ضعف در سیاست‌گذاری دولت، ضربات مهلکی به آموزش‌وپرورش وارد کرد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان معتقد است: ضعف در سیاست‌گذاری از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی ضربات مهلکی را به  آموزش و پرورش وارد ساخته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حال حاضر اهمیت جایگاه معلم بر هیچ فردی پوشیده نیست و در میان آموزش معلمان و تجهیز آنها به روش‌های نوبین تدریس در ارتقا سطح کیفی مدارس و کلاس‌های درس لازم است. همان گونه که رهبری در سخنان خودشان بارها بر اهمیت جایگاه معلم و دانشگاه فرهنگیان تاکید کردند.

متاسفانه در چند روز اخیر اخباری مبنی بر جذب 73 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی در خبرگزاری‌ها منتشر شد که موجی از اعتراضات و نگرانی دانشجو معلمان و معلمان را در پی داشتند. آنها اعتقاد دارند که جذب معلم تنها باید از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی انجام شود چراکه در این دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم به معلمان داده می‌شود.

محمد رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه ضعف در سیاست‌گذاری از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی ضربات مهلکی را به  آموزش و پرورش وارد ساخته است، گفت: در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائلی که آموزش و پرورش به علت ضعف بارز در سیاست‌گذاری به آن مبتلا گشته، بحران کمبود معلم است. 

وی ادامه داد: رویارویی دانشگاه فرهنگیان با مسئله کمبود معلم در بعد از  تاسیس، آن هم درست زمانی که باید به فکر تقویت کیفی خود باشد، چالش توسعه کمی و کیفی این دانشگاه را با کلاف پیچیده و به تبع سردرگمی مواجه ساخت که روزبه‌روز ریشه‌های حیاتی مرکز ثقل این نهاد را به سستی کشانده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان عنوان کرد: مسئولان به دلیل نداشتن دید کلان و متعادل در مبحث تامین معلم و اساساً مقوله دانشگاه فرهنگیان تصمیماتی می‌گیرند که در برخی مواقع تنها حالت مسکن را داشته و در طولانی مدت زیان بار است.

وی با بیان اینکه ماده 28 اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان و تحریف آن که از پایه بر مبنای استثنا و نه اضطرار آورده شده است، گفت: اقدام به افزایش جذب معلم از این طریق  و در نتیجه تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت کشور می‌شود.

به گفته رمضانی؛ جذب معلم از طریق ماده 28 شاید به ظاهر باعث شود تا کلاس درسی از معلم خالی نماند اما با تعمیق در بطن موضوع شاهد بحران جدی تری خواهیم بود که طبیعتا ثمرات آن در چند سال آینده بروز پیدا خواهد کرد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: جذب حدود 73 هزار معلم در سال آینده، بازنشستگی این تعداد در 30 سال آینده و این عدم تعادل و توازن های این‌چنینی در فرایند تامین معلم، در بلندمدت، دور باطلی است که نظام آموزش و پرورش را با بحران های جدید و خطرناکی مواجه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه معلم بیان کرد: زمانی که در مورد مقام والای معلم صحبت می‌شود، منظور وظیفه‌ای فراتر از تحقق فرایند آموزش است و آنچه که هنر معلمی را به ظهور می‌رساند، تعلیم توام با تربیت خواهد بود.

رمضانی در تکمیل سخنان خود گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که نوع مواجهه و عینک ناظر مسئولان امر هنوز در راستای منویات مقام معظم رهبری قرار نگرفته است به گونه‌ای که تنها چند روز پس از سخنان ایشان در باب تاکید بر تامین معلم تنها از طریق 2 دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی علناً با ضریب دادن به استخدام معلمان ماده 28، حق‌التدریسی و نهضت سواد آموزی مواجه هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان امر از سیاست‌گذاری‌های مقطعی و احساسی خود دست برداشته و دانشگاه فرهنگیان را از دید مقام معظم رهبری، آن‌گونه که شایسته آن هست، نظاره‌گر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =