مردم سالاری در ساختار سیاسی آمریکا ضعیف است/ سیاست فشارِحداکثری به نتیجه نرسید

مدیرعامل مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران به نتیجه نرسیده، گفت: در ساختار سیاسی آمریکا مردم سالاری ضعیف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در سومین اجلاس مسئولین کانون‌های بسیج اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور به تشریح وضعیت فعلی انتخابات در آمریکا پرداخت و جایگاه ایران را در موضوع انتخابات آمریکا بیان و در خصوص اتفاقات پیش رو تحلیل‌هایی ارائه کرد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده درباره انتخابات آمریکا عنوان کرد: در نظرسنجی‌های ملی و نیز نظرسنجی‌های انجام شده در ایالات خاکستری آمریکا، اکنون بایدن در صدر است و وضع خوبی دارد.

ایزدی گفت: اگر انتخابات امروز انجام می‌شد می‌توانستیم بگوییم بایدن برنده است. اما هنوز ۳ هفته تا انتخابات فاصله است و دو مناظره باقی مانده است که در آن، دو طرف سعی خواهند کرد هر چه دارند را ارائه دهند؛ بنابراین هنوز پیروزی بایدن قطعی نیست.

وی با بیان آنکه در ساختار سیاسی آمریکا مردم سالاری ضعیف است، گفت: اگر ۱۳ آبان در آمریکا انتخابات برگزار نشود هم از نظر قانون اساسی آنان، مشکلی پیش نخواهد آمد. زیرا آن‌ها سیستم الکترال را دارند که بر اساس آن عده‌ای معرفی می‌شوند و آن‌ها هستند که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و بنابراین ۵۳۸ نفر تنها تعیین کننده هستند و این را ایالت‌ها مشخص می‌کنند نه مردم!.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: البته در دهه‌های گذشته سعی کرده‌اند که رنگ مردم سالاری به انتخابات بدهند، اما این‌ها در قانون اساسی آمریکا نیست.

وی ادامه داد: احتمالا کاری که ترامپ خواهد کرد ایجاد شرایطی برای اعلام تقلب در انتخابات از طریق سیستم پستی است و این البته منوط بر آن است که آرا به هم نزدیک باشد. اگر فاصله زیاد باشد، اعلام تقلب سخت است.

ایزدی درباره شرایط حاکم بر قوه مقننه این کشور نیز بیان کرد: حدود ۹ ایالت دست جمهوری خواهان است و آن‌ها ممکن هست که اجازه ندهند آمار "بایدن" به نتیجه برسد. اگر هیچ کدام از دو نامزد به ۲۷۰ رای نرسند در قانون اساسی آمریکا مجلس نمایندگان رئیس جمهور را مشخص خواهد کرد و هر ایالت ۱ رای خواهد داشت و لازم است ۲۶ رای از ۵۰ رای مجلس آورده شود. نکته جالب آن است که جمهوری خواهان اکنون در مجلس نمایندگان ۲۶ رای دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اثرگذاری وضعیت ایران در ۴۰ سال اخیر در انتخابات آمریکا و همینطور شهادت سردار سلیمانی عنوان کرد: توجه به ایران در این کشور بالاست.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اتفاقات آینده بیان کرد: بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور باید ۱ بهمن ماه وارد کاخ سفید شود. حال چه ترامپ بر سرکار بیاید و چه "بایدن".

وی گفت: سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران به نتیجه نرسیده است. آن‌ها از این فشار حداکثری دو هدف داشتند؛ یکی سرنگونی جمهوری اسلامی و دوم دریافت امتیازات بیشتر، که به هیچ یک نرسیده اند. بلکه در این میان حتی امتیازاتی را نیز از دست داده‌اند. البته ناگفته نماند که موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده اند، که از آن میان می‌توان به بالارفتن قیمت دلار اشاره کرد.

وی از مخالفت دموکرات‌ها با سیاست ترامپ علیه ایران گفته و اظهار کرد: آن‌ها معتقدند ترامپ با خروج از برجام دست ایران را باز گذاشته است. دموکرات‌ها معتقدند اگر آن‌ها بودند برجام را به عنوان گرو نگه می‌داشتند تا از ایران امتیاز بگیرند.

ایزدی در ادامه گفت: گویا آمریکایی‌ها بر این باورند که از اول بهمن تا مردادماه که انتخابات ایران است تقریبا ۶ ماه فرصت دارند تا از دولت فعلی ایران که به نظر آنان در دادن امتیازات راحت‌تر عمل می‌کند امتیاز بگیرند و روی انتخابات ایران تاثیر بگذارند.

وی افزود: اگر محتوای رسانه‌های آنان را ملاحظه کنیم می‌بینیم که سعی دارند روی انتخابات کار کنند و روی آن تاثیر بگذارند. آن‌ها برنامه و طرح‌هایی برای نفوذ دارند.

ایزدی با اشاره به وجود دو گروه جمهوری‌خواه واقع‌گرا و محافظه‌کار در آمریکا عنوان کرد: با توجه به آنکه محافظه کاران موفق نبودند. امکانی در تغییر چینش کابینه وجود دارد که احتمالا واقع‌گرایان روی کار خواهند آمد و بنابراین آن‌ها هم در سیاست‌های خود نزدیک به دموکرات‌ها عمل خواهند کرد، چون می‌دانند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

مدیرعامل مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در ادامه مطرح کرد: اکنون در محیط‌های دانشگاهی در داخل کشور و در بحث انتخابات آمریکا صحبت‌هایی مطرح می‌شود و این‌گونه است که مردم امیدوارند بایدن بر سر کار بیاید. در این موضوع باید برای مخاطبان محتوایی ارائه دهیم تا بدانند چه بایدن و چه ترامپ هر کدام روی کار بیایند، چون سیاست فشار حداکثری به شکست منجر شده وضع ایران در هر صورت بهتر خواهد شد. باید محتوایی ارائه شود تا حالت برد- برد برای ایران را تبیین نماید. در این میان نکته مثبت انتخاب ترامپ برای ما آنست که او فاجعه ایجاد کرده است و افول آمریکا را سرعت بخشیده است.
وی افزود: بایدن نخبه‌ای سیاسی و عصاره سیستم سیاسی آمریکاست و ترامپ هم عصاره سیستم اقتصادی سرمایه‌داری است و حال می‌بینیم نتیجه تفکر سرمایه‌سالاری و نمادهای تفکر سرمایه‌داری در مناظره با هم چطور برخورد کردند و این یعنی آمریکا در حال افول است. در داخل کشور ما باید مواظب باشیم ذوق‌زدگی‌ها محل تبلیغات "بایدن" نشود. این ذوق زدگی‌ها باید اصلاح شود، چون چنین تبلیغاتی برای کشور مناسب نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =