دانشگاه آزاد اسلامی میزبان اردوهای تیم‌های المپیکی خواهد شد

امیرعباس لشگری با اعلام اینکه "برای نخستین بار البسه ورزشی ورزشکاران ما داخل دانشگاه تولید شده" از میزبانی دانشگاه آزاد برای اردوی تیم‌های المپیکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز رضایت از روند حضور خود در ماه های اخیر در سمت جدید، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما گزارش کوتاهی از عملکرد خود ارائه کرد.

او در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های ماه‌های اخیرش پس از تصدی سمت جدید خود، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدنظر ما موضوع فرهنگ در ورزش است. ما به عنوان یک مرکز علمی و دانشگاهی که در حوزه ورزش نیز فعالیت می‌کنیم، این موضوع را جزو یکی از وظایف اصلی خود دانسته تا بتوانیم با فرهنگ‌سازی در حوزه فرهنگ به ورزش رنگ و بوی فرهنگی ببخشیم.

حضور آزادی‌ها در طرح‌های کمک مومنانه باعث افتخار است

طبیعتا نخستین عمل انجام شده این بود که به بررسی ظرفیت های خودمان در این حوزه بپردازیم. به عنوان مثال بسیاری از ورزشکاران سرشناس دانشگاه آزاد در طرح های جهادی و ارزشمندی چون کمک مومنانه شرکت کردند که این موضوع آنقدر که باید رسانه‌ای نشد. در حقیقت ما ورزش را در رسانه‌ها و نزد عموم بیشتر با حواشی بزرگ جلوه می‌دهیم تا فعالیت‌های فرهنگی انجام شده. این کار قطعا در دانشگاه آزاد، تشویق و تبلیغ خواهد شد.

دانشگاه باید به کمک باشگاه‌های ورزشی بیاید
وی در مورد وضعیت فرهنگی حاکم بر ورزش کشور در سال های اخیر گفت:  بسیاری از دوستان در موضوع زیر سوال رفتن فرهنگ در ورزش و کمرنگ شدن دل‌مشغولی‌های فرهنگی ابراز نگرانی کردند و نسبت به این موضوع  نقد داشتند. نظر بنده به عنوان یک مسئول ورزشی دانشگاه این است که باید در حیطه فرهنگ سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد به‌ویژه در محیط های دانشگاهی. بر این باورم که نخبگان علمی جامعه باید در این زمینه کار کنند تا  الگوهای فرهنگی را به جامعه ورزشی خود تزریق کنیم. ما افراد زیادی در اختیار داریم که دارای فرهنگ، ایثار و رشادت های زیادی هستند و می توانیم از این اشخاص در راه ارتقای فرهنگی جامعه ورزش استفاده کنیم. باید فرهنگ احترام به رقیب، فرهنگ احترام به پیشکسوت و فرهنگ ایثار را در ورزش خود داشته باشیم که یکی از بخش های کمک کننده در این زمینه، دانشگاه های ما هستند. ما دارای باشگاه های فرهنگی-ورزشی زیادی هستیم؛ اما شاید آن ها به تنهایی توانایی تغییر فرهنگ را نداشته باشند.

الگوی ورزشی باید از ورزشکار پرحاشیه به ورزشکار تحصیل کرده تغییر کند

وی در ادامه افزود: یکی از کارهایی که ما می توانیم انجام بدهیم این است که دانشجویان و نخبگانی که هم در زمینه علمی و هم در زمینه ورزشی به مقام های والا دست یافته اند را برای گسترش فرهنگ به جامعه معرفی کنیم و از این اشخاص الگوسازی کنیم. در حال حاضر ما ورزشکاران زیادی داریم که محصل دانشگاه آزاد بوده‌اند یا هستند و در کمک به مردم سهیم می شوند و اعمال خداپسندانه انجام می دهند. چه بهتر که ما با این افراد ارتباط بگیریم و آن ها را به عنوان اسطوره علمی و ورزشی به جامعه معرفی کنیم. به نظر من این افراد هنوز به جایگاهی که باید نرسیده اند و به نوعی مظلوم واقع شده اند. در صورتی که این افراد که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ ورزشی زحمت کشیده اند، نسبت به الگو های فعلی جامعه شرایط جالبی ندارند. لذا موظف هستیم این افراد را  به جامعه ورزشی کشور و جوان ها معرفی کنیم. بسیاری از آنها دارای عناوین قهرمانی جهان هستند.

ورزش همگانی از همیشه بیشتر مورد نیاز جامعه است

لشگری در ادامه تاکید کرد: اما برنامه بعدی ما، در مورد ورزش همگانی است. ما تا به حال در حالی به ابعاد ورزش های قهرمانی توجه بیشتری کردیم که ورزش همگانی برای تندرستی جامعه است. این موضوع برای کارکنان دانشگاه و حتی برای دانشجویانی که می خواهند ورزش را برای تندرستی  و به صورت آماتور ادامه بدهند نیز صدق می کند. در واقع ورزش حرفه‌ای، انتهای راه ورزش همگانی است که ما ابتدا باید اشخاص را به ورزش همگانی دعوت کنیم و در صورت علاقه آنها برای انجام ورزش حرفه‌ای نیز ما شرایط را برایشان مهیا کرده ایم. ضمن اینکه اگر بتوانیم از امکانات ورزشی درجه یک خود برای کمک به پیشرفت ورزش همگانی کشور نیز استفاده کنیم، دریغ نخواهیم کرد.

اپلیکیشن ورزشی دانشگاه آزاد در راه است

لشگری در ادامه گفت: در واقع ما باید تمامی دانشجویان را در نظر بگیریم و انگیزه و امکانات را برای همه ایجاد کنیم. یکی از راه های مورد نظر ما، راه‌اندازی یک اپلیکیشن ورزشی است که بتواند سلامت خانواده دانشگاه آزاد را ارزیابی کند. با همکاری پارک علم و فناوری در حال انجام این کار هستیم که رویداد آن برای انجام فراخوان تا یک هفته دیگر آماده می شود تا شرکت هایی که مایل هستند اپلیکیشن مورد نیاز ما را طراحی کنند، این کار را انجام دهند و از بین آن‌ها با داوری، سازنده اپ مورد نیاز ما انتخاب می شود.

تعاملات مثبتی با وزارت ورزش داریم

لشگری در ادامه به ارتباطات فرا دانشگاهی اشاره کرد و گفت:  بحث سوم ما، تعاملات با خارج از دانشگاه آزاد است. ما توانایی این را داریم که بیشتر از این با خارج از دانشگاه ارتباط برقرار کنیم. یکی از این روابط تفاهم‌نامه‌ای است که در حال انعقاد با وزارت ورزش و جوانان است و این تفاهم نامه بیشتر زمینه علمی و آموزش دارد تا بتواند هم برای دانشگاه و هم برای وزارت ورزش نتایج خوبی به همراه داشته باشد. پیش نویس این تفاهم نامه نیز ارسال شده و در صورت تایید، امضا خواهد شد که احتمالا این اتفاق در ده روز آینده می‌افتد.

با کمیته ملی المپیک بر سر میزبانی اردوی تیم‌های ملی به توافق رسیدیم

وی افزود: از دیگر توافقات ما نیز نشست با کمیته ملی المپیک بود. بعد از نشست بسیار خوبی که با دوستان داشتیم، ترتیب بازدید بسیار پرثمری از واحد بوشهر داده و قرار شد که بعضی از اردوهای تیم های اعزامی به المپیک نیز در آن جا برگزار شود. حتی این موضوع در کمیته اجرایی ملی المپیک نیز به تایید رسید. اولین اردو نیز ابتدای آبان تا پانزدهم این ماه و اردوی دوم از اول آذر تا نیمه این ماه خواهد بود که تیم المپیکی تیر و کمان از خدمات واحد بوشهر ما استفاده خواهد کرد.

درآمدزایی مبتنی بر امکان ورزشی را افزایش خواهیم داد

لشگری در ادامه به بحث درآمدزایی اشاره کرد و گفت: در واقع این اردوهای تیم ملی موضوع در قالب درآمد زایی خارج از دانشگاه است. برای تیم تیرو کمان تخفیف های مناسبی در نظر گرفته ایم و سعی ما بر این است که میزبان تیم های دیگر هم باشیم و از این موضوع استقبال می کنیم.

با فدراسیون بسکتبال نیز به تفاهم رسیدیم

یکی دیگر از همکاری های پیش رو با فدراسیون بسکتبال خواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم مسابقات بسکتبال سه نفره کشوری را به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار کنیم و از تمامی تیم های خواهان پذیرایی کنیم. تفاهم بعدی بر سر این است که مسئولان فدراسیون طی قراردادی بتوانند در روزهای چهارشنبه تا جمعه از سالن حکیمیه در واحد تهران شمال برای برگزاری سوپر لیگ بسکتبال استفاده کنند.

برای اولین‌بار البسه ورزشی را خودمان تهیه کردیم

وی در ادامه افزود: امسال برای نخستین بار دست به کاری زدیم که بسیار ارزشمند است و از این بابت بسیارخوشحالیم. ما نوزده تیم ورزشی داریم و خرید البسه ورزشی این همه ورزشکار هزینه های بالایی دارد اما برای نخستین بار تصمیم گرفتیم تامین لباس های ورزشی باشگاه را به واحدهای دانشگاه آزاد پیشنهاد بدهیم. بعد از مکاتبه با دانشگاه های کشور، واحد اراک دانشگاه آزاد تهیه و تامین البسه ورزشی ما را بر عهده گرفت که اتفاقا از نظر مالی هم صرفه جویی مناسبی هم صورت گرفت. تا به اینجا تجهیزات تیم دوومیدانی بانوان و کشتی فرنگی آقایان تهیه و برای ما ارسال شده است که تمامی ورزشکاران از کیفیت لباس ها ابراز رضایت کرده اند. با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید نیز نام‌گذاری شده است، این موضوع در راستای همین ایده است و واحد های دیگر هم برای این کار ترغیب خواهند شد که این به تولید داخلی کشور نیز کمک می‌کند.

اطلس الکترونیک اماکن ورزشی دانشگاه آزاد در دست تدوین است

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: یکی دیگر از برنامه های مدنظرمان، ارزیابی واحد های تربیت بدنی است و می خواهیم تا پایان سال از تمامی واحد های تربیت بدنی‌ خود یک ارزیابی داشته باشیم تا وضعیت آن واحد ها مشخص شود. ایجاد اطلس الکترونیک را برای اماکن خود در دستور کار قرار دادیم تا فدراسیون ها از امکانات ورزشی ما مطلع باشند و این همکاری گسترش یابد که بتوانند از این اماکن استفاده کنند و بهره کافی را ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =