مناقشه ی نسل ها در کانون آشوب های قرقیزستان

جوانان قرقیزستانی سیاستمداران قدیمی را رد می کنند و ادعا می کنند که زمان رهبری جوانان تحصیل کرده، مترقی و صادق فرا رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، قرقیزستان در چند روز گذشته درگیر آشوب های پس از انتخابات شده و سئوالات بسیاری در ذهن افکار عمومی شکل گرفته. برای درک بهتر این بحران و بازیگران مختلف آن، ایسکا نیوز اقدام به ترجمه یکی از نظرات منتشر شده از سوی جریان نزدیک به غرب کرده است.

شبکه های اجتماعی می توانند به مانند کاتالیزگری برای تغییرات اجتماعی عمل کنند. پیش از انتخابات پارلمانی چهارم اکتبر در قرقیزستان، شبکه های اجتماعی بستر بی نظیری را برای احزاب فراهم کردند تا بتوانند در اوج همه گیری ویروس کرونا فعالیت کنند. در فضای شبکه های اجتماعی ، بحث های سیاسی پرحاشیه و بدون مرز به وجود آمد. در طول انتخابات ، شبکه های اجتماعی ابزاری مهم برای ناظران برای ثبت تخلفات انتخاباتی بود. در نهایت شبکه های اجتماعی برای گسترش و تقویت اعتراضات پس از انتخابات مورد استفاده قرار گرفتند و تصاویر اشغال ساختمان های دولتی و بی ثباتی سیاسی فراگیر را به همه ی جهان مخابره کردند.

اما علاوه بر شبکه های اجتماعی ، و قدرت آن در تقویت و تشدید حوادث ، برجسته کردن قدرت افرادی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و کسانی که صدای آنها با استفاده از آن بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می شود بسیار مهم است.

مسلماً "خاموش" (muted) ترین صدای قرقیزستان صدای جوانان و زنان است.

نظریه گروه خاموش ادوین آردنر و شرلی آردنر بر نقش زبان در خاموش کردن گروه های به حاشیه رانده شده متمرکز است. جامعه قرقیزستان مردسالار است و اهمیت جوانان و زنان تا حدی مسئله ای کم مطالعه و شناخته شده است زیرا این گروه ها نمی توانند در اصطلاح خود "شنیده شوند". وقتی شنیده می شوند ، آنها از زبان گروه های "مسلط" صحبت می کنند - در این مورد پدرسالاری و مرد سالاری.

با این حال ، وضعیت کنونی در قرقیزستان نشان می دهد که چگونه این گروه های "خاموش" می توانند از رسانه های اجتماعی استفاده بکنند و استفاده کرده اند تا با به چالش کشیدن مردسالاری و پدرسالاری آزاده صدای خود را به گوش دیگران برسانند. صدای آنها مانند قبل مسکوت و خفه نیست، حتی اگر هنوز تلاش برای انکار آنها وجود دارد. در این راستا ، نقش شبکه های اجتماعی بسیار مهم بوده است: نه تنها در فراهم آوردن امکانی برای مردم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر، بلکه با ایجاد بستری برای ورود  گروه هایی که قبلاً به حاشیه رانده شده بودند به داخل مباحث.

یکی دیگر از منظرهایی که در بررسی شرایط فعلی قرقیزستان باید لحاظ شود بحث مناقشه ی نسل ها در این کشور است. ادغام نخبگانی زمانی آشکار شد که خواص مسن ترسادیر جباروف را که همان روز توسط معترضین از زندان آزاد شده بود به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب کردند. نامزد شدن وی توسط بخشی از مجلس در هتل دوستوک بیشکک به چند دلیل موجب نارضایتی جوانان شد، از جمله عدم مشروعیت این انتصاب با توجه به عدم وجود حد نصاب لازم پارلمان.

در همان روز، چندین سیاستمدار قدیمی از احزاب مختلف مخالف - همه مرد و عمدتا مسن - شورای هماهنگی ایجاد کردند که خواستار ایجاد "دولت اعتماد مردم" شد. ممکن است یک مشاهده گر بدبین بگوید که این تلاش صرفاً سوءاستفاده سیاستمداران قدیمی از فرصتی برای تقسیم مناصب و موقعیت ها در میان هرج و مرج بود.

از نظر بسیاری از معترضین جوان، چنین "شورایی" در قرقیزستان تا زمانی که نماینده مردم، از جمله جوانان و زنان نیست، غیرقانونی است. بسیاری از این معترضین خواستار "تصفیه" طبقه سیاسی شده اند.

همانطور که کالین وود در نشریه ی فارن پالیسی (سیاست خارجی)  نوشته است:

"تصفیه" (Lustration) - اصطلاحی که در لاتین به معنای "پاک سازی تشریفاتی" است و اخیراً در کشورهای اروپای شرقی برای توصیف روند اخراج و جلوگیری از حضور افرادی که تجربه ی حضور و منصب داری در رژیم های قبلی را دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این تقاضای اصلی ترقی خواهان قرقیزستانی است که هرگونه اصلاحات معنادار را با انتخاب رهبری جدید از میان سیاستمدارانی که پست های کلیدی را در دو دهه گذشته در اختیار داشته اند غیر ممکن می دانند.

گروه های فعال جوان به طور فعال در فضای شبکه های اجتماعی مشغول کار هستند و ایده تصفیه را معرفی می کنند. هدف پاک  کردن سیاست از صداهای قدیمی است تا به نسل جدید اجازه پیشرفت تحت قوانین کشور داده شود.

طبق گفته سانیا توکتو گازی فا (Saniya Toktogazieva) که یک وکیل جوان متخصص حقوق قانون اساسی است:

اکنون تنها نهاد قانون اساسی پارلمان قرقیزستان (Jogorku Kenesh) است. کل شرایط باید به حوزه قانون اساسی برگردانده شود و همه شرایط برای آن وجود دارد. در حال حاضر امکان انتخاب مجدد رئیس مجلس در جلسه وجود دارد، زیرا طبق قانون اساسی، اگر رئیس جمهور نتواند اختیارات خود را انجام دهد، در این صورت اختیارات وی توسط رئیس مجلس اجرا می شود. اگر رئیس مجلس را دوباره انتخاب کنند، می توانند روند استیضاح رئیس جمهور را شروع کنند، در این زمان وظایف وی توسط رئیس مجلس بر عهده گرفته می شود، در عین حال می توانند دولت جدید را تشکیل دهند.

به گفته جوانانی که من با آنها صحبت کرده ام، آنها می خواهند نسل جوان و زنان در پارلمان حضور داشته باشند زیرا فقط چنین افرادی می توانند وضعیت را به جهت دیگری تغییر دهند. به اعتقاد آنها این جوانان بودند که در برابر مقامات فاسد ایستادند و مانع از آن شدند که اعمال مفسدانه ایی که نتایج انتخابات را مخدوش کرد به ویرانی کشورشان منتهی شود. این جوانان بودند که با به خطر انداختن جان خود در میدان مرکزی زنگ خطر را به صدا درآوردند.

روز سه شنبه ، پس از یک شب آشفته و خشن در خیابان ها، جوانان داوطلب آمدند و میدان را تمیز کردند و غذا و آب در بین مردم توزیع کردند. آنها از همان زمان نظم شهر را در شبها تامین کرده اند و گروه های داوطلب را برای محافظت از مردم و اموال در برابر خشونت و غارت بیشتر تشکیل دادند. کمیسیون مرکزی انتخابات نتایج انتخابات را لغو کرد، و راه را برای انتخابات جدید باز کرد، که می تواند به شکل بهتری انجام شود اگر به خواسته ها و اصرار های جوانان توجه شود.

فعالان جوان جنبشی را ایجاد کردند با نام "نفس تازه" (Zhany dem) که کاملاً علیه سیاستمداران نسل قدیم است. جوانان قرقیزستان خواستار پاکسازی عرصه ی سیاسی از چهره های قدیمی هستند و می گویند ، "ما این بار دیگر اجازه نمی دهیم نسل قدیمی قرقیزستان را سرقت کند."

جوانان نگرانی های خود را از طریق رسانه های اجتماعی (فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر) ابراز می کنند که نسل های قدیمی ۳۰ سال نتوانسته اند کشور را به سمت تغییر سوق دهند. آنها مصمم هستند که اجازه ندهند نسل قدیمی سیاستمداران پیروزی جوانان را بدزدند. آنها سیاستمداران قدیمی را رد می کنند و ادعا می کنند که زمان رهبری جوانان تحصیل کرده، مترقی و صادق فرا رسیده است.

جوانان خواهان این هستند که احزاب سیاسی با ایجاد "نظارت" بر سازمان های مختلف دولتی از تلاش برای غصب قدرت جلوگیری کنند. این یک شکل خطرناک غصب قدرت است که می تواند از طریق توزیع مجدد اموال، تصرف دفاتر مهم و فشار سیاسی و مبارزه علیه مخالفان به فساد منجر شود. این بسیار مهم است که اکتساب قدرت به شکل کاملا قانونی باشد.

اکنون بسیاری به دنبال راهی برای برون رفت از بحران سیاسی از طریق پارلمان موجود هستند که باید در یک جلسه فوق العاده تشکیل جلسه داده و دولت موقت (انتقالی) را انتخاب کند. مدیران وزارتخانه ها و ادارات باید به کار خود ادامه دهند تا حکومت از انجام وطایف خود با وجود آشفتگی سیاسی بازنماند، تا زمانی که یک دولت جدید بتواند از نظر قانونی و مشروع مدیران جدید را معرفی کند.

این انقلاب متعلق  به گروه های خاموش مانند جوانان و زنان است و آنها علناً در برابر خواص قدیمی و مردسالار سیاسی، ایستادگی می کنند. این نسل جدید اکنون به دلیل فناوری و قدرت شبکه های اجتماعی، بعلاوه ی موارد دیگر مانند آموزش، خلاقیت و اشتیاق، قدرتمند هستند. زنان و جوانان در صدد ساختن کشوری مترقی برای آینده خود هستند، اگر فقط نسل های قدیمی اجازه این کار را بدهند.

کد خبر: 1076322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =