کاهش قابل ملاحظه انتشار گازهای گلخانه ای در پی شیوع ناگهانی ویروس کرونا

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ظهور ناگهانی بیماری کووید ۱۹ و به دنبال آن تعطیلی های پی درپی در سراسر جهان و کاهش فعالیت های انسانی انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کیومرث کلانتری امروز در اولین همایش ملی تنوع زیستی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: تنوع زیستی یک ویژگی مهم زیستی و حیات است که براساس گوناگونی وسیع گیاهان و جانوران تبیین شده است. تنوع زیستی یک منبع تجدید نشدنی است که از دست دادن آن غیرقابل جبران خواهد بود. اهمیت روز افزون تنوع زیستی نیز زبه دلیل نقش آن در حفظ ثبات اکوسیستم ­هاست.

وی ادامه داد: هر چه یک اکوسیستم تنوع گونه ­ای بیشتری داشته باشد زنجیره­ های غذایی طولانی­ تر و شبکه­ های غذایی پیچیده ­تر و در نتیجه محیط پایدارتر و از شرایط خودتنظیمی بیشتری برخوردار می شود.

معاون محیط زیستی طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امروزه حفاظت از تنوع زیستی و حمایت از زیستگاه ­ها و بوم ­سازگان­ های طبیعی یک از مهمترین شاخص ­های توسعه پایدار است، تصریح کرد: خوشبختانه کشور ایران با توجه به شرایط و ویژگی­ های آب و هوایی و جغرافیایی از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار است و بیش از ۸۶۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره­ دار در کشور ما زیست می­ کنند.

وی ادامه داد: علیرغم تنوع زیستی قابل ملاحظه متأسفانه محیط زیست با انواع تهدیدها و چالش ­ها از جمله آلودگی ها، تخریب و جزیرهای شدن زیستگاه ­ها و جنگل­ ها، تغییرات جهانی آب و هوا، پدیده گرد و غبار و... دست و پنجه نرم می­ کند و با وجود همه تلاش­ هایی که در سطوح ملی و بین­ المللی در سطح جهان انجام شده است محیط زیست امروز وضعیت بهتری نسبت به اوایل قرن بیستم ندارد.

رئیس همایش تنوع زیستی با اشاره به اینکه اولین همایش ملی تنوع زیستی با رویکرد علمی و آموزشی و با هدف رصد فعالیت ­های علمی برگزار شده است، تصریح کرد: ظهور ناگهانی بیماری کووید ۱۹ و به دنبال آن تعطیلی ­های پی­ درپی در سراسر جهان، کاهش فعالیت های انسانی، خالی شدن بزرگراه ­ها و کاهش رفت­ وآمدها و حمل و نقل­ های زمینی و هوایی، انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد قابل ملاحظه ­ای کاهش داده و حال طبیعت را بهتر کرده است.

کلانتری ادامه داد: کیفیت هوا تا حد زیادی بهبود یافته و خطرات بیماری­ های ریوی و قلبی عروقی به مراتب کمتر شده است. شاخص ­های کلیدی زیست محیطی که بیش از نیم قرن به طور مداوم شرایط رو به وخامت را نشان می­ دادند نیز متوقف مانده و یا در جهت عکس نمودار حرکت می­ کنند.

معاون محیط زیستی طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شاید میزان ابتلا به بیماری  کووید ۱۹ و تلفات انسانی آنقدر دردناک باشد که مجالی برای خوشحالی از روند رو به بهبود طبیعت و محیط زیست نماند، گفت: این حال خوب موقتی آب و هوا و طبیعت می­ تواند برای تک تک ما ساکنان کره زمین به ویژه مسئولان تلنگری باشد تا بیشتر به اقدامات پیشینیان­ مان بیندیشیم و از سرعت تصاعدی در توسعه ناپایدار و تخریب منابع ارزشمند زیستی بکاهیم.

کلانتری در ادامه تأکید کرد: حفاظت از تنوع زیستی در واقع حفاظت از خودمان و منابعی است که بدون آن­ ها ادامه حیات برایمان امکان­پذیر نیست. شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی عبارت بود از «راه حل­ ها در طبیعت نهفته است». این شعار بیانگر اهمیت طبیعت در پاسخگویی به چالش ­هایی است که در خصوص توسعه پایدار با آن مواجه هستیم.

دبیر همایش تنوع زیستی با اشاره به اینکه طبق اطلاعیه کنوانسیون تنوع زیستی شعار پانزدهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تنوع زیستی عبارت است از «تمدن بوم شناخت، ساخت آینده­ ای مشترک برای تمام اشکال حیات بر کره زمین»، تصریح کرد: ما برای ساخت این آینده مشترک نیاز به یافتن راه­ حل­ هایی در طبیعت داریم. بنا به گفته کارشناسان مهمترین و بزرگترین دارایی عمومی هر کشور محیط زیست آن است. متأسفانه به دلیل رویکرد نادرست و توجه نکردن به اهمیت حیاتی آن هر روزه ظرفیت زیست پذیری رو به کاهش است.

وی در پایان تأکید کرد: محیط زیست را با پول نمی شود معاوضه و یا خریداری کرد. زندگی بشر چنان به محیط زیست و تنوع زیستی وابسته است که حذف آن به هیچ وجه قابل تصور نیست. در واقع محیط زیست می تواند بدون انسان دوام داشته باشد اما انسان بدون محیط زیست نمی­تواند دوام یابد.

در اولین همایش تنوع زیستی از کتاب­های برتری که در این زمینه نوشته شده بود تقدیر شد و از ششمین گزارش تنوع زیستی ایران نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =