جمله ایجاد هاب آموزش الکترونیک برای انجام مشاوره و کمک به تصمیم‌سازی انجام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فرهنگ‌سازی برای آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها را به عنوان دیگر اقدام معاونت آموزشی مطرح کرد و گفت: ترویج آموزش و آشنایی با روش‌ها، مزایا و چالش‌های آموزش الکترونیک هم با صدها ساعت وبینار، کارگاه و راه‌اندازی وب سایت‌های تخصصی در بسیاری دانشگاه‌ها با هدف ترویج آموزش جریان پیدا کرد.

وی افزود: در این دوران تجهیزات سخت‌افزاری دانشگاه‌ها با وجود محدودیت‌های مالی شدید تامین شدند. به طوری که در همه دانشگاه‌ها حداقلی برای آموزش‌های الکترونیک ایجاد شده است و اگر موسسه‌ای جامانده باشد هم با دانشگاه‌ها تعامل خواهند کرد.

خاکی صدیق به تعامل با وزارت ارتباطات برای رایگان کردن اینترنت اشاره کرد و گفت: هزینه و کیفیت اینترنت در دوران شیوع بیماری یک معضل جهانی بود. روند اجرای آموزش‌های الکترونیک در دانشگاه‌ها در این دوران مورد نظارت قرار گرفت.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این که برخی مشکلات و مسائل موردی دانشگاه حل شدند، گفت: در کنار این‌ها مطالعات نظری و پشتیبانی هم انجام گرفت ازجمله 16 مورد مطالعه در جهت ارتقای سیاست‌ها برای آینده انجام شد.

وی در ادامه درباره چالش‌های پیشروی آموزش الکترونیک گفت: در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در ترم گذشته به دلیل ناگهانی بودن بیماری کاستی‌هایی وجود داشت و هدف معاونت کاهش این کاستی‌ها در این ترم نسبت به ترم گذشته است.

خاکی صدیق با اشاره به این که عمده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ترم را خوب شروع کردند، گفت: اعضای هیئت علمی هم با این شرایط آشنا هستند. حوزه یادگیری تخصصی است یعنی جایی برای آزمون و خطا نیست و باید از نظر متخصصان استفاده کرد چرا که برای برنامه‌ریزی فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

معاون آموزشی وزیر علوم برگزاری آزمون‌ها الکترونیکی و ارزیابی و سنجش در دوران آموزش الکترونیکی را چالش دیگری دانست و گفت: دانشگاه‌ها ترم گذشته خطاهایی داشتند اما این ترم دیگر توجیهی برای خطا کردن وجود ندارد.  

وی با بیان این که در زیرساخت‌های سخت‌افزاری و شبکه ملی اطلاعات مشکلاتی وجود داشت، گفت: وضعیت کشور تا یک ماه پیش قابل قبول بود اما باید توجه شود که از سایر کشورها عقب نمانیم. اگر به موقع به‌روزرسانی نشویم، عقب می‌افتیم. همچنین این مشکل درباره زیرساخت‌های نرم‌افزاری هم وجود دارد.

خاکی صدیق افزود: نباید فقط یک نرم‌افزار وجود داشته باشد بلکه باید رقابت ایجاد شود و به همین دلیل زیر ساخت‌های نرم‌افزاری باید تقویت شود.

معاون آموزشی وزیر علوم به اهمیت ارزیابی عملکرد در حوزه آموزش الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این زمینه تصمیم گرفته شد برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در آموزش الکترونیک چارچوبی طراحی شود و دانشگاه‌ها بر این اساس وارد ارزیابی عملکرد شوند.

وی با بیان این که آموزش عالی الکترونیکی در آینده روشی پذیرفته شده است، گفت: اما آموزش عالی الکترونیکی راه حل نهایی نیست و نمی‌توان حضور فیزیکی در دانشگاه‌ها را نادیده گرفت. آنچه باید اتفاق بیفتد این است که ترکیبی از این دو آموزش در آموزش عالی لازم است.

خاکی صدیق منظور از آموزش ترکیبی را تعیین درصدها و اهداف آموزش حضوری و الکترونیکی همزمان مطرح کرد و گفت: برای این منظور باید دستورالعمل‌هایی نوشته و تصویب شود و کارهایی هم تا کنون انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =