روز شمار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا؛ کدام ایالت ها سرنوشت ساز هستند

حالا که تنها ۲۳ روز تا رای گیری روز ۱۳ آبان برای تعیین سرنوشت پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده، نگاهی خواهیم داشت به مهمترین ایالت های رقابتی که نتایج آنها با سرنوشت انتخابات گره خورده است.

ایسکانیوز_گروه بین الملل، یاسرنظیفی گیلوان: در مطلب قبلی گفتیم که نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا وابسته به مجموع آرای الکتورال کسب شده است.  ۵۳۸ رای الکتورال در میان ۵۰ ایالت توزیع شده اند و هر نامزدی که بیش از ۲۷۰ رای را برای خود کند، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود. اما توزیع این ۵۳۸ رای الکتورال به شکل مساوی نیست و برخی ایالت ها وزنه ی سنگین تری در این موازنه دارند.

برای مثال در حالی که کالیفرنیا ۵۵ سهمیه رای دارد، ایالت های بسیاری مانند مونتانا، ویومینگ، ‌ داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، دلور و ورمانت هرکدام تنها سه سهمیه در آرای الکتورال دارند.

نکته ی بعدی این است که برخی ایالت ها به شکل سنتی حامی یکی از دو حزب هستند و آرای آنها بی دغدغه به نامزد آن حزب می رسد. مانند کالیفرنیا که همیشه حامی دمکرات ها بوده و یا کارولینای جنوبی که به شکل سنتی یک ایالت جمهوری خواه است.

اما در این میان ایالت هایی هستند که به ایالت های در حال نوسان و یا شناور مشهور هستند. تغییر رای شش ایالت که در سال ۲۰۱۲ پیروزی را به باراک اوباما هدیه دادند، منجر به پیروزی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ شد: فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، اوهایو، آیووا و ویسکانسن.

در میان این شش ایالت، ‌ فلوریدا با ۲۹ سهمیه ی الکتورال در صدر اهمیت قرار دارد. جایی که نظرسنجی ها رقابت تنگاتنگی را نشان می دهند. از آوریل (۱۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) که همه ی گیری ویروس کرونا اوضاع در ایالات متحده را بهم ریخته و اقتصاد هم چندان چنگی به دل نمی زند، نظر سنجی ها در این ایالت به نفع بایدن تغییر مسیر داده اند.

هم اکنون بیشتر نظر سنجی ها بایدن را در این ایالت با اختلافی بیش از ۳ درصد پیش از ترامپ نشان می دهند.

ایالت بعدی که در بین این ۶ ایالت از اهمیت ویژه ایی برخوردار است، پنسیلوانیا است که دارای ۲۰ سهمیه رای الکتورال است. جایی که آرای آن از تیر ماه به شکل مستدام به سمت بایدن جهت گرفت و هم اکنون با حداقل ۶ درصد به نفع دمکرات هاست.

البته باید اضافه کرد که ذکر حداقل در اعلام نتایج نظرسنجی ها به واسطه اختلافی است که بین نتایج اعلام شده توسط مراکز مختلف نظرسنجی وجود داشته است.

بیشترین سهمیه ی الکتورال بعدی در اختیار ایالت اوهایو است که ۱۸ رای از مجموع ۵۳۸ رای را در اختیار دارد. جایی که نظرسنجی ها نتوانسته اند سرنوشت احتمالی را پیش بینی کنند و رقابت بسیار نزدیک است. از آن طرف در ایالت هایی مانند میشیگان که ۱۶ سهمیه و ویسکانسن که ۱۰ سهمیه الکتورال دارند، بایدن با حاشیه مطمئنی از ترامپ پیشی گرفته و به نظر می رسد با این اوضاع وی پیروز انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

کد خبر: 1076563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =