تولید واکسن کرونا در ۳ شرکت خصوصی

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری از تولید واکسن کرونا در ۳ شرکت خصوصی خبر داد و گفت: علاوه بر آن تاکنون از ۵ ماده موثره دارویی که ارزبری بالای ۳۰ میلیون دلار داشته، رونمایی کردیم و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز ۱۵ قلم ماده اولیه دارویی دیگر را برای رونمایی داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-در-۳-شرکت-خصوصی">کرونا-در-۳-شرکت-خصوصی">ایسکانیوز)، دکتر یحیی رهنمایی امروز در وبینار زیست فناوری کشور با ارائه گزارش کاری در خصوص برنامه‌های ستاد زیست فناوری در حوزه تولید و تجاری سازی، افزود: در یک سال اخیر سرفصل برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری حول حوزه‌های سلامت، امنیت غذایی، جهش تولید و محیط زیست بوده و توسعه اقتصاد دانش بنیان و هدفگذاری ما برای سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا با بررسی‌هایی که در سال ۹۸ بر روی GDP کشور انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر در حوزه‌هایی که رسوخ زیست فناوری امکان پذیر است و قادر هستیم که در ۱۰ سال آینده با توجه به زیر ساخت‌هایی که در حال حاضر در این حوزه داریم، به آن دست یابیم، برنامه‌ای برای تامین ۱۰ درصد GDP از طریق این فناوری ارائه دهیم.

رهنمایی، این ۱۰ درصد GDP را بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار دانست و یادآور شد: این میزان از مبلغی که در سند زیست فناوری که ۳ درصد است، دو برابر خواهد شد؛ از این رو اقدامات این کارگروه را بر این اساس تعریف کردیم.

وی "دام، طیور و آبزیان"، "زراعت و باغبانی"، "بیوتکنولوژی صنعتی"، "صنایع غذایی" و "بیوتکنولوژی پزشکی" را از جمله حوزه‌هایی نام برد که قرار است زیست فناوری به آنها رسوخ پیدا کند و یادآور شد: در حوزه امنیت غذایی ظرفیت ۴۰ میلیارد دلاری وجود دارد که ما برای این حوزه نیز برنامه ریزی‌هایی داریم.

توجه به حوزه سلامت

 رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موضوع سلامت در ستاد توسعه زیست فناوری، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک بازاری برای زیست مواد و آرایشی بهداشتی وجود دارد که هنوز اقداماتی برای آن انجام نشده است، در حالی که این بخش از حوزه سلامت ارزش افزوده‌ای برابر با ۱۰.۶ میلیارد دلاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین در حوزه دارو و زیست مواد یک شکاف ۱.۶۷ میلیارد دلاری وجود دارد که برنامه داریم که تا ۸۰ درصد این ارزش افزوده را تا سال ۹۹ محقق کنیم، خاطر نشان کرد: در خصوص زیرساخت‌های حوزه سلامت در ستاد زیست فناوری که شامل دارو، واکسن‌های انسانی، تجهیزات، آرایشی بهداشتی، طب بازساختی و پروبیوتیک دارویی می‌شود، ۸ شتاب دهنده دارویی تاسیس شده است که از توسعه دانش فنی ۱۰۰ محصول حمایت کرده‌اند.

رهنمایی با بیان اینکه کشور در زمینه استانداردهای دارویی واردات داشته است، افزود: در سال گذشته پروژه تولید استانداردهای دارویی را اجرایی کردیم و امیدواریم تا پایان سال ۳۰ مورد از این استانداردها را رونمایی کنیم، ضمن آنکه در زمینه اخذ مجوزات در حوزه دارویی نیز با همکاری سازمان غذا و دارو مسیر سبز برای دریافت برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است که از این طریق تسهیل گیری در زمینه اخذ مجوزها ایجاد شده است.

تولید واکسن؛ برنامه حمایت ستاد زیست فناوری

وی با بیان اینکه در حوزه تولید واکسن‌های انسانی، با ایجاد دو شتابدهنده از تولید ۵ محصول حمایت شده است، گفت: تاکنون یک واکسن انسانی را در سال جاری رونمایی کردیم و بنا داریم تا پایان سال ۳ واکسن انسانی دیگر را رونمایی کنیم. این واکسن‌ها جزو اقلام ارزبر بوده و بخش دولتی در این چند سال موفق به تولید آن نشده بود.

رهنمایی با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه تجهیزات زیرمجموعه حوزه سلامت ۳ شتابدهنده را تاسیس کردیم که از تولید ۹ محصول مرتبط با تجهیزات حمایت کردند، اضافه کرد: در این بخش ما شاهد این بودیم که پیش از شیوع کرونا کمک‌های زیادی به تولید تجهیزات مرتبط با کرونا شد و خیلی سریع نیازهای بازار را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه گام های اجرایی در سال ۹۸ در زمینه پروبیوتیک را آغاز کردیم، گفت: همچنین طی یکسال اخیر دو شتاب دهنده در حوزه پروبیوتیک دارویی تاسیس شده اند و از تولید ۴ محصول پروبیوتیک حمایت کرده اند.

ارزبری حوزه دارویی

رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فلوچارت میزان ارزبری محصولات حوزه زیست فناوری با تاکید بر اینکه بر اساس این فلوچارتی که در ستاد زیست فناوری تهیه کردیم مشخص شد، میزان ارزبری داروهای هدف ۱۹۰۰ میلیون دلار در بخش‌های بیولوژیک و شیمیایی بوده است، گفت: بر اساس این فلوچارت اولویت‌ها برای تولید محصولات در حوزه زیست فناوری را تعیین کردیم و مشخص شد که در حوزه داروهای بیولوژیکی عدد عمده واردات ما مربوط به واردات پلاسما و انسولین می‌شود.

رهنمایی با اشاره به انتشار فراخوان مشترک با سازمان غذا و دارو در این زمینه، خاطر نشان کرد: اولویت‌های تعیین شده در فلوچارت، بررسی و لیست نهایی در این زمینه تهیه شد که در این راستا ۴ فراخوان دارویی را در حوزه مواد موثره و مواد اولیه دارویی، داروهای بیوتکنولوژی و داروهای شیمیایی منتشر کردیم و در ابتدای سال جاری نیز دو فراخوان را در حوزه تولید کیت داشتیم که این فراخوان منجر به تولید کیت‌های تشخیص شد.

وی با اشاره به رونمایی‌ها در سال ۹۸ در شش ماهه اول امسال، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از تولید ۹۰ محصول در حوزه سلامت به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت کرده که در گام‌های اولیه ۲۷۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهند داشت.

 رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری "آلومین"، "IVIG" (ایمونوگلوبین) و واکسن HPV را از محصولات رونمایی شده در مهرماه دانست و با بیان اینکه تاکنون ۳۰ دانش فنی که در شتابدهنده‌ها توسعه داده شده است، رونمایی شد، گفت: بنا داریم تا پایان سال حدود ۲۰ مورد رونمایی در حوزه واکسن انسانی، پروبیوتک‌ها، داروهای بایوتکنولوژی و زیست موادها داشته باشیم.

وی افزود: ما بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه مواد دارویی وارد شدیم که در این راستا بسته‌ای را تعریف کردیم که بر اساس آن تاکنون از ۵ ماده موثره دارویی که ارزبری بالای ۳۰ میلیون دلار داشته، رونمایی کردیم و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز ۱۵ قلم ماده اولیه دارویی دیگر را برای رونمایی داشته باشیم.

رهنمایی ادامه داد: آن چیزی که از برنامه سلامت که منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارز می‌شود، ۴۲ محصول دیگر تولید شده و در حوزه داروهای بیوتکنولوژی با مشکلات رگولاتوری مواجه شدیم که خیلی نتوانستیم حمایت‌ها را ادامه دهیم، ولی ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی در خصوص واکسن کرونا گفت: ما با بررسی بر روی پلتفرم‌های اعلام شده از سوی WHO برای واکسن کرونا، پلتفرم‌های برتر را در شرکت‌های خصوصی اجرایی کردیم و در حال حاضر ۳ شرکت خصوصی داریم که در ارتباط مستقیم با ما قرار دارند و اقدام به تولید واکسن کرونا کردند، ضمن آنکه دو تفاهم نامه نیز با موسسات دولتی این حوزه داریم که هسته‌های فناور این موسسات نیز ۷ پروژه را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌اند.

اقدامات در زمینه امنیت غدایی

وی با اشاره به اقدامات ستاد زیست فناوری درباره امنیت غذایی با بیان اینکه فعالیت‌های ما در این زمینه در ۳ حوزه "دام، طیور، آبزیان"، "زراعت و باغبانی" و "صنعت" از یکسال گذشته آغاز شده است، گفت: ارزش افزوده‌ای برابر با ۱۸.۸ میلیارد دلار دارد. همچنین ارزش افزوده بخش زراعت و باغبانی ۱۲.۲۷ و بخش صنعت ۹.۸ میلیارد دلار است.

 رئیس کارگروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد ۶ شتابندهنده در حوزه واکسن دامی و زیست دریا، ایجاد استانداردها، ۲ شتابدهنده در حوزه زراعت و ۵ شتابدهنده در حوزه صنایع غذایی را از دیگر اقدامات این کارگروه در حوزه امنیت غذایی ذکر کرد و افزود: در حوزه زیست دریا از ۱۰ پروژه به میزان ۳۲ میلیارد تومان حمایت شد که انتظار داریم حمایت از این طرح‌ها ۳۰ میلیون دلار کاهش ارزبری داشته باشد.

رهنمایی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زراعت و باغبانی، یادآور شد: حجم گسترده بازار نیاز به کار بیشتر دارد و مشکلات رگولاتوری زیادی این حوزه دارد که سعی داریم مراکز نوآوری مشترک را با جهاد کشاورزی تا پایان سال ایجاد و این مشکلات را مرتفع کنیم و تاکنون ۳ پروژه را به ارزش ۱۰ میلیارد تومان حمایت کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =