ایران و چین در مسیر ارتقای همکاری های دوجانبه/نگاه به شرق تقویت شود

باید بتوانیم همکاری های اقتصادی خود با پکن را همچنان در شرایط سخت تحریمی حفظ و حتی افزایش دهیم چراکه ظرفیت‌های همکاری دو جانبه در زمینه های مختلف بسیار بالا است.

ایسکانیوز، گروه بین الملل: سفر اخیر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چین به منظور دیدار و گفتگو با مقامات آن کشور از جمله همتای چینی خود در راستای بررسی روابط دو جانبه، برجام، مسائل مهم منطقه ای و بین المللی و البته هماهنگی اقدامات و سیاست های دو طرف در جهت مقابله با یکجانبه گرایی و سیاست فشار و تحریم آمریکا علیه کشورهای مختلف جهان از اهمیت خاصی برخوردار است

چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی به حساب می آید و توان سیاسی اقتصادی بسیار بالای آن در کنار قدرت نظامی خوبی که دارد، وسعت سرزمینی و جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری آن، همگی دال بر اهمیت بالای این کشور و نقش موثرش در تعیین معادلات منطقه‌ای و بین المللی است.

چین شریک نخست اقتصادی ایران است و ما باید بتوانیم همکاری های تجاری اقتصادی خود با پکن را همچنان در شرایط سخت تحریمی حفظ و حتی افزایش دهیم چراکه ظرفیت‌های همکاری دو جانبه میان این دو کشور در زمینه های مختلف بسیار بالاست و ما می‌توانیم با تکیه بر سند راهبردی جامع همکاری‌های ۲۵ ساله میان دو کشور مراودات خود را با پکن کماکان افزایش دهیم.

لزوم تقویت نگاه به شرق 

یکی از موضوعات مهمی که در سیاست خارجی ما به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام و مشخص شدن ناتوانی اروپا در انجام به تعهداتش مطرح شده است لزوم توجه و تقویت رویکرد نگاه به شرق است چه کشورهایی چون روسیه چین و هند را شامل می شود.

امروز این کشورها سهم خوبی از قدرت اقتصاد جهانی را برای خود دارند که این ظرفیت بالای آنها می تواند فرصت بسیار مغتنم و مناسبی را برای ایران فراهم آورد تا بلکه بتواند با دیپلماسی فعال خود از آثار و تبعات منفی تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بکاهد و میزان مراودات تجاری ایران را به خصوص در شرایط فعلی علیرغم خواست آمریکا در متحدین غربی و عربی آن حفظ کند.

دستورکارهای سفر ظریف به چین

یکی از دستور کارهای مهم سفر ظریف به چین بررسی اقدامات و تحرکات اخیر آمریکا در شورای امنیت علیه ایران بود که می‌خواهد به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را در قالب آن چه که مکانیسم ماشه می خواند به عدم پایبند بودن به تعهدات برجامی متهم کند.

بررسی آخرین وضعیت برجام با طرف چینی و هماهنگی های لازم در خصوص چگونگی تداوم مقابله با سیاست هار یکجانبه گرایانه آمریکا از دیگر موضوعات مورد بحث در این سفر میان هیات های ایرانی و چینی بود. 

این سفر برای هر دو طرف بسیار مهم بود چرا که اهداف مشخصی در راستای ارتقای سطح همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف میان دو طرف وجود داشت، موانع موجود در این مسیر مورد بررسی قرار گرفت و هماهنگی های بیشتری در خصوص مسائل و موضوعات مشترک مطرح شد.

سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین

این سند هنوز در مرحله ای است که می توان آن نقشه راه بلند مدت همکاری های میان ایران و چین در بازه زمانی ۲۵ سال دانست. گفتگوها در این خصوص میان دو کشور سال هاست که ادامه دارد و  بر اساس اطلاعات موثقی که وجود دارد، در سطح عالی میان تهران و پکن این عزم و اراده جدی وجود دارد که روابط و همکاری ها ارتقا پیدا کند.   

از طرفی موانعی هم می تواند در مسیر عملیاتی کردن این سند وجود داشته باشد که این مهم را باید مد نظر داشته باشیم. پیشتر هم وزیر امور خارجه کشورمان نکاتی را پیرامون موانع احتمالی در این مسیر بیان کرد که مورد تایید تحلیل گران و کارشناسان امر قرار گرفت و البته مخالفین جدی هم داشته و دارد که می گویند آنچه که از آن تحت عنوان مانع مراودات تجاری ایران با چین یا دیگر کشورها نام می برند، موضوع چندان اثرگذاری نخواهد بود. 

با منزوی ترین آمریکا تاریخ روبرو هستیم

آمریکا در شهریور ماه تلاش گسترده ای جهت تمدید محدویت های تسلیحاتی ایران به کار گرفت تا بلکه بتواند سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران را بیش از پیش کند، اما با شکست دیپلماتیک مواجه شد و حتی متحدین سنتی آن هم با دولت ترامپ همراهی نکرند و اینگونه است ما می گوییم با منزوی ترین آمریکای تاریخ در عرصه بین الملل روبرو هستیم.

دولت ترامپ در ادامه تلاش های خود در اجرای کارزار فشار حداکثری علیه ایران به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ که پشتوانه اجرایی برجام در شورای امنیت بود تلاش کرد ایران را وارد فرایند مکانیسم ماشه کرده و به این ترتیب فشار بیشتری بر ما وارد کند.

آمریکا بارها در گزارش های امنیتی راهبردی خود، چین و روسیه را رقبای استراتژیک و تهدیدهای خارجی دانسته و تلاش می کند به تقابل بین این کشورها دامن می زند.

توجه بیشتر به اصول «دیپلماسی متوازن»

در پایان آنکه امیدواریم با توجه به تجربه تلخ نزدیک شدن به غرب و غش کردن سیاست خارجی کشورمان به سمت اروپا در سال های اخیر به طور خاص و هزینه گزافی که در این خصوص به ملت تحمیل شد و علیرغم خوشبینی عده‌ای نه تنها زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران باز نشد، بلکه کماکان وضعیت بغرنج اقتصادی با توجه به فشارهای شدید تحریمی در زندگی مردم به وضوح احساس می‌شود، سیاست خارجی ما بیش از پیش به رعایت اصول دیپلماسی متوازن توجه داشته باشد برای هر منطقه از جهان برنامه و رویکرد مشخص و بلندمدتی تدوین شده تا بلکه با تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه دیپلماسی بتوانیم جهت توسعه تعاملات اقتصادی خارجی و افزایش همکاری های بین المللی در جهت تامین منافع و امنیت ملی گام برداریم.

ایران می تواند ارتباطات خود را با کشورهای آفریقایی، اروپای شرقی، آسیای میانه، آمریکای لاتین و همسایگان منطقه ای توسه دهد و این مهم در شرایط فعلی که آمریکا با همه توان می خواهد ایران را در عرصه بین المللی منزوی کند بسیار مهم و البته لازم است.

کد خبر: 1076570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =