عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تبعات و نتایج آن

اگر روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی منجر به همکاری های نظامی امنیتی و حتی مشارکت این کشورها در مانورهای نظامی مشترک با این رژیم شود، در این صورت شرایط امنیتی جدیدی را در منطقه شاهد خواهیم بود.

ایسکانیوز، گروه بین الملل_ جلال الدین سلیمی: در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ موافقت نامه ای برای عادی سازی روابط و تعامل میان اسرائیل و کشورهای امارات متحده عربی و بحرین به میزبانی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید امضا شد.

 «ترامپ» گفت مردم جهان شاهد ظهور یک منطقه جدید می شوند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل امضای این تفاهم نامه را نقطه عطف تاریخی دانسته که در آن امارات و بحرین پیش قدم پایان درگیری در منطقه خواهند بود.

«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات نتیجه این توافق نامه را ایجاد تغییراتی ملموس در جهان عنوان کرده که بدون ترامپ امکان پذیر نبوده و عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین نیز آن را روز تاریخی برای منطقه توصیف کرد.

تبعات عادی‌سازی روابط کشورهای عربی منطقه بر امنیت جمهوری اسلامی ایران

_ اقدام بدون حساب دو کشور حوزه خلیج فارس در عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فضا را برای تحرکات سیاسی و دیپلماتیک این رژیم منطقه فراهم می کند و کشورهای عربی را در اختلافات میان خود با سوء استفاده این رژیم از این موقعیت بهره خواهد برد.

پیش از این، فقط مصر و اردن با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کرده بودند و عمده کشورهای عربی فاقد ارتباطی دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی بودند.

اما رژیم صهیونیستی حالا با تعداد بیشتری از کشورهای عربی ارتباط برقرار می کند به آن معنا که مقامات ارشد و دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در منطقه تحرک بیشتری برای مقابله با اهداف ایران خواهند داشت.

 - تبدیل شدن امارات متحده عربی به پایگاه نظامی برای عملیات های محرمانه و سری موساد که در واقع تحول بزرگی در روند اقدامات جاسوسی_امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه به وجود خواهد آورد، دامنه اقدامات آنها را در شعاع قابل توجهی در کشورهای پیرامونی چون امارات و به ویژه جمهوری اسلامی ایران در بر خواهد گرفت.

شاید شفاف ترین توضیح در رابطه با اهداف نتانیاهو برای توافق با امارات در روزنامه عبری زبان یعودت احارانوت منتشر شد.

«الکس فیشمن» تحلیل گر ارشد این روزنامه در مقاله ای که همزمان با اعلام این سازش منتشر شده، تاکید کرد که این توافق برای رژیم صهیونیستی امکان رصد و نظارت بیشتر بر ایران را فراهم کرده است.

- اگر روند عادی سازی روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی منجر به همکاری های نظامی و امنیتی و حتی مشارکت این کشورها در مانورهای نظامی مشترک با این رژیم شود، در این صورت شرایط امنیتی جدیدی را در منطقه شاهد خواهیم بود و بیشترین آسیب را نیز این کشورها خواهند دید.

 - اقدامات ایذایی این رژیم در امارات برای کارشکنی و دشمن سازی در مناسبات تجاری ایران با دبی است. احتمال حضور شرکت های رژیم صهیونیستی در امارات مساله ایی است که رسانه های رژیم صهیونیستی روی آن تبلیغات گسترده ای زیادی کرده اند.

 ضمن آن که برخی مقامات رژیم صهیونیستی از جمله، «افرایم هالِوی» رئیس پیشین موساد گفته است، حضور رژیم صهیونیستها در منطقه می‌تواند به عنوان اهدافی از سوی ایران مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه اینطور گفته که فکر نمی کنم که تهدید به خصوصی علیه رژیم صهیونیستی که در مورد عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد، اما یک تهدید جدی بالقوه وجود دارد و آن هم این است که ممکن است ایرانی ها این را فرصتی برای حمله به اسرائیلی ها در نظر بگیرند.

کد خبر: 1076944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =