برخی از اسلام رحمانی برای تعامل با دشمن استفاده می‌کنند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی گفت: برخی از اسلام رحمانی به عنوان وسیله‌ای برای تعامل با دشمن استفاده می‌کنند اما در تعامل با دوستان، از این نوع اسلام استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی عصر امروز در نخستین همایش مجازی «أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»  که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در جامعه و تاریخ معاصر در میان جوامع اصلی و نخبگان مطرح بوده، این است که اسلام مطرح شده از سوی رسول الله(ص) و قرآنی که بر ایشان نازل شد و برای مردم تبلیغ کرد، چگونه اسلامی بوده است.

وی افزود: باید بررسی کنیم که اسلام رسول الله، اسلامی کنش گر است و یا این که صرفا به موضوعات عبادی می پردازد و به موضوعات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کار ندارد؛ برخی در جهان عرب این موضوع را مطرح کردند که اسلام به این مسائل کاری ندارد و به اصطلاح، اسلام سکولار را تبلیغ کردند. به عقیده این افراد، پیامبر اسلام صرفا درباره مبدا و معاد سخن گفته است و به دیگر مسائل کاری ندارد.

خسروپناه ادامه داد: برخی نیز بر این عقیده بودند که اسلام، صرفا اسلامی رحمانی است و به موضوعاتی مانند برخورد با معاندین و کفار کاری ندارد و بُعد قاطعیت و برخورد با معاندین، به طور جدی مطرح نشده است. لذا باید به طور دقیق این دو موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای پاسخگویی به موضوع اول، باید به قرآن و سنت نبوی مراجعه کنیم؛ اما برای موضوع دوم، باید به سیره نبوی مراجعه داشته باشیم. درخصوص موضوع اول باید به قرآن و روایات مراجعه کنیم تا متوجه شویم اسلام نبوی، به چه شکل بوده است. امام رضا(ع) در روایتی مفصل، به موضوع امامت و وظایف امامت در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: مبدا و معاد، اساس تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی است؛ درواقع اگر موضوع سکولاریسم در جهان پذیرفته می‌شود، به دلیل پذیرش موضوعی به نام اصالت انسان است. درحالی که خداوند، پرودگار زمان و زمین است و هیچ شریکی ندارد و در ربوبیت لاشریک است. این موضوع به این معنی است که حضور خداوند منحصر به مسجد و کلیسا نیست بلکه در تمام فرآیندهای زندگی انسان جریان دارد. اگر مردم توجهی به حضور خداوند نداشته باشند، دچار آسیب‌های اجتماعی خواهند شد.

خسروپناه تصریح کرد: اگر انسان یک عامل امنیتی درونی به نام تقوا نداشته باشد، عوامل بیرونی را فریب خواهد داد و به جرم دست خواهد زد. اصل توحید در ربویت و خداشناسی و در حضور خدا در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نقش پیدا می کند. یکی از مولفه‌های معاد و مبدا، این است که خداوند بر تمامی عرصه‌های جامعه، حاکم شود در غیر این صورت، ولایت شیطان بر جامعه حاکم خواهد شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اسلام با سرمایه گذاری مخالف نیست بلکه با سرمایه داری و کاپیتالیزم مخالف است؛ برخی از دوستان از اندیشه غربی و اسلامی آگاهی ندارند و لذا می‌گویند که اقتصاد اسلامی وجود ندارد. اسلام با گردش ثروت موافق است و این گردش ثروت باید محرومان و فقرا را نیز بهره مند کند. اسلام رسول اکرم(ص)، اسلام جامع نگر است و اسلام گزینش گر نیست.

وی با اشاره طرح برخی شبهات پیرامون اسلام رحمانی گفت: این که در اسلام بر مدارا تاکید شده مسئله‌ای درست است اما از مداهنه و ندیدن حقیقت نهی کرده است. برخی از اسلام رحمانی به عنوان وسیله ای برای تعامل با دشمن استفاده می‌کنند اما در تعامل با دوستان، از این نوع اسلام استفاده نمی‌کنند. اسلام رحمانی صرفا نباید در گفتار باشد، بلکه در کردار نیز باید از اسلام رحمانی استفاده کنیم.

خسروپناه عنوان کرد: قرآن تاکید می‌کند که باید در برابر کفار سخت گیرانه عمل کنیم؛ البته منظور کفاری است که جزو معاندین هستند. همچنین باید با دوستان، خوش برخورد و رفتار رحمانی داشته باشیم. روش و سیره پیامبر اسلام نیز در طول تاریخ اسلام، مهر تاییدی بر این موضوع محسوب می‌شود.

معاون علوم انسانی وهنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مشرکین، یهودیان و منافقان، سه گروهی بودند که رسول الله(ص) با آن‌ها به مبارزه و مقابله پرداخت. پیامبر با یهودیان و مشرکین برخوردهای سختی داشتند به طوری که توانایی نظامی یهودیان درهم کوبیده شد. پیامبر اسلام به مقابله با منافقین پرداخت و تا سر حدامکان، فتنه‌های آن‌ها را خنثی کرد. البته افرادی که نسبت به شخص پیامبر کینه داشتند، مورد بخشش ایشان قرار می‌گرفتند. اما اگر جریان و تشکیلاتی، قصد آسیب رساندن به نظام اسلامی را داشتند، پیامبر با شدت با آن‌ها برخوردار می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اسلام رحمانی، تعاریف منفعلانه دارند که رویکردی غلط است. امیرالمومنین پس از جنگ جمل دستور داد تا کسی با اسرا و تسلیم شدگان کاری نداشته باشد، اما در جریان جنگ صفین، تا آخرین نفس به مقابله با معاویه پرداخت و حتی لحظه‌ای عقب نشینی کرد. لذا در اسلام، محبت و بغض همراه یک دیگر وجود دارد و پیامبر اسلام به صورت طبیبانه اهل مدارا بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076874

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =