تعیین نظام رتبه بندی 26 گانه براساس عملکرد واحدهای دانشگاهی/ شهریه‌ها براساس سطح بندی واحدها و وضعیت رشته‌ها تعیین می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تعیین نظام رتبه بندی 26 گانه دانشگاه آزاد اسلامی براساس عملکرد واحدهای دانشگاهی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، جلسه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با رؤسا و دبیران استان‌ها و واحدهای ویژه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این جلسه با تبریک موفقیت‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های کمی و کیفی پژوهش، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تعداد مستندات علمی وب آو ساینس سال 2020، رتبه 71 بین‌المللی و رتبه اول ملی را کسب کرده که این رتبه بهترین جایگاهی است که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی بیرون از مجموعه پیشروهای علم، به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه آزاد اسلامی را متهم می‌کردند که تنها از لحاظ کمی پیشرو است، اما این دانشگاه در بحث کیفیت پژوهشی نیز جزو دانشگاه‌های به‌روز و پیشرو بوده و امسال موفق به کسب جایگاه 79 در مقالات برتر 10 درصد جهان و رتبه 46 در بین رده یک درصد بهترین مقالات جهان شد. همچنین مجموعه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی Q4 برخلاف سال ۲۰۰۵ کمتر شده و مقالات Q1رتبه اول را پیدا کرده و افزون شده که این دستاوردها نشان می دهد طی دو سال اخیر همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد بسیار خوبی در کیفیت بخشی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: هدف تحریم‌ها ایجاد توقف در پیشرفت علمی کشور است و دشمنان ایران می‌خواهند کارهای برجسته و پیشرفت‌هایی که در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و فرهنگی داشته‌ایم را متوقف کنند، اما دانشگاه آزاد اسلامی در این بین به سهم خود در جهت پیشرفت علمی و بسترسازی اشتغال دانش بنیان به طور جد عمل خواهد کرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی انضباط بخشی آموزشی در این دانشگاه را اتفاق بزرگی قلمداد کرد و افزود: اگر کمک مدیران استانها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نبود، سامانه آموزشیار محقق نمی‌شد. با توجه به انتظار پذیرش دانشجویان جدیدالورود، پیش بینی می‌شود ثبت نام امسال در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته باشد.

دکتر طهرانچی با اشاره به افزایش اقبال عمومی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال اخیر، گفت: علیرغم آنکه جمعیت کشور و تعداد افراد واجد الشرایط ورود به دانشگاه در سال اخیر افزایش نداشته، اما خوشبختانه توجه مردم به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته و سال گذشته و امسال شاهد افزایش پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به احیای نظام رتبه‌بندی واحدهای دانشگاهی براساس معیارهای عملکردی جدید اشاره کرد و گفت: به همت معاونین محترم دانشگاه، نظام رتبه بندی 26 گانه واحدهای دانشگاهی طراحی شد که براساس آن عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فناوری، نگاه درونی و نگاه بیرونی ارزیابی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براساس نظام رتبه بندی 26 گانه دانشگاه آزاد اسلامی، عملکرد مالی واحدها و مراکز در سه حوزه درآمد (شامل تعداد دانشجو، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه و بهره‌وری اقتصاد واحد)، هزینه‌های مازاد (شامل مازاد نیروی انسانی و عدم صرفه جویی) و برنامه‌ریزی مالی (شامل میزان درصد رشد پیش بینی شده در بودجه و درصد تحقق آن) تقسیم بندی می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از دسته بندی شهریه‌های دانشجویی براساس رشته و محل تحصیلی دانشجویان خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کیفیت بخشی آموزشی و رقابت پذیر کردن واحدهای دانشگاهی، تعیین شهریه براساس میزان استقبال از رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی است. بر این اساس رشته‌های تحصیلی در رشته های غیرپزشکی به ۱۲ گروه دسته بندی شده و در هر گروه رشته‌هایی که مورد استقبال بیشتر و کمتر دانشجویان قرار دارد به تفکیک تعیین شده و شهریه آن متناسب با درجه بندی واحدها و مراکز دانشگاهی تعیین شده است.

وی ادامه داد: این تقسیم بندی به دانشجویان کمک می کند تا براساس علاقه و سطح مالی خود، رشته و واحد دانشگاهی را انتخاب کنند. همچنین این اقدام باعث می شود تا واحدهای کوچک انگیزه و رقابت با واحدهای بزرگ را داشته باشند. لازم است رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاهی اطلاع کامل از وضعیت سطح بندی واحدها و تعیین شهریه های جدید براساس این نظام داشته باشند و دانشجویان را نسبت به این تصمیمات آگاه کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: آمار ثبت نام دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی رشدیابنده و نویدبخش است که نشان می دهد مردم نسبت به این دانشگاه اقبال پیدا کرده اند و از دانشگاه آزاد اسلامی به خوشنامی یاد می شود، بنابراین تمامی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی باید نسبت به موضوعات تربیتی و فرهنگی دانشجویان دغدغه داشته باشند و برای رشد و پیشرفت آنها تلاش کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: انشاءالله با کمک تمامی همکاران دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم دانشگاهی بسازیم که همانطور که در حوزه پژوهش پیشرو و موفق به کسب رتبه های برتر شده، در حوزه آموزش هم با انضباط بخشی و یکپارچه سازی بتواند در بین دانشگاه‌ها سرآمد باشد که این کار جز با تلاش، جدیت و همت همه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی حاصل نمی شود.

در ادامه این جلسه سه ساعته، رؤسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی سؤالات و پیشنهادات خود را درخصوص موضوعات مربوط به برنامه‌های دانشگاه مطرح کردند و دکتر طهرانچی و دکتر فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی به آنها پاسخ دادند.

دکتر بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پایان گزارشی از آخرین وضعیت ثبت نام دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه و بر تشکیل ستاد ثبت نام و ستاد استقبال در واحدهای دانشگاهی برای راهنمایی دانشجویان تأکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076276

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =