ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

مدیر کل آژانس اتمی با رد برخی ادعاها درباره خطرناک بودن میزان مواد اتمی تولید شده در ایران، گفت البته تهران به سطحی بالاتر تعهدات آن [در برجام] به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کشیدن خط بطلان بر ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی، تایید کرد که ایران مواد هسته‌ای کافی برای این کار تولید نکرده است.

گروسی عصر شنبه در مصاحبه با روزنامه اتریشی «دی پرسه»، گفت: «ایرانی‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند، به میزانی بسیار بالاتر از چیزی که [در برجام] به آن متعهد شدند. این میزان هر ماه بیشتر نیز می‌شود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر زمان طول می‌کشد تا ایران سلاح اتمی بسازد، توضیح داد: «در آژانس اتمی ما درباره زمان طغیان (یعنی زمان ساخت سلاح اتمی) صحبت نمی‌کنیم. ما به میزان کمیت خاصی [از مواد هسته‌ای] نگاه می‌کنیم، حداقل میزانی از اورانیوم غنی‌شده یا پلوتونیم که برای ساخت یک بمب اتمی نیاز است».

مدیر کل آژانس اتمی در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر، ایران آن میزان خاص [از مواد هسته‌ای] را در اختیار ندارد».

گروسی سه روز پیش نیز در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر سایتونگ» گفته بود ایران مانند عراق پس از سال ۲۰۰۳ کشور اشغال‌شده نیست که بازرس‌های آژانس بتوانند تمامی اماکن آن را بازرسی کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که ۱۴ شهریور ماه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید کرده که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است. در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخائر در حال ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

گروسی پیشتر نیز در مصاحبه با شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی»، ضمن مهم دانستن توافق با ایران برای دسترسی به دو مکان مورد نظر، گفته بود اکنون سطحی از همکاری با ایران را به دست آورده‌اند که نیاز بود و بازرسان این سازمان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =