۳ واکسن انسانی با ارزبری بالا تا پایان سال رونمایی می‌شود

رئیس کارگروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری گفت: بنا داریم تا پایان سال چندین پروژه دارویی، واکسن، پروبیوتیک و ... را رونمایی کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  یحیی رهنمایی امروز گزارش کاری در خصوص برنامه های این ستاد به صورت آنلاین ارائه کرد و گفت: در یک سال اخیر سرفصل برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری حول حوزه‌های سلامت، امنیت غذایی و محیط زیست بوده است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما در سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP  (بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار ارزش افزوده) بوده است گفت:  با بررسی هایی که در سال ۹۸ بر روی GDP کشور انجام دادیم به نتیجه رسیدیم که یک سری از حوزه ها نیازمند رسوخ زیست فناوری به آن صنعت دارد.

وی افزود: دام، طیور و آبزیان، زراعت و باغبانی، بیوتکنولوژی صنعتی، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی پزشکی از جمله حوزه هایی بودند که قرار است زیست فناوری به آنها رسوخ پیدا کند.

رئیس کارگروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP در یک بازه ۱۰ ساله ۱۳ میلیارد دلار هزینه خواهد برد گفت: این موضوع ارزش افزوده ۵۳.۸۱ میلیارد دلاری را در پی خواهد داشت.

توجه به موضوع امنیت غذایی در ستاد توسعه زیست فناوری

وی افزود: امنیت غذایی ظرفیت ۴۰ میلیارد دلاری دارد که ما برای این حوزه نیز برنامه ریزی هایی داریم.

وی با اشاره به موضوع سلامت در ستاد توسعه زیست فناوری گفت: طی بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم که یک بازاری برای زیست مواد و آرایشی بهداشتی وجود دارد که هنوز اقداماتی برای آن انجام نشده است. این بخش از حوزه سلامت ارزش افزوده ای برابر با ۱۰.۶ میلیارد دلاری دارد. همچنین در حوزه دارو یک گپ ۱.۶۷ میلیارد دلاری وجود دارد که این ارزش افزوده را تا سال ۹۹ محقق خواهیم کرد.

تقویت زیرساخت های حوزه سلامت در ستاد زیست فناوری

وی با اشاره به اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در راستای زیرساخت های حوزه سلامت گفت: این حوزه شامل دارو، واکسن های انسانی، تجهیزات، آرایشی بهداشتی، طب بازساختی و پروبیوتیک دارویی می‌شود.

وی در خصوص حوزه دارو گفت: در این زمینه ۸ شتاب دهنده دارویی تاسیس شده اند که از تولید ۱۰۰ محصول حمایت کرده اند. حمایت از تولید استانداردهای مختلف دارویی، ایجاد مسیر سبز برای دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو برای شرکت های دانش بنیان از جمله اقدامات ستاد زیست فناوری در حوزه دارو بوده است.  همچنین قرار است ۳۰ مورد استاندارد تا پایان سال در راستای حمایت از تولیدات دارویی رونمایی شوند.

رونمایی از یک پروژه پروبیوتیک

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با بیان اینکه همچنین واکسن های انسانی دو شتاب دهنده تاسیس شده اند و از تولید ۵ محصول حمایت کرده اند، گفت: بنا داریم تا پایان سال ۳ واکسن انسانی دیگر را رونمایی کنیم؛ این واکسن ها ارزبری بالایی داشته اند به طوری که تاکنون بخش دولتی نتوانسته آنها را تولید کند.

وی در خصوص تجهیزات زیرمجموعه حوزه سلامت گفت: در این بخش ۳ شتاب دهنده تاسیس شده که از تولید ۹ محصول مرتبط با تجهیزات حمایت هایی داشته اند.

وی تاکید کرد: در این بخش ما شاهد این بودیم که ورود پیش از شیوع کرونا کمک های زیادی به تولید تجهیزات مرتبط با کرونا شد و خیلی سریع نیازهای بازار را برطرف کرد.

رهنمایی با بیان اینکه گام های اجرایی در سال ۹۸ در زمینه پروبیوتیک را آغاز کردیم گفت: همچنین طی یکسال اخیر دو شتاب دهنده در حوزه پروبیوتیک دارویی تاسیس شده اند و از تولید ۴ محصول پربیوتیک حمایت کرده اند.

وی با بیان اینکه تمام این محصول حوزه پروبیوتیک هم  ارز بری بالایی داشته اند، گفت: پلاسما و انسولین از جمله پروژه هایی بودند که روی آنها توسط محققان کار شده بود؛ همچنین قرار است یک پروژه در حوزه پروبیوتیک نیز رونمایی شود.

کاهش ارزبری با تولید محصولات زیست فناوری

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری در خصوص فلوچارت میزان ارزبری محصولات حوزه زیست فناوری گفت: بر اساس این فلوچارتی که در ستاد زیست فناوری تهیه کردیم مشخص شد میزان ارزبری داروهای هدف ۱۹۰۰ میلیون دلار در بخش های بیولوژیک و شیمیایی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این فلوچارت اولویت ها برای تولید محصولات در حوزه زیست فناوری را تعیین کرده ایم گفت: همچنین در این مسیر فراخوان هایی در حوزه سلامت منتشر کردیم تا بتوانیم در راستای تولید داخل مواد اولیه و موثره دارویی، تولید کیت و ... قدم هایی برداریم.

وی با اشاره به رونمایی ها در سال ۹۸ در شش ماهه اول امسال گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از تولید ۹۰ محصول در حوزه سلامت به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت کرده که در گامهای اولیه ۲۷۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهند داشت.

رئیس کارگروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با بیان اینکه «آلومین»، «IVIG» (ایمونوگلوبین) و واکسن HPV از محصولات رونمایی شده در مهرماه هستند گفت: تاکنون ۳۰ دانش فنی که در شتابدهنده‌ها توسعه داده شده است، رونمایی شد و بنا داریم تا پایان سال حدود ۲۰ مورد رونمایی در حوزه واکسن انسانی، پروبیوتک‌ها، داروهای بایوتکنولوژی و زیست موادها داشته باشیم.

وی افزود: ما بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه مواد دارویی وارد شدیم که در این راستا بسته‌ای را تعریف کردیم که بر اساس آن تاکنون ۵ ماده موثره دارویی که ارزبری بالای ۳۰ میلیون دلار داشته رونمایی کردیم و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز ۱۵ قلم ماده اولیه دارویی دیگر را برای رونمایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این ۴۲ محصول ۹۵.۵ میلیارد تومان حمایت شده اند و ارزشی برابر با هزار و ۱۷۷ میلیون دلار دارند؛ این داروها در حوزه های داروهای بیولوژیک، مواد اولیه دارویی و واکسن های انسانی هستند.

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری در خصوص واکسن کرونا گفت: طبق پلتفرم های WHO شرکت های خصوصی در حال انجام تست واکسن های کرونا هستند. در حال حاضر ۳ شرکت خصوصی داریم که مستقیم با ما قرار دارند و اقدام به تولید واکسن کرونا کردند ضمن آنکه دو تفاهم نامه نیز با موسسات دولتی این حوزه داریم که هسته‌های فناور این موسسات نیز ۷ پروژه را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در خصوص حوزه امنیت غذایی نیز گفت: امنیت غذایی در بخش دام، طیور آبزیان ارزش افزوده ای برابر با ۱۸.۸ میلیارد دلار دارد. همچنین ارزش افزوده بخش زراعت و باغبانی ۱۲.۲۷ و بخش صنعت ۹.۸ میلیارد دلار است. همچنین ارزش افزوده بخش زراعت و باغبانی ۱۲.۲۷ و بخش صنعت ۹.۸ میلیارد دلار است.

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد ۶ شتابندهنده در حوزه واکسن دامی و زیست دریا، ایجاد استانداردها، ۲ شتابندهنده در حوزه زراعت و ۵ شتابدهنده در حوزه صنایع غذایی را از دیگر اقدامات این کارگروه در حوزه امنیت غذایی ذکر کرد و افزود: در حوزه زیست دریا از ۱۰ پروژه به میزان ۳۲ میلیارد تومان حمایت شد که انتظار داریم از طریق حمایت این طرح‌ها ۳۰ میلیون دلار کاهش ارز بری داشته باشد.

رهنمایی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زراعت و باغبانی یادآور شد: با توجه به حجم گسترده بازار نیاز به کار بیشتر دارد و مشکلات رگولاتوری زیادی این حوزه دارد که سعی داریم با مراکز نوآوری مشترک با جهاد کشاورزی تا پایان سال ایجاد و این مشکلات را مرتفع کنیم و تاکنون ۳ پروژه را به ارزش ۱۰ میلیارد تومان حمایت کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه زراعت و باغبانی نیز در بخش امنیت غذایی از ۵ پروژه به میزان ۲۹ میلیارد تومان حمایت کرده ایم و در بسته امنیت غذایی ۳۳ پروژه باقی مانده است. در زمینه استانداردهای دارویی نیز ۳۰ مورد از استانداردهای  دارویی جدی رونمایی خواهد شد.

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بخش بهداشت دام و طیور و آبزیان در بخش حوزه سلامت افزود: از ۶ واکسن در حوزه دام و طیور  تا ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.  

وی با اشاره به دستاوردهای ستاد زیست فناوری گفت: صرفه جویی ارزی به میزان یک میلیارد دلار سالانه با تولید ۲۲ داروی زیستی، رتبه نخست تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در میان ۵ کشور نخست تولید کننده محصولات زیست فناوری در آسیا، کسب ۹.۵ درصد درآمدی شرکت های دانش بنیان حوزه زیستی در مقایسه با کل شرکت های دانش بنیان، صادرات بیش از ۶۰ درصد محصولات حوزه زیست فناوری در مقایسه با کل شرکت های دانش بنیان، کسب رتبه علمی ۱۲ در سطح جهان و اول در سطح منطقه، ایجاد ۲۳ شتاب دهنده در حوزه های مواد اولیه دارویی، داروهای بیولوژیک و پیشرفته، واکسن، کشاورزی، صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی، پروبیوتیک و تجهیزات پزشکی از دستاوردهای حوزه زیست فناوری  طی یکسال اخیر بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =