«دانش خطرناک» خواندنی شد

نشر ماهی ترجمه فارسی کتاب «دانش خطرناک» را که در دسته کتب شرق‌شناسی قرار می‌گیرد، منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «دانش خطرناک؛ شرق‌شناسی و مصائب آن» اثر رابرت اروین از سوی نشر ماهی روانه بازار کتاب شد.

نویسنده در این کتاب نسبتاً مفصل مبانی نظری و تاریخچه‌ی علمی به نام اورینتالیسم یا شرق‌شناسی را به‌دقت بررسی کرده، هرچند معتقد است که ابداً نمی‌توان «گاه‌شماریِ واحدی در چارچوبی واضح و معین به دست داد».

او بر این نظر است که شرق‌شناسی، به معنای دقیق کلمه، از قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی به دست کسانی چون گیّوم پوستل، یاکو گولیوس و ادوارد پوکاک پدید آمده است. شرق‌شناسی در ایران با کتاب مشهور ادوارد سعید مطرح شد و تصویری که اروین از شرق‌شناسی به دست می‌دهد تا حد زیادی نقطه‌ی مقابل دیدگاه سعید در کتاب «شرق‌شناسی» است.

کتاب «دانش خطرناک» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و برخلاف کتاب ادوارد سعید که نگاه ایدئولوژیک به شرق‌شناسی دارد سعی کرده تا با نگاهی بی‌طرف و فارغ از ایدئولوژی به شرق‌شناسی بپردازد.

اروین تاریخ معاصر را در دانشگاه آکسفورد خواند. او تحصیلات تکمیلی‌اش را در دانشگاه مطالعات مشرق‌زمین و افریقا (SOAS) تحت نظارت برنارد لوئیس گذراند و در طول تحصیل به اسلام گروید. در سال ۱۹۷۲ استاد تاریخ قرون وسطی در دانشگاه سنت اندروز شد اما پنج‌سال بعد، در سال ۱۹۷۷ زندگی آکادمیک را رها کرد تا داستان‌نوسی را ادامه بدهد، البته او همچنان به‌طور پاره‌وقت در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج تدریس می‌کند.

«دانش خطرناک» با ترجمه محمد دهقانی از سوی نشر ماهی در 468 صفحه با قیمت 82 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076753

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =