توافق سنجار برای هدف قرار دادن الحشدالشعبی است

یک کارشناس امنیتی عراق تأکید کرد که توافقنامه اخیر امضاشده بین بغداد و اربیل درباره شهرستان سنجار، برای هدف قرار دادن الحشدالشعبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «صباح العکیکی» کارشناس امنیتی عراق تأکید کرد که هدف اصلی از امضای توافقنامه اخیر بین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور و منطقه کردستان عراق هدف قرار دادن الحشدالشعبی و زمینه‌سازی برای ورود پیشمرگه به سنجار است.

نیروهای پیشمرگه در سال ۲۰۱۴ پس از اشغال سنجار توسط داعش این شهرستان را خالی کرده و فرار کردند و همین امر باعث عناصر داعش فجایع زیادی برای ایزدی‌ها رقم بزند.

العکیکی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» گفت که اهداف توافقنامه اخیر درباره سنجار کاملا روشن و برای هدف قرار دادن الحشدالشعبی و نادیده گرفتن جانفشانی‌های این سازمان در زمان آزادسازی سنجار است که بسیار مورد استقبال ایزدی‌های ساکن سنجار و بقیه اقشار آن قرار گرفته بود.

وی افزود که این توافقنامه زمینه‌سازی برای ورود پیشمرگه به سنجار است و این بر خلاف خواسته ایزدی‌هاست چرا که حضور الحشدالشعبی در این شهرستان پس از آزادی آن از اشغال داعش، اطمینان خاطری برای ساکنان آن بود.

العکیکی همچنین با اشاره به اینکه مسئولیت خدمت‌رسانی به سنجار به منطقه کردستان محول شده است، گفت که این امر مقدمه‌چینی برای الحاق این شهرستان به منطقه کردستان در آینده است.

همچنین «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح گفت که توافقنامه مذکور تحت فشار آمریکا و کردستان امضا شده و فرستاده سازمان ملل نیز تلاش بسیاری کرد تا خواسته آمریکایی‌ها اجرا شود.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی»نخست وزیر و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی و ترکمن در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =