رای پارلمان اروپا به کاهش ۶۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۳۰

براساس نتایج رأی‌گیری اخیر، پارلمان اروپا به یک تعهد قانونی رأی مثبت داده که به موجب آن اتحادیه اروپا موظف است برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان ۶۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی هدف‌گذاری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، این هدف بلندپروازانه‌تر از هدف کاهش دست‌کم ۵۵ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی است که کمیسیون اروپایی پیشنهاد داده بود. این کمیسیون خواستار نهایی کردن این طرح تا پایان سال جاری است. 

پارلمان اروپا برای این منظور مجبور است با تک‌تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر این هدف توافق کند اما همه کشورها به یک اندازه این هدف را بلندپروازانه نمی‌دانند. هدف فعلی ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا کاهش ۴۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای است. 

دانمارک و فنلاند روز چهارشنبه اعلام کردند که با کاهش بیشتر موافقت دارند اما "دن یورگنسن"، وزیر آب و هوای دانمارک تأکید کرد که رسیدن به توافق همه‌جانبه بر سر هدف حتی ۵۵ درصدی هم کار ساده‌ای نیست. 

کارشناسان می‌گویند: کاهش ۵۵ درصد تا ۲۰۳۰ کمترین اقدامی است که اتحادیه اروپا می‌تواند جهت رسیدن به وضعیت خنثی تا سال ۲۰۵۰ انجام دهد. در این صورت است که تولید گاز گلخانه‌ای اتحادیه اروپا در مسیری قرار می‌گیرد که اگر با توجه جهانی مواجه شود، گرمایش زمین را در یک سطح امن متوقف می‌کند. 

با این حال هدف ۶۰ درصد بعید است مورد حمایت قاطع کشورهای اتحادیه اروپا واقع شود. حمایت از یک هدف بلندپروازانه قدرت چانه‌زنی آن‌ها را در مذاکرات بعدی پایین‌تر می‌آورد. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تقریبا نیمی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که از کاهش دست کم ۵۵ درصدی گازهای گلخانه‌ای حمایت می‌کنند. حتی این هدف هم اثرات بزرگی روی تمام بخش‌ها خواهد گذاشت چرا که هزینه کربن را برای بسیاری از شرکت‌ها بالا برده و مصرف زغال‌سنگ را به شدت پایین می‌آورد. 


منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =