رهایی یک محکوم به قصاص از چوبه دار در جهرم

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: فردی که ۴ سال پیش در یک درگیری موجب قتل یک نفر در شهرستان جهرم شده بود با بخشش و عفو خانواده مقتول، زندگی دوباره یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  سید کاظم موسوی یکشنبه به خبرنگاران گفت: با تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف شعبه اول جهرم  و با گذشت اولیاء دم، محکوم به قصاص، از اعدام رهایی یافت.

موسوی افزود: پس از صدور حکم محکومیت قاتل و تایید دیوان عالی کشور و نیز وصول استیذان، با توجه به اینکه خانواده قاتل و مقتول با یکدیگر نسبت خانوادگی داشته و احتمال صلح و سازش و کسب رضایت وجود داشت این پرونده در تیرماه امسال برای ایجاد مصالحه به شعبه اول شورای حل اختلاف جهرم ارجاع و اعضای این شعبه وارد مراحل ایجاد صلح بین دو خانواده شدند و پس از مذاکرات فشرده موضوع به سازش خاتمه یافت.

او با اشاره به اهمیت گذشت و عفو در دین مبین اسلام خاطر نشان کرد: گذشت، یکی از اصول اساسی در برخورد با لغزش افراد است و اسلام، دین قانون و در عین حال دین رحمت است. قانون معین دارد، ولی همراه با پشتوانه‌‏ای از رحمت است و این رحمت بدان سبب وضع شده است که شخصی که مرتکب جرم و جنایتی شود بر اثر آن  به انسان صالحی در اجتماع مبدل شود؛ لذا عفو را بهتر از قصاص می‌داند. در همین راستا ائمه اطهار سلام الله علیهم نیز به این موضوع سفارش فرموده‌اند.

موسوی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ شعبه شورای حل اختلاف در فارس فعال است، گفت: در شش ماه اول امسال بیش از ۱۱۳هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد و تقریباً به همین میزان پرونده با تلاش اعضاء و کارکنان مجموعه شوراهای حل اختلاف مختومه شده است.

او اضافه کرد: در بین پرونده‌های قابل صلح ۲۶ هزار و ۶۶۳ فقره پرونده منجر به صلح و سازش شد و به این ترتیب از ورود بیش از ۱۱۳ هزار پرونده به دادگستری جلوگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد که در 6 ماه اول امسال و با تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف فارس، ۳۰ پرونده قصاص به صلح و سازش منجر و ختم شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =