گمرک ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه سواری پورشه را تکذیب کرد

سخنگوی گمرک ایران ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه پورشه از گمرکات را تکذیب کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۷ هیات وزیران، بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات ترخیص شده که پورشه جزو آنها نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روح الله لطیفی  درباره این شایعه که «به تازگی ۱۰۴۸ دستگاه خودروی پورشه از گمرکات کشور با مجوز خاص هیات وزیران از گمرکات کشور ترخیص شده است»، ضمن تکذیب این خبر گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۷ هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن، بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات به تدریج ترخیص شده است که پورشه جزو آنها نیست.

این مقام مسئول توضیح داد: پس از محدودیت ترخیص و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو درسال ۹۷ حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری وارد شده کشور که در گمرکات متوقف بودند تعداد ۷۱۵۳ دستگاه خودرو به استناد مصوبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن تا ۱۶ تیرماه ۹۸ ترخیص و نزدیک به ۵۱۰۸ دستگاه خودروی سواری در گمرکات کشور دپو شده بود. که در دو مرحله دیگر از بهمن تا ۲۶ شهریور ۹۹ نیز با مصوبه هیئت دولت برای تعیین تکلیف ۵۱۰۸ خودروی باقی مانده مهلت تعیین شد که وضعیت آن تا پایان مهلت مصوبه به شرح زیر است:

۱- از تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و لزوم رسیدگی بیشتر توسط مراجع رسیدگی کننده، موفق به خروج از گمرک نشدند این هزار دستگاه النترا بوده است.

۲- از تعداد ۳۴۰ دستگاه خودروی سواری اظهار شده لیکن پروانه نشده تا پایان مصوبۀ مربوطه، ۳۴۰ دستگاه با رعایت مقررات مربوطه ترخیص شده است؛ همچنین نسبت به ترخیص ۱۷۰ دستگاه خودروی سواری دیگر حائز شرایط که دارای ثبت سفارش معتبر و تأیید منشأ ارز بودند توسط گمرکات اقدام شده است.

۳- از تعداد ۲۲۷ دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده‌اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو که هیچکدام اینها نیز پورشه نبودند برای تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروی دیگری از این گروه ترخیص نشده است.

۴- در خصوص خودروهای موجود در گمرکات قبل از تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۴ دستگاه، صرفاً سه دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبان کالا جهت انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، به گمرک مراجعه نکرده‌اند.

۵- از تعداد ۲ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودروی سواری تیوولی شرکت رامک خودرو، نسبت به ترخیص این تعداد خودرو و تحویل آن به معاونت پلیس پیشگیری فاتب برای تعیین تکلیف مقام قضایی به دلیل داشتن شاکی خصوصی اقدام شد

۶- در خصوص مابقی خودروهای فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و لذا اظهاری صورت نپذیرفته است که بیش از ۱۱۰۰ خودرو بودند.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به موارد اعلام شده تا پایان آخرین روز از مصوبه و تمدیدیۀ آن، تعداد ۲۳۲۵ دستگاه خودروی سواری از مجموع ۵۱۰۸ دستگاه خودروی سواری دپو شده در گمرکات کشور ترخیص قطعی و ۲۷۸۳ دستگاه خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که تعدادی از خودروهای باقیمانده دارای پروندۀ قضایی هستند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر شده باشد بر اساس مصوبه بدون محدودیت زمانی امکان پذیر است و مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص این خودروها با رعایت سایر مقررات بلامانع است به گونه‌ای که اخیراً هفت دستگاه خودروی توسان با رای مقام قضایی در حال انجام مراحل اداری تحویل است.

سخنگوی گمرک گفت: بر همین اساس تعداد محدودیتی پورشه در لیست خودروها وجود داشته که تعداد آن به چند دستگاه نمی‌رسد و ادعای ترخیص هزارو ۴۸ دستگاه از این نوع خودرو نه تنها واقعیت نداشته بلکه اساساً کذب است.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1077009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =