تجهیزات آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها باید تامین شوند

معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان این که اقتصاد آموزش عالی در زمان کرونا باید بررسی شود، گفت: 640 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدتقی نظرپور در کنفرانس ملی «آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران» که یکشنبه 20 مهرماه برگزار شد، سخنان خود را با عنوان «آموزش و یادگیری الکترونیک؛ سرمایه گذاری هوشمند در آموزش الکترونیک» ارائه کرد و گفت: آموزش در گذر تاریخ دوره‌های مختلف و متفاوتی را گذرانده است از آموزش‌های استاد و شاگردی گرفته تا حلقه‌های درسی و امروز هم آموزش‌های الکترونیک مطرح شده‌اند.  

معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان این که پیش از شیوع کرونا هم آموزش‌های حضوری و هم آموزش‌های نیمه حضوری مانند دانشگاه پیام‌ نور وجود داشت، گفت: پیام نور در این راستا از کتاب‌های خودآموز و دانشجومحور استفاده می‌کرد و سپس با تشکیل کلاس‌های رفع اشکال ادامه پیدا می‌کرد.

وی گسترش شبکه اینترنت را ملاک رشد آموزش‌های الکترونیک دانست و گفت: ضرورت آموزش الکترونیک بعد از همه‌گیری کووید 19 ایجاد شد و بسیاری از دانشگاه‌ها به آموزش از راه دور روی آوردند چرا که در آموزش‌های حضوری باید فاصله دومتری رعایت می‌شد و در عمل ممکن نبود.

نظرپور با تاکید بر این که برای آموزش‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی نگرانی وجود دارد، گفت: چرخش سریع به دوره‌های آنلاین این نگرانی را ایجاد می‌کند که دروس آزمایشگاهی چگونه برگزار خواهد شد.  

معاون اداری و مالی وزیر علوم پرسش‌های پیرامون آموزش الکترونیک مطرح کرد و گفت: باید پرسیده شود که دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند مطمئن شوند دانشجویان به آموزش‌ها دسترسی دارند؟ وضعیت آموزش عالی بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟ تاثیر کرونا بر اقتصاد آموزشی چگونه خواهد بود؟

وی به آموزش سریع اعضای هیئت علمی به شیوه مجازی برای سازگاری با محیط درحال تغییر اشاره کرد و گفت: تعطیلی در اسفندماه اتفاق افتاد و آمارها نشان داد در فروردین بیش از 90 درصد جامعه دانشگاهی پوشش الکترونیکی دارند. همچنین در شهریورماه با بهبود آموزش‌های الکترونیکی، مشکلات ترم قبل برطرف شد.

نظرپور درباره تاثیرات مثبت آموزش مجازی در دانشگاه‌ها گفت: به‌روزشدن منابع درسی از سوی برخی اساتید به دلیل رقابت، افزایش اشتراک‌گذاری منابع درسی، افزایش خلاقیت و روش‌های نوین تدریس، افزایش سهم آموزش مجازی و تطبیق دانشجویان با روند آموزش جدید از جمله این تاثیرات مثبت است.

معاون اداری و مالی وزیر علوم به لزوم اقداماتی برای گسترش و تسهیل آموزش الکترونیکی اشاره کرد و گفت: باید ایده‌های جدید برای استفاده از فضای مجازی از جمله تمرکز بر عدالت آموزشی در فضا مجازی مطرح شود.

وی به اهمیت امنیت سایبری در آموزش‌های الکترونیک اشاره کرد و گفت: برخی دانشگاه‌ها گزارش دادند که در آموزش الکترونیکی دچار مشکل شده‌اند و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

نظرپور ارائه کمک برای دسترسی به اینترنت را یکی از اقدامات آینده دانشگاه‌ها دانست و گفت: به همین دلیل برای اعطای وام خرید لپ تاپ به کمک صندوق رفاه و خیرین نیاز است. همچنین نیازهای اجتماعی و عاطفی هم وجود دارند که شامل چگونگی فعالیت خوابگاه‌ها و بهداشت روان دانشجویان است.

معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان این که ناتوانی معلولین در استفاده از فضای مجازی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دفاتری در دانشگاه‌ها باید ایجاد شود و تجهیزات لازم برای این افراد فراهم شود.

وی با اشاره به این که باید برای استفاده از فضای مجازی بازخورد گرفته شود، گفت: باید بازخورد تدریس مجازی گرفته شود. نتایج این گونه نظرسنجی‌ها می‌تواند به مدیران کمک کند.

نظر پور در ادامه به ارائه روش‌هایی عملی برای دستیابی به مرجعیت علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باید منابع کتابخانه‌ای با برخط جایگزین شوند. گروه‌های آموزشی مشارکت کنند تا دوره‌ها به صورت برخط برگزار شوند و حریم خصوصی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اداری و مالی وزیر علوم درباره مزایای آموزش الکترونیک گفت: امکان تجاری‌سازی بیشتر آموزش عالی، امکان ارائه منظم و ساختارمند در وقت کمتر، کاهش هزینه‌های جاری و رفت‌وآمدها، کاهش اتلاف وقت، کاهش هزینه‌های یادگیری و کاهش شهریه برای دانشجویان، استفاده از فرصت‌های خاص و ساعات غیررسمی، امکان ارتقای کیفیت ارائه دروس، بهره‌مندی دانشجویانی که امکانات کمتری دارند، امکان پوشش فراگیر و حذف مرزهای جغرافیایی و تاکید بر دانشجومحوری آموزش و امکان طراحی دوره توسط دانشجو از جمله مزایای آموزش الکترونیک هستند.

وی با بیان این که چالش‌هایی هم بر سر راه آموزش الکترونیک وجود دارد، گفت: عدم امکان استفاده از آموزش مجازی برای دروس آزمایشگاهی و عملی یکی از چالش‌های آموزش الکترونیک است و به همین دلیل راهکارهای تلفیق آموزش مجازی و حضوری ضروری است.

نظرپور با بیان این که آماده‌سازی برخی مدیران برای آموزش الکترونیکی ضروری است، گفت: همچنین زیرساخت‌ها باید توسعه پیدا کنند تا مشکلات دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت و هزینه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها برطرف شود.

معاون اداری و مالی وزیر علوم آشنایی محدود استادان با نیازهای دانشجویان را دیگر چالش آموزش مجازی دانست و گفت: به همین دلیل نظام آموزش الکترونیکی باید بازنگری شده و عوامل کمبود انگیزه استادان در زمینه اختصاص وقت بیشتر برای آموزش شناسایی شود. همچنین تمهیدات لازم برای به کارگیری دستیاران آموزشی اندیشیده شود.

وی درباره اقتصاد آموزش عالی در زمان کرونا گفت: برخی دانشگاه‌ها گله‌مند هستند که درآمدهای اختصاصی‌شان کاهش یافته است. ضرر و زیان این دانشگاه‌ها باید جبران شود. همچنین زیرساخت‌های دانشگاه‌ها و شبکه مراکز داده‌ها پشتیبانی شود.

نظرپور به برآورد هزینه‌ها در زمینه تجهیز دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری پرداخت و گفت: برای دانشگاه‌ها به 310 میلیارد تومان نیاز است و برای پارک‌های علم و فناوری هم به همین میزان که مجموعا می‌شود حدود 640 میلیارد تومان اعتبار.

معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان این که توجه به آموزش مجازی پاسخگوی بخشی از آموزش‌های کشور بوده‌ است‌، گفت: اگر وضعیت عمومی کشور به حالت عادی برگردد تجربه کرونا باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در این بررسی حضور شناختی، اجتماعی و تدریس باید مورد توجه قرار گیرد چرا که استفاده از این ابزارها به راهبردآموزش‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به این که گسترش آموزش الکترونیک سبب می‌شود دانشگاه‌ها دارای فضاهای مختصرتری باشند، گفت: آموزش‌های الکترونیک فرصت ایجاد نظام آموزشی فراگیر و یکپارچه را فراهم می‌کند و تلفیق آموزش مجازی برای دروس نظری و حضوری برای دروس عملی مورد تاکید است.

نظرپور در پایان بر لزوم تدوین الگویی نو در افزایش سطح تاب‌آوری آموزش عالی تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =