رتبه اول ایران در حوزه هوافضا در میان کشورهای اسلامی

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینکه این پژوهشگاه جزء ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی است، گفت: ایران در حوزه هوافضا در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.

فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه در ۲۰ سال آینده بدون فناوری‌های فضایی نمی‌توانیم زندگی کنیم، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال عملکرد موبایل‌ها مدیون ماهواره‌هایی است که پرتاب می‌شود.

امی با اشاره به ساخت ماهواره دوستی یا شریف ست که متخصصان دانشگاه شریف آن را طراحی و ساخته‌اند، افزود: ما اکنون توانستیم سایت توانمند پرتاب فضانوردان فضایی را بسازیم و در پرتاب این ماهواره‌ها از آن استفاده کنیم.

امی با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره پیام نتیجه یک کارتیمی حدود ۱۰۰ نفره از هیات علمی دانشگاه و متخصصان حوزه فضایی و ۱۲ سال فعالیت در دانشگاه امیرکبیر بوده است، گفت: پرتاب این ماهواره یک تست ارزشمند برای ماهواره بر و فضاپیمای ما بود؛ ماهواره بر سیمرغ که پیام را با خود به فضا برد، فناوری عظیمی در طراحی آن به کار گرفته شده بود.

وی ادامه داد: ماهواره آت ست که توسط دانشگاه امیرکبیر طراحی و ساخته شد و به اسم پیام نامگذاری کردند، توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب شد، این پرتاب دستاورد بزرگی در حوزه فضایی برای ما بود.

امی با تأکید بر این‌که این پژوهشگاه جزو ۵ پژوهشگاه برتر ملی و ۲۰ پژوهشگاه برتر جهانی قرارگرفته است، اظهار کرد: ایران در حوزه هوافضا در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اینکه امروزه زباله‌های فضایی برای اکثر کشورها دردسرساز شده است، گفت: اکنون ۱۷۰ میلیون قطعه زباله در فضا رها شده که ۲۰ هزار قطعه آنها بزرگتر از توپ تنیس و ۵۰۰ هزار قطعه بزرگتر از توپ پینگ پونگ است که با سرعت ۸/۷ کیلومتر بر ساعت در  مدار زمین می‌چرخند که باید حتما برای این زباله‌ها کاری انجام داد. ما باید به دنبال سوخت‌های بیو و بایو که دوستدار طبیعت هستند، باشیم وگرنه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۶۰۰ میلادی زمین به گلوله آتش تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به موفقیت شرکت فضایی اسپیس ایکس در حوزه فعالیت‌های فضایی، افزود: ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم که شرکت‌های خصوصی که دارای توانمندی هستند وارد عرصه فضایی شده و پروژه‌های فضایی را انجام دهند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه اکنون ما از نظر وضعیت توسعه مرزهای دانش وضعیت بسیار خوبی داریم و قطب منطقه هستیم، ادامه داد: ما ناچاریم به‌روی تکنولوژی آی‌تی، آی‌سی‌تی سرمایه گذاری کنیم؛ زیرا دنیا به‌سرعت در این حوزه رو به جلو است و ما پیش‌بینی می‌کنیم در آینده حداقل از بین ۱۵۰ کشور ۷۰ کشور دارای ماهواره در فضا باشند.

وی در پایان با مخاطب قرار دادن تمامی روسای مراکز فضایی در دنیا، خاطر نشان کرد: ما باید دو کار مهم را انجام دهیم؛ یک باید حتما از سوخت‌های جایگزین استفاده شود و سوخت‌های فسیلی و هیدورکربنی هرچه سریعتر کنار گذاشته شوند و دوم با استفاده از فناوری آی‌سی‌تی زمین را به عنوان مادر انسان به شدت مانیتورینگ و مراقبت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =