احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در ترکیه

یک تحلیلگر حقوقی ترکیه‌ای گفته دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال 2023 خواهد بود تا رئیس‌جمهور فعلی این کشور برای سومین دوره نامزد انتخابات شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یک تحلیلگر حقوقی در دانشگاه «گِنت» بلژیک پیش‌بینی کرده دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال ۲۰۲۳ خواهد بود تا اجازه دهد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور فعلی این کشور برای سومین دوره نامزد انتخابات شود.

به نوشته وبگاه «احوال نیوز»، «اِمره تورکوت» در این خصوص همچنین گفت که برگزاری یک انتخابات زودهنگام تنها راهی‌ است که بر اساس قانون‌ اساسی ترکیه، رئیس‌جمهوری که دو دوره را سپری کرده می‌تواند بار دیگر و برای سومین بار نامزد انتخابات شود. 

این تحلیلگر حقوقی گفته: «حزب حاکم و جنبش ملی‌گرای [ترکیه] چند راه سیاسی را امتحان خواهند کرد، برای مثال برگزاری مجدد انتخابات به دست پارلمان ترکیه برای این منظور یک گزینه خواهد بود.» 

وی افزود: «حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه) و جنبش ملی‌گرا قطعاً سعی خواهند کرد از مسیرهای سیاسی مناسب‌تری برای فرار از محدودیت‌های مربوط به طول دوره ریاست‌جمهوری استفاده کنند.» 

این در حالی است که دولت حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) به منظور درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام یا تصویب تغییرات قانون اساسی، به اکثریت سه پنجم پارلمان احتیاج دارد. 

گزینه دیگر برای دولت ترکیه برگزاری یک همه‌پرسی به منظور اعمال تغییر در قانون اساسی است، اما این امر نیز به اکثریت سه پنجم پارلمان نیاز دارد.

به گفته تورکوت، اگر دولت ترکیه بتواند ۲۰ نماینده حزب مخالف این کشور مانند حزب سکولار، حزب جمهوریخواه خلق یا حزب راست میانه را متقاعد کند، امکان کسب اکثریت در پارلمان را دارد.

این تحلیلگر حقوقی اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که محقق شدن این سناریو بیشتر به این مسئله بستگی دارد که آیا مردم ترکیه نیز با این مسئله همراه خواهند شد یا خیر. 

اردوغان در حال حاضر دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را پشت سر می‌گذارد و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مقرر شده که در سال ۲۰۲۳ برگزار شود. سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد اعلام جمهوری این کشور است.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =