دانشگاه‌ها باید تحقیقات را به سمت کاربردی‌شدن هدایت کنند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: امروزه دستاورد شاخصی از سوی دانشگاه در حوزه رفع نیاز صنعت نداشتیم. عمده ضعف دانشگاه و  صنعت در این است که دانشگاه‌ها هنوز به صورت کاربردی و جدی به نیاز صنعت وارد نشدند، یعنی تحقیقات را باید به گونه‌ای انجام دهند که نیاز داخلی صنعت را تامین کنند.

مسعود پروانیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از تولید فیلترهای سرامیکی در این شرکت خبر داد و اظهار کرد: تولید و مشاوره در زمینه انواع مواد مهندسی پیشرفته یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت است که بیشتر تولیدات این شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنایع ریخته‌گری، هوافضا، پزشکی و مشعل‌های نیروگاهی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان به عنوان تنها تولیدکننده فیلترهای سرامیکی با دانش‌بومی در کشور است، گفت: فناوری ساخت این محصول همگام با فناوری روز اروپا بوده و بر همین اساس ایران نیز در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این محصول قرار گرفته است. هم اکنون این محصول در سه گرید آلومینا، آلومینا سیلیکاتی و سیلیکن کاربایدی با خواص مختلف تولید می‌شود؛ این در حالیست که این محصول قبلا از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد نیاز بازار داخلی را این شرکت دانش‌بنیان تامین‌ می‌کند، افزود: هم‌اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت کار تولید را انجام می‌دهیم. در حال حاضر برنامه‌ای برای صادرات را نداریم اما اقداماتی اولیه برای صادرات در حال انجام است.

پروانیان تصریح کرد: فیلترهای سرامیکی به دلیل پایداری حرارتی و شیمیایی بالا و نیز ماهیت تخلخل باز در کلیه کاربردهای انتقال سیالات اعم از فرایندهای فیلتراسیون مذاب فلزات، تصفیه بخارات اسیدی، پالایش آلاینده‌های سیالات صنعتی، پایه کاتالیست، سد شعله‌های نیروگاهی، کاشتنی‌های بدن استفاده قرار شوند.

وی تأکید کرد: استفاده از این محصول به عنوان فیلتر مذاب در ریخته‌گری قطعات ریختگی، پاکسازی و تصفیه ذوب از آخال‌ها و ذرات اکسیدی و نیز شکست جریان متلاطم و تبدیل آن به جریان آرام و در نتیجه عدم ماسه‌شویی در حین پر شدن قالب را به همراه دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: تا امروز دستاورد شاخصی از سوی دانشگاه در حوزه رفع نیاز صنعت نداشتیم. عمده ضعف دانشگاه و  صنعت در این است که دانشگاه‌ها هنوز به صورت کاربردی و جدی به نیاز صنعت وارد نشدند؛ یعنی تحقیقات را باید به گونه‌ای انجام دهند که نیاز داخلی صنعت را تامین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =