آمار واقعی فوتی‌های کرونا ۴۰درصد بیش از موارد اعلامی است

عضو ستاد علمی کمیته ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه آمار فوتی‌های کووید۱۹ به احتمال قوی بیش از موارد منتشره است، گفت: ما بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، نسبت به انتشار آمار مبتلایان اقدام می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-۴۰درصد-بیش-از-موارد-اعلامی-است">ایسکانیوز)، مسعود مردانی در مصاحبه زنده با برنامه "صبح وگفتگو" رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه تست استاندارد طلایی برای تشخیص بیماری کرونا بصورت حلقی یا از راه بینی است، اظهار کرد: این تست در ۶۰درصد موارد قابل اعتماد است.

وی با بیان اینکه ۴۰درصد افرادی که تست حلقی آن‌ها منفی است، ممکن است منفیِ کاذب باشند، افزود: کلیه آماری که برای موارد جدید و بستری و مرگ و میر احصا می‌شود، افرادی هستند که به ما رجوع کرده و تست آن‌ها مثبت شده است.

مردانی گفت: تمام بیمارانی که بعنوان مبتلا به کووید۱۹ شناخته می‌شوند، حتما تست حلقی نداده‌اند و ممکن است بدلیل نداشتن هزینه کافی به اسکن ریه بسنده کنند و ما تشخیص ابتلا به کرونا را می‌دهیم و این افراد جزو آمار محسوب نمی‌شوند.

این استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: افرادی که برای مدت کوتاه در حس بویایی یا چشایی دچار اختلال شده‌اند، به احتمال قوی مبتلا به کرونا هستند ولی جزو آمار محسوب نمی‌شوند.

مردانی با بیان اینکه آمار اعلامی فقط بخشی از کل موارد مبتلا و فوتی هستند، تصریح کرد: این مسئله خاص کشور ما نیست و سازمان جهانی بهداشت برای اینکه این موارد را بر اساس شواهد دقیق اعلام کند، کسی را مبتلا می‌داند که تست او مثبت شده باشد.

وی با بیان اینکه تعدادی از هموطنان بدون اینکه تست داده باشند، فوت می‌کنند ادامه داد: یکسری از کشورهای همسایه فاقد امکانات تشخیصی هستند و افغانستان و عراق از این جمله‌اند و در این کشورها بدلیل درگیری‌ها، کرونا مسئله روز نیست.

مردانی تصریح کرد: بیماری در کشورمان در اوج اپیدمی است و موارد متعددی از مبتلایان بدون علامت وجود دارند و اگر به عراق سفر کنیم ممکن است موجب بیماری یک مسلمان شویم.

این پزشک متخصص افزود: امکانات تشخیصی کشوری نظیر امارات بسیار بالاتر از ماست ولی آمار را بدرستی اعلام نمی‌کند، چراکه ورودی توریست‌ها برای این کشور اهمیت بیشتری دارد.

مردانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم ما احساس می‌کنند اگر در منزل بمانند بیماری‌شان کنترل می‌شود درحالیکه برخی بیماران با پیشرفته شدن بیماری به ما مراجعه می‌کنند که کنترل آن بسیار مشکل می‌شود.

عضو ستاد علمی کمیته ملی مقابله با کرونا افزود: بنده ۴۰ سال در حوزه بیماری‌های عفونی فعال هستم ولی تا کنون چنین اپیدمی را شاهد نبودم.

مردانی گفت: مردم باید صبور باشند؛ این بیماری نه درمان درستی دارد و نه واکسن آن در دسترس است ولی پوشش‌های درمانی در دنیا خوب و مثبت بوده و مردم هم باید فاصله اجتماعی، شستشوی دست و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =