تولید نمونه‌های اولیه برای هوشمندسازی صنایع آغاز شده است

رئیس سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: طرح‌های اولیه و تولید نمونه‌های اولیه برای هوشمندسازی صنایع با راه‌اندازی سرای نوآوری هوش مصنوعی آغاز شده، محصولات و فرآیندهای مورد نیاز صنعت را شناسایی خواهیم کرد.

مرتضی موسی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های دانش‌بنیان در سرای نوآوری هوش مصنوعی اظهار کرد: در راستای اقدامات مطلوبی که با راه‌اندازی مرکز تحقیقات مکاترونیک در سال‌های گذشته صورت گرفته چندین نمونه محصول اعم از خودروهای برقی و خورشیدی طراحی و رونمایی شد. عناوین موفقیت‌آمیز بسیاری نیز در مسابقات داخلی و بین‌المللی این عرصه نصیب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین شد.

وی افزود: با دانش و تجربه ارزنده‌ای که در این سال‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین شکل گرفته بود، با راهنمایی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه مجوز سرای نوآوری هوش مصنوعی و حمل‌ونقل نیز صادر شد. به‌کارگیری دانش فنی در تأمین نیازهای جامعه و صنعت از جمله مهم‌ترین رسالت‌های سرای نوآوری هوش مصنوعی قزوین تلقی می‌شود.

رئیس سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: پیگیری‌ روندهای جهانی در صنعت و تکنولوژی‌های روز از دیگر مأموریت‌هایی است که در این دوره بر عهده سرای نوآوری هوش مصنوعی گذاشته شده است. البته تغییرات روزافرون تکنولوژی‌های روز این الزام را برای دانشگاه و ساختارهای فناوری می‌آفریند تا بیش از پیش به دنبال ترندسازی یافته‌های علمی در فناوری باشند.

موسی‌خانی با اشاره به درهم تنیدگی صنعت با حوزه‌های اتوماسیون و مکانیزاسیون فناوری‌های جدید عنوان کرد: تحولات تولید و واحدهای صنعتی در حوزه‌های هوش مصنوعی و سایبری بسیار چشم‌گیر شده است و نمی‌توان از این حوزه سرنوشت‌ساز چشم‌پوشی کرد. با ظرفیت‌های سرشاری که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، نباید دست روی دست گذاشت و صنعت کشور از پیشرفت‌های فناوری عقب بماند.

وی ادامه داد: تربیت نیروهای شایسته و تجاری‌سازی تحقیقات کاربری در سرای نوآوری هوش مصنوعی در متن تمامی امور قرار دارد و با ایجاد ارتباط مستمر با صنعت، دانشگاه نیز دِین خود را در توسعه و پیشرفت صنعت به‌جای خواهد آورد. طرح‌های اولیه و تولید نمونه‌های اولیه برای هوشمندسازی صنایع با راه‌اندازی سرای نوآوری هوش مصنوعی آغاز شده، محصولات و فرآیندهای مورد نیاز صنعت را شناسایی خواهیم کرد.

رئیس سرای نوآوری هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: توسعه این حوزه هم از لحاظ دانشی و هم از لحاظ کاربردی نیازمند حمایت مالی دورن سازمانی و حتی برون‌سازمانی از دانشگاه و مجموعه سراهای نوآوری است. نقش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در جذب حمایت‌های مالی بسیار با اهمیت است ولی باید جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران از طریق آیین‌نامه‌های دانشگاهی ایجاد شود. اکنون فرصت‌ها و رویکردهای بسیاری نسبت به مطالعات و کسب‌وکارهای هوش مصنوعی در کشور به‌وجود آمده و اخیراً نیز دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های مطالعات کونتومی و پردازش‌های موازی آغاز کرده است.

موسی‌خانی خاطرنشان کرد: با توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های های‌تِک و هوش مصنوعی می‌توانیم از صادر کننده نفت به صادر کننده تکنولوژی تبدیل شویم و شعارهای اقتصاد بدون نفت را محقق کنیم. در سال‌های اخیر تحریم‌ها مشکلاتی را برای کشور به‌وجود آورده که ضرورت پیشگامی و خودکفایی در حوزه‌های تکنولوژی را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076335

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =