دیدار و رایزنی لوکاشنکو با مخالفانش درباره اصلاح قانون اساسی

خبرگزاری رسمی بلاروس از دیدار رئیس‌جمهور این کشور با ۱۱ تن از رهبران مخالف خود در یک زندان پایتخت و رایزنی با آنها درباره اصلاح قانون اساسی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، همزمان با شدت گرفتن فشارهای غرب علیه الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس به بهانه تقلب در انتخابات اخیر و سرکوب مخالفان، لوکانشکو با ۱۱ تن از رهبران مخالف دیدار کرد.

بنا بر گزارش شبکه «پرس‌تی‌وی»، خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) تصویری از دیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور با ۱۱ تن از رهبران مخالفش منتشر کرد.

لوکاشنکو در این دیدار که در یکی از زندان‌های مینسک پایتخت بلاروس انجام شد، با مخالفانش درباره طرح‌ها و برنامه ریزی ها به منظور اصلاح قانون اساسی صحبت کرد.

در عکسی که از این دیدار منتشر شده، لوکاشنکو در حال صحبت با مخالفانش دور یک میز مشترک دیده می‌شود.

«ویکتور باباریکو» بانکدار بلاروسی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور، «لیلیا ولاسویا» وکیل و عضو شورای هماهنگی مخالفان لوکاشنکو به همراه «ویتالی اشکلیاروف» مشاور و تئوریسین آمریکایی-بلاروسی از جمله حاضران در این دیدار بودند.

بنا بر روایت خبرگزاری بلتا، لوکاشنکو در این دیدار درباره طرح مورد نظرش برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی بلاروس و طرق پایان دادن به اختلافات سیاسی در کشور به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر صحبت کرد.

رئیس‌جمهور بلاروس در بخشی از این دیدار با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات گفت: «امکان اینکه قانون اساسی در خیابان نوشته شود، وجود ندارد».

وی افزود: «ما نباید فقط روی موضوع قانون اساسی متمرکز باشیم. من با ذهن باز آماده ام که تلاش کنم نه قط طرفداران شما را بلکه کل جامعه را به داشتن یک نگاه وسیع تر به مشکلات متقاعد کنم. هدف رئیس جمهور گوش دادن به نظرات همه است».

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی بلاروس، دیدار لوکاشنکو با این 11 رهبر مخالفش چهار ساعت و نیم طول کشید و شرکت کنندگان در آن بر سر «محرمانه» ماندن محتوای دیدار با هم توافق کردند.

بنا بر گزارش پرس تی وی، بسیاری از ناظران مسائل بلاروس دیدار لوکاشنکو با این 11 تن را شروع مذاکره او با مخالفان خوانده و تحسین کرده‌اند.

مخالفان لوکاشنکو پیشتر خواستار بازگشت این کشور به قانون اساسی سال ۱۹۹۴ و برگزاری یک انتخابات تازه شده بودند. لوکاشنکو ۶۶ ساله که از ۲۶ سال قبل رئیس‌جمهور بلاروس بوده است.

این دیدار در حالی انجام شده که به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر در بلاروس و به رغم اعلام نتیجه رسمی انتخابات درباره پیروزی لوکاشنکو با بیش از ۸۰ درصد آرا، مخالفان مدعی تقلب شده و پیروزی او را نپذیرفته‌اند.

«اسویاتلانا تیسیخانوسکایا» که در انتخابات اخیر در رده دوم قرار گرفت، پس از اعلام نتیجه رسمی انتخابات مدعی تقلب شد و مدتی بعد از بلاروس به لیتوانی کشور همسایه گریخت.

این رهبر مخالفان بلاروس، در لیتوانی در حال انجام لابی و دیدار با مقام‌های غربی علیه لوکاشنکو رئیس‌جمهور کشورش است.

لوکاشنکو و دولت بلاروس ادعاها و اتهام‌زنی‌های مخالفان و کشورهای غربی درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد و همزمان پیشنهاد خود را برای اصلاح قانون اساسی مطرح کرده است.

به دنبال مداخله جویی‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی در امور بلاروس بعد از ناارامی و اعتراضات پس از انتخابات، روسیه ضمن هشدار درباره این دخالت‌ها از آمادگی خود برای ارائه کمکهای امنیتی در صورت وخامت اوضاع سیاسی اعلام کرد

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =