روز شمار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا؛ فعلاً بایدن برنده است

در حالی که تنها ۲۵ روز به رای گیری برای پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا باقی مانده، بیشتر نظرسنجی ها و الگو های پیش بینی حکایت از برد جو بایدن و شکست دونالد ترامپ دارند.

ایسکانیوز_گروه بین الملل، یاسرنظیفی گیلوان: آیا می توان به نتایج نظرسنجی هایی که همگی در مقطع کنونی (۲۵ روز مانده تا انتخابات ۱۳ آبان) بایدن را برنده ی انتخابات ۲۰۲۰ می دانند اعتماد کرد؟ نظرسنجی ها برای انتخابات سال ۲۰۱۶ همگی حکایت از برد هیلاری کلینتون داشتند، و پیروزی دونالد ترامپ ضربه ی سختی به اعتبار بسیاری از این موسسات وارد آورد. اما در طول چهارسال گذشته، پژوهش های بسیاری برای کشف اشتباهات و نقصان های الگو های نظرسنجی در این موسسات به انجام رسیده و تقریبا همگی آنها معتقد هستند که جدیدترین پیش بینی های آنها با کمترین مقدار خطا همراه است و حالا آنها با اطمینان بیشتری می توانند نتیجه را پیش بینی کنند.

 در نظام انتخاباتی ایالات متحده، در هر ایالت یک پیروز وجود دارد که مجموع آرای الکتورال آن ایالت را برای خود می کند. از مجموع ۵۳۸ رای الکتورال برای ریاست جمهوری، هر نامزدی که ۲۷۰ رای یا بیشتر را کسب کند برنده خواهد بود.

رای در اکثر ایالت ها به جز شش ایالت تقریبا قابل پیش بینی است و سرنوشت پیروز انتخابات به نتایج این ایالت های در حال نوسان بستگی دارد: میشیگان، پنسیلوانیا، فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا و ویسکانسن. در این میان فلوریدا با ۲۹ سهمیه ی رای الکتورال، پنسیلوانیا با ۲۰ رای و میشیگان با ۱۶ رای از اهمیت بیشتری در این رقابت برخوردارند.

میانگین جدیدترین نظر سنجی های به روز شده تا تاریخ ۱۹ مهر، حکایت از آن دارند که بایدن با اختلاف ۳.۷ درصد در فلوریدا، ۷.۱ درصد در پنسیلوانیا، ۶.۷ درصد در میشیگان، ۵.۵ درصد در ویسکانسن، ۱.۴ درصد در کارولینای شمالی و ۲.۷ درصد در آریزونا از دونالد ترامپ پیش است.

همه ی اینها در کنار پیش بینی آلن لیکتمن (که البته برخی در ایران به اشتباه نام او را لیچمن تلفظ می کنند) تقریباً همه را از پیروزی بایدن مطمئن کرده. این مورخ آمریکایی از سال ۱۹۸۴ در پیش‌بینی‌ برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور موفق بوده است.

اما با همه ی اینها، نباید از نظر دور داشت که هنوز بیش از سه هفته به تاریخ نهایی انتخابات باقیمانده و اتفاقات غیرقابل پیش بینی می توانند در نتایج موثر باشند.

از جمله نگرانی های مطرح شده در این روزها احتمال امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات در صورت شکست است. برخی این فرضیه را دنبال می کنند که پیگیری قضایی اتهام تقلب انتخاباتی توسط ترامپ می تواند به طولانی تر شدن دوره ی حضور او در کاخ سفید بیانجامد.

ترامپ که بارها در چند ماه گذشته ادعای احتمال تقلب گسترده را مطرح کرده، تاکید زیادی دارد که ارسال رای بصورت پستی و غیرحضوری به ضرر او خواهد بود. نکته ی جالب اینکه کارشناسان افزایش تعداد رای های غیرحضوری را بیشتر به نفع ترامپ می دانند. استدلال آنها این است که طبق نظرسنجی ها طرفداران بایدن بیشتر مایل به ارسال رای هستند تا طرفداران ترامپ و وقتی رای به شکل پستی ارسال می شود پیچیدگی های تاییدی بیشتری دارد که منجر به افزایش شمار آرای باطله می شود. در نتیجه احتمال ابطال بسیاری از آرای پستی وجود دارد که با درنظر گرفتن نتایج نظرسنجی ها بیشتر آرای باطله از میان آرای طرفداران بایدن خواهد بود.

البته نباید از نظر دور داشت که ادعاهای مکرر ترامپ درباره ی تقلب انتخاباتی می تواند به منزله دستاویزی برای پذیرش شکست باشد. برخی معتقدند که چه ترامپ بخواهد و چه نخواهد، سرویس مخفی از روز بیستم ژانویه تحت فرمان رئیس جمهور منتخب خواهد بود و ترامپ چاره ای جز پذیرش نتایج انتخابات ندارد. این ادعاهای تقلب تنها می توانند به او کمک کنند تا با حفظ غرور خود کاخ سفید را به بایدنی که «با تقلب پیروز شده» واگذار کند.

کد خبر: 1076329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =