حریم گسل‌های پایتخت مشخص شد

در سیزدهمین نشست شورای‬ عالی شهرسازی و معماری، موضوعاتی مانند راه‌اندازی سامانه‌ مکانیزه پایش توسعه شهری، تدقیق گسل کلان شهرها و اصلاح ضوابط بلندمرتبه‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،‬ به‬ نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران، اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، محمد مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، محمدحسن طالبیان، معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اکبر سلیمانی، معاون وزارت دفاع، محسن صالحی‌‬ نیا، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسدالله کریمی، معاون سازمان پدافند غیرعامل، رحمانی، معاون سازمان برنامه و بودجه و حیدری، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورخ ۲۱ مهر برگزار شد.

در این نشست که مدیران استانی به‌طور مجازی (ویدئو کنفرانس) حضور داشتند، چهار موضوع با عناوین؛ راه‌اندازی سامانه مکانیزه پایش توسعه شهری، تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهرهای تهران، کرج، تبریز، مشهد، زنجان و کرمان در محدوده شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حریم آن‌ها، مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر آران و بیدگل (تغییرات خط محدوده و حریم شهر) و اصلاح ضوابط بلندمرتبه‌سازی (مصوب ۱۶ مهر ۹۷) مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

در راستای راه‌اندازی سامانه مکانیزه پایش توسعه شهری و به منظور تجمیع فرایندهای صدور پروانه تا طرح جامع و دیگر موارد با تأیید اهمیت آن توسط تمامی اعضا، مقرر شد در این سامانه فعالیت‌های مشابه تمام دستگاه‌های عضو شورا تجمیع شده و همه دستگاه‌های عضو در ارائه اطلاعات و اجرایی شدن آن اهتمام ویژه داشته باشند.

همچنین بنا بر تکالیف قبلی تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهرهای تهران، کرج، تبریز، مشهد، زنجان و کرمان در محدوده شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حریم آن‌ها در مقیاس «یک‬ دو‬ هزارم‬» انجام و ارائه شد. بنا بر این امر، علاوه بر گسل‌ها و حرائم آن، ساختمان‌های مهم در معرض خطر این شهرها شناسایی شدند و مقرر شد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری طرح طی ۲ ماه آینده ضوابط ساخت و ساز در این نواحی را ابلاغ کند.

با توجه به ابهامات مصوبه قبلی بلندمرتبه سازی در اجرا، اصلاحاتی در آن صورت گرفت. مهمترین این اصلاحات عبارت است از اینکه مقرر شد ایجاد ساختمان‌های بلند به‌صورت موردی و نقطه‌ای ممنوع شود و طرح پیشنهاد و ضرورت آن تنها در قالب محور و پهنه ارائه شود.

شورای عالی شهرسازی نقشه حرائم گسل‌ها را متعاقباً منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =