ابراز نگرانی وزیر کشور از آمار انبارهای هلال احمر

وزیر کشور با تاکید بر اینکه گزارش هلال احمر از انبارهای خود در این جلسه قابل قبول نیست گفت: اینطور نباشد که در زمان بحران بگویید به ما نگفتید و باید گزارش دقیقی از نیازها ارائه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در  جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد  گفت: این جلسه باید بصورت فصلی برگزار شود تا آمادگی مبارزه با بحران را داشته باشیم.

وی با اشاره به قانون مدیریت بحران اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران اقدامات خوبی انجام داده است. پایش بهنگام مخاطرات جوی و اعلام به موقع به ذی نفعان مانند کشاورزان و دامداران از اقدامات مهم است. اطلاعات بارش باید به موقع در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گیرد که حداقل ظرف یک هفته پیش از بارش و سرما پیش بینی آن به ستاد اعلام شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس سوابق و تجربیات نقاط پر ریسک را از نظر تامین امکانات را در اولویت بگذاریم. باید پل های کم ارتفاع به صورت دوره ای بازدید شود که در زمان وقوع سیل می توانند این پل ها باعث هدایت سیل به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی می شود که با یک برنامه ریزی، این پل ها حذف شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برف گیلان همه ما را غافلگیر کرد، خاطر نشان کرد: هر چه شدت بحران زیاد تر باشد آزمونی برای ما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما روز اول در زمینه ما هماهنگی است، تصریح کرد: این ناهماهنگی ها بسیاری از انرژی ما را می‌گیرد. در مناطق روستایی و شهری را در زمان بحران یک نهاد را مسول توزیع امکانات کنیم فلذا آقای نجار با یک برنامه ریزی باید این مشکل را حل کنند.

وزیر کشور بیان داشت: نیروهای انتظامی و نظامی در حوادث از دستگاه هایی بودند که به محض وقوع بحران در محل حضور دارند. بسیج در تمام بحران ها پای کار است اما باید آموزش دیده و سازماندهی شده پای کار بیایند که باید جزوی از وظایف آنها باشد هرچند طبق قانون هم حضور در نقاط بحرانی بخشی از وظایف بسیج است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: خسارت عظیم، بخصوص جانی که که در سیل و زلزله باشد قابل ارزیابی هزینه ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه گزارش هلال احمر از انبارهای خود در این جلسه قابل قبول نیست گفت: اینطور نباشد که در زمان بحران بگویید به ما نگفتید، باید گزارش دقیقی از نیازها ارایه شود.

رحمانی فضلی آموزش مردم را در طول سال برای حضور در زمان بحران مهم دانست و گفت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بسیار مهم است که باید برای آن مکانیزمی دیده شود. ما یک پروتکل جدی در این زمینه نداریم.

وزیر کشور تصریح کرد: در موضوع سیل خوزستان شاهد بودیم که لوله های قطر بزرگ در این استان نبود، با آقای زنگنه تماس گرفتیم که ایشان هم بسیار کمک کردند. ساخت پل‌های بزرگ هم در دستور کار ارتش و سپاه باشد.

وی افزود: در همه شهرها لایروبی رودخانه ها انجام شود. استان‌های لرستان و گلستان به سرعت پس از باران آب رودخانه ها به خیابان ها می آید.

وزیر کشور تاکید کرد وزارت نیرو باید از رودخانه ها صیانت کند. بیش از ۷۰ درصد منازل که در سیل خراب می شود خانه های ساخته شده در حریم رودخانه ها است. نباید دیگر اجازه داد که در حریم رودها سازه ایجاد شود.

رحمانی فضلی گفت: برخی سازه ها قدرت لازم را ندارند. برخی پل ها و بیمارستان با اینکه تازه ساز هستند در سیل و زلزله به سرعت تخریب می شوند، باید در این زمینه هم اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر در زمان بحران ها دیده نمی شوند گفت: باید مکان قشلاق و ییلاق عشایر مشخص شود تا در زمان بحران رسیدگی به آنها راحت تر شود.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: بهیاری ها کمک های لازم را باید در زمان بحران انجام دهند. بیمه مسأله مهمی است. در سیل گلستان بسیاری از خانه ها را گفتند که بیمه است و نیاز به کمک نیست، تحقیق کردیم و دیدیم چیزی که بیمه می دهد نیمی از کمک دولت است لذا باید بیمه با جدیت وارد شود و خسارت پرداختی نیز با بحران خسارت منطقی داده شود.

وزیر کشور اظهار داشت: بحث آبخیزداری باید مردمی و توسط گروههای جهادی و بسیج باشد که حتما در نگهداری و ایجاد آن بهتر عمل می کنند. یکی از مشکلات ما در زمان بحران مسایل امنیتی است که نیروی انتظامی در این زمان به کمک بسیج حضور می یابد. عکسهای هوایی و ماهواره‌ای در بحران بسیار مهم است و ما از آنها کمتر استفاده کرده ایم و نمی دانم چرا بیشتر از این عکسها استفاده نمی شود. مدیریت بحران را باید به سمت ابزارهای نوین ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =