اطلاع‌رسانی درباره موضع لبنان در قبال مذاکرات غیرمستقیم با تل‌آویو

منابعی در دفتر ریاست جمهوری لبنان تأکید کردند که هدف از مذاکرات غیرمستقیم با تل‌آویو برای ترسیم خطوط مرزی، بازپس‌گیری حقوق این کشور است نه حرکت به سوی سازش با رژیم صهیونیستی.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، منابعی در دفتر ریاست جمهوری لبنان، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» موضع این کشور در قبال مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی را اطلاع رسانی کردند. از سوی دیگر، ارتش لبنان جزئیات مربوط به این مذاکرات را اعلام کرد.

با وجود آنکه لبنان و رژیم صهیونیستی همچنان در حالت جنگی قرار دارند، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دهم مهر ماه اعلام کرد که با وساطت واشنگتن توافقی غیرمستقیم  بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و تل‌آویو حاصل شده است (جزئیات بیشتر).

طبق این گزارش، منابع یادشده خبر دادند: «هدف مذاکرات غیرمستقیم برای تثبیت مرزها... باز پس‌گیری حقوق است نه رفتن به سوی عادی‌سازی روابط».

این اطلاع رسانی پس از آن است که برخی منابع خبری مدعی شده بودند که آغاز این مذاکرات به معنای زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط لبنان با رژیم صهیونیستی و پیوستن این کشور به جمع سازشکاران است.

منابع یادشده در ادامه تأکید کردند که مقامات لبنانی حتی الامکان باید در سطح «هیأت اسرائیلی» باشند بدون آنکه این مسئله به معنای عادی‌سازی روابط یا به رسمیت شناختن طرف مقابل باشد.

پیشتر روزنامه لبنانی «الاخبار» خبر داده بود که هیأت لبنانی در این مذاکرات متشکل از افسران و کارشناسان متخصص در زمینه حقوق بین‌الملل و مرزها به ریاست یک سرتیپ ارتش خواهد بود و قرار است نخستین جلسه مذاکرات نیز اواسط ماه جاری میلادی با حضور «دیوید شنکر» فرستاده آمریکا برگزار شود.

این منابع همچنین خبر دادند که مذاکرات طبق مفاد توافق چهارچوب و مطابق با مکانیسم تفاهم صورت گرفته در آوریل سال ۱۹۹۶ خواهد بود.

منابع یادشده در پایان تأکید کردند که وظیفه هیأت لبنانی در این مذاکرات فنی است نه سیاسی.

 فراکسیون پارلمانی وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان بیروت و تل‌آویو، مسئله ترسیم مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی را بی ارتباط با سازش عنوان کرده بود

شبکه المیادین همچنین گزارش داد، فرماندهی ارتش لبنان  مطابق با دستور «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور به هیأت مذاکره‌کننده اوامر لازم را گوش زد کرده است.

طبق این گزارش، ارتش لبنان اعلام کرده است که این دستورات مبتنی بر خط مرزی است که از نقطه زمینی «رأس الناقوره» (جنوب غرب) آغاز شده و مطابق خط وسط از راه دریا امتداد یافته است.

ارتش لبنان تأکید کرد که ترسیم خطوط مرزی بدون احتساب جزایر ساحلی وابسته به فلسطین اشغالی خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شده است که ترسیم خطوط مرزی مبتنی بر تحقیقی خواهد بود که فرماندهی ارتش لبنان مطابق با حقوق بین‌الملل آن را تهیه کرده است.

لبنان و فلسطین اشغالی ۷۹ کیلومتر مرز زمینی دارند و رژیم صهیونیستی پس از عقب‌نشینی از لبنان در سال ۲۰۰۰ مزارع «شبعا» و بلندی‌های «کفرشوما» و بخش لبنانی روستای «غجر» را در اشغال خود نگه داشت. مرز آبی دو طرف نیز به علت وجود منابع نفت و گاز همواره مورد اختلاف بوده و رژیم صهیونیستی تا کنون از بهره‌برداری لبنان از این منابع ممانعت به عمل آورده است.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.
منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =