توافقنامه آمریکا با طالبان مبنای حل اختلافات نیست

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت: طالبان اصرار دارند توافقنامه این گروه با آمریکا مبنای مذاکرات در جریان مذاکرات باشد، در حالی که قرآن و شریعت به‌عنوان مبنای حل اختلافات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  «سرور دانش»، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که گروه طالبان برای کسب قدرت از شریعت که شعار همیشگی شان بود، شانه خالی می‌کنند.

دانش که امروز (شنبه، ۱۹ مهرماه) در نشستی در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت طالبان اصرار دارند توافقنامه این گروه با آمریکا مبنای مذاکرات و حل اختلافات در جریان مذاکرات باشد، در حالی که هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان بر قرآن و شریعت به‌عنوان مبنای حل اختلافات تأکید دارد.

به گفته‌ دانش، دولت و مردم افغانستان در دینداری و شریعت‌مداری صادق‌تر و پایبندتر از طالبان است.

وی تأکید کرد که در منطق و استدلال و جستجوی راه حل بدیل برای حل قضایای اختلافی نیز هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در موقعیت برتری قرار دارد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان افزود که منطق ادعای جهاد طالبان در حال حاضر پایان یافته، چنانچه در سال‌های گذشته نیز ادعای جهاد این گروه غیرواقعی و توجیهی برای ادامه خشونت بود.

دانش خاطرنشان کرد که گروگان‌گیری و کشتن مردم عام، کشتن عالمان دین، انتحار در مساجد و تخریب مدارس، جاده‌ها و… نه تنها که جهاد نیست، بلکه ادعای جهاد طالبان علیه مسلمانان و جامعه اسلامی افغانستان بی‌خبری مطلق از شریعت و نص صریح قرآن و احکام سنت است.

وی نپذیرفتن آتش‌بس از سوی طالبان را نیز مخالفت آشکار با نص صریح قرآن دانست.

دانش با اشاره به  تبعیض طالبان در برابر زنان، پیروان مذاهب اسلامی و اقلیت‌های قومی در افغانستان گفت که طالبان پیوسته از نص قرآن و شریعت سرپیچی کرده و در همه چیز به دیده تبعیض می‌نگرند.

دانش در بخش دیگری از سخنانش گفت که جمهوریت چتر و خانه مشترک تمام مردم افغانستان است و به همین خاطر، مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در موقعیت بسیار برتر و منطق برتری قرار دارد.

به گفته‌ او، حاضرنشدن طالبان در میز مذاکره در سال‌های گذشته و تأکید بر استراتژی نظامی، بهانه‌جویی طالبان برای آغاز مذاکرات حتی پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، تشدید خشونت، ترور، آدم‌ربایی، باج‌گیری‌ها، نپذیرفتن آتش‌بس و به بُن‌بست کشاندن مذاکرات کنونی با «اصرار بیجا در مورد بعضی از موضوعات دستورالعمل مذاکره» دولت افغانستان را در یک جایگاه برتر و طالبان را از نگاه منطق در یک موضع دفاعی قرار داده است.

وی تأکید کرد که همه باهم باید در تمام تحولات صلح، جنگ و مسایل ملی یک‌دست بوده و طالبان را به پذیرفتن آتش‌بس راضی کنیم.

این در حالی است که حدود یک ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر گذشته است، اما تاکنون هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در مورد دستورالعمل رفتاری در جریان مذاکرات، به توافق نرسیده‌اند.

پیشبرد مذاکرات براساس توافق‌نامه صلح آمریکا – طالبان و حل اختلافات احتمالی بر مبنای فقه حنفی دو مورد اختلافی میان دو طرف است که تا کنون حل‌نشده باقی مانده است.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =