ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی حائری

سی‌امین قسمت از فصل جدید از برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه ۲۰مهرماه با موضوع « ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، فصل جدید برنامه تلویزیونی مصیر با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران اسلامی، به بررسی ابعاد فکری اندیشمندان بزرگی چون؛ آیت الله جوادی، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام خمینی (ره) و... می‌پردازد و تا کنون به بررسی اندیشه‌های آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید سید مرتضی آوینی، آیت الله سید منیرالدین حسینی، شهید سید محمدباقر صدر و آیت الله طالقانی پرداخته است.

مهمان این قسمت از برنامه، حجت الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی، درباره جایگاه ولایت در منظومه دین از نگاه ایشان گفت: «در مجموعه نوشته های ایشان، بحث درباره ولایت رسول، ائمه و ولی فقیه بسیار زیاد است. ایشان از این جا آغاز می کنند که من نوعی، روابطی با خودم، اشیا، افراد و جامعه دارم و برای این ارتباطات امکانات مختلفی مثل عقل، احساس، غرائز، علوم و تجربه دارم. از طرفی یک انحراف من در طبیعت تاثیر گذار است. آیا این امکانات جوابگو روابط اینچنین عمیق است؟ اگر بله، پس به خدا و رسول و امام چه نیازی است؟ اما می‌بینیم که این امکانات محدود هستند و خطا  دارند پس نیاز به جهت دهی داریم. نیاز به کشف و جهت دهی به استعدادهای فراوان وجودی خودمان داریم و تنها یک فرد آگاه و آزاد از هواها و کشش ها میتواند این مسئولیت را داشته باشد. این ویژگی همان عصمت است که در معصوم عینیت می یابد.»

حیدری نیک درباره ضرورت تشکیل حکومت دینی تصریح کرد: «از نظر استاد صفایی، بدون دین امکان حیات نیست. دین نظام هایی دارد که جایگاه اعمال و اجرای آن فقط در حکومت است. اگر تنها به توحید و معاد قائل باشیم هم اجازه حکومت به کسی جز خدا یا مشخص‌شده از سوی خدا را نمی دهیم. استاد صفایی تاکید دارند که حکومت فقط حق معصوم است و در زمان غیبت، ولی فقیه زمینه ساز حکومت معصوم است.»

حیدری نیک ویژگی های ولی فقیه در نگاه استاد صفایی را اینطور بیان کرد: «فقیهی باشد که از خودش نگوید و سخنش سخن خدا باشد، مسلط به وحی باشد، آشنا به کلام معصوم باشد، معیارهای استباط را بشناسد، مقاصد کلام معصوم را دریابد و ابواب مختلف فقه را بداند. این‌ها جدا از ۴ شرط ولی فقیه و عدالت اوست. ایشان پس از توضیح ادله نقلی ولایت فقیه، سعی میکنند ادله از بنای عقلا، بنای وکالت  و توسعه امور حسبیه برای اثبات ولایت فقیه را بیان کنند. استاد صفایی معتقدند اطاعت از ولی فقیه در حوزه اختیاراتش لازم و واجب است.»

حیدری نیک درباره شبهه حضور فقیهان در دربارها پیش از تشکیل حکومت دینی توضیح داد: «استاد صفایی در پاسخ به این شبهات می گویند که علت این حضور تهدیدات عثمانی علیه تشیع، امکان دستیابی به منابع شیعه و کنترل حکام بوده است و البته شاهان، مثلا شاهان صفویه دم از دین می زدند و ما پس از گذشت سالها متوجه دروغشان شدیم و شاید اگر در همان زمان بودیم ماهم اشتباه میکردیم.» 

حیدری نیک وظیفه اصلی فقیه  را بیان کرد: « استاد صفایی وظیفه اصلی را تغییر تلقی مردم از خودشان و شناخت ارزش ها و اهدافشان و ساختن مهره های کارآمد انسان یعنی انسان سالم و مصلح می دانستند.» 

حیدری نیک گفت: «استاد صفایی مانند امام خمینی (ره) آنچه در خصوص ولایت فقیه در قانون اساسی آمده را کف وظائف و شئون ولی فقیه می داستند و برای او شان هدایت، تربیت به وسیله بینات، انذار، بیان احکام، قضاوت، حکومت، اجرای حدود، وکالت، ولایت در امور حسبیه و... قائل بودند.»

حیدری نیک درخصوص وظایف سایر فقها بیان کرد: «استاد صفایی یک شعار درباره حکومت و نظام داشتند؛ توجیه، حماقت است، تضعیف خیانت است، تکمیل رسالت است. تمام رفتار و اقدامات ایشان بر همین اساس بود. با وجود همه تهمت ها و آزارها ایشان حمایت خودشان را ادامه دادند. در جبهه حضور پیدا کردند و فرزند جوانشان شهید شدند. بسیاری از مخالفت ها پس از سخنرانی ایشان در تالار رودکی سال ۶۰ شروع شد که افرادی از آن جمع بعدها خودشان به این تهمت ها مبتلا شدند. ایشان حتی از مخالفین خود حمایت میکردند و اگر گرفتار میشدند به آنها کمک میکردند.» 

حیدری نیک در خصوص نظر رهبری درباره کتب ایشان گفت: «یکبار خدمت ایشان بودیم و صحبت از آثار استاد صفایی شد و ایشان گقتند که من از اتهام ها اطلاع نداشتم و این تهمت ها صحیح نیست. ایشان صاحب سبک هستند و آثارشان قابل استفاده است.»

حیدری نیک ادامه داد: « بعد از رحلت امام، هرکس نظر ایشان برای تقلید را می پرسید، به مقام معظم رهبری ارجاع میدادند و میگفتند چون ولی فقیه هستند، بهتر است همه وجوهات و نظرها به سمت ایشان باشد که به حفظ نظام کمک میکند. در راهپیمایی ها و انتخابات حضور می یافتند و تشویق میکردند و همواره از نظام دفاع میکردند. مشغول تربیت مهره های کارآمد بودند. اکنون شاگردان ایشان مسئولیت دارند و مدافع نظام هستند.» 

حیدری نیک در خصوص جلوگیری از تضعیف نظام ضمن بیان اشکالات و انتقادات گفت: «استاد صفایی به نیات افراد توجه داشتند و معتقد بودند ولایت فقیه به دیکتاتوری منجر نمیشود. وقتی براساس تقوا و عدالت، ولی فقیه انتخاب شود یعنی نظارت درونی وجود دارد. نظارت بیرونی از طریق خبرگان و قانون اساسی، آگاهی و بیداری مردم، مطبوعات و ارتباطات گسترده وجود دارد.» 

حیدری نیک ادامه داد: «محدودیت ها فرصت نمیدادند که ایشان مسئولیتی داشته باشند. ضمن اینکه استاد صفایی میگفتند من اگر مهره بسازم استمرار این نظام تضمین میشود. ایشان در صحنه های مختلف دفاع میکردند و حضور داشتند.»

حیدری نیک در خصوص ارتباط استاد علی صفایی با هنرمندان و غیر حوزویها گفت: «هرکسی تاریخ را مطالعه کرده باشد و با سیره اهل بیت آشنا باشد متوجه میشود که سخنان ایشان نشات گرفته از همان سیره است. برخورد ایشان با طیف های مختلف و نگاه تربیتی و نوع ادبیات، گذشت ها و توجه ها به اقشار مختلف از ویژگی بارز ایشان بود. کلام معصومین را به زیبایی بیان میکردند و مطابق زبان خودشان با آنها سخن میگفتند.» 

حیدری نیک در پایان ویژگی آثار استاد صفایی را برشمرد: «ادبیات ایشان متاثر از کلام معصومین و قرآن حتی در انتخاب واژگان و آهنگ جملات است. پیوند بینش و احساس، توان هنری و قدرت تخیل بالا، تاثیرگذاری بالا و خلاصه و گزیده گویی از ویژگی آثار و کتب استاد صفایی است. آثار ایشان باهدف ایجاد یک جریان فکری در فرد، عبور فرد از مشکلات و حفظ او در فتنه ها و به مقصد رسیدن اوست. کسی از آثار استاد صفایی بهره مند می شود که مسئله و دغدغه داشته باشد و صرف سیر مطالعاتی فایده ای ندارد.» 

در میان برنامه بخش هایی مانند سرگذشت ایشان،معرفی کتاب، سخنان ایشان و... پخش شد.

کد خبر: 1076871

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =