آیا بیماران سندروم‌دان می‌توانند ازدواج کنند؟

یک متخصص ژنتیک با اشاره به آموزش‌پذیر بودن مبتلایان به سندروم‌دان گفت: بیماران سندروم‌دان می‌توانند ازدواج کنند اما بهتر است بچه‌دار نشوند چون احتمال اینکه فرزند سندروم دان به دنیا آورند، زیاد است. البته اکثر مردان سندروم‌دان بارور نیستند.

ملیحه خالقیان، متخصص ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در خصوص بیماری سندروم دان توضیح داد: سندروم دان در اثر اضافه شدن کروموزوم بیست و یک به وجود می آید و بنابراین فرد به جای چهل و شش کروموزوم، چهل و هفت کروموزوم خواهد داشت. این بیماران معمولا مبتلا به لوکومیا و بیماری قلبی هستند.

وی افزود: چشمان مورب و رو به بالا، پل بینی کوتاه و خطوط کف دست ساده و عقب ماندگی ذهنی از علائم سندروم دان است به همین دلیل معمولا بیماران سندروم دان شبیه به هم هستند.

خالقیان در خصوص عمر این بیماران نیز گفت: مبتلایان به سندروم دان عمر کوتاهی دارند و اگر به بیماری قلبی مبتلا باشند، دو یا سه سال و اگر مبتلا نباشند تا پنجاه سال عمر می‌کنند.

این متخصص ژنتیک همچنین اظهار کرد: بیماران سندروم دان می‌توانند ازدواج کنند اما بهتر است بچه‌دار نشوند چون احتمال اینکه فرزند سندروم دان به دنیا آورند، زیاد است. البته اکثر مردان سندروم‌دان بارور نیستند.

وی سندروم دان را بهترین نوع عقب افتادگی دانست و گفت: با اینکه آی کیو بیماران سندروم دان زیر پنجاه است اما بسیار آموزش پذیر هستند و می‌توانند سواد یا یک حرفه و مهارت خاصی را یاد بگیرند و حتی کار کنند.

خالقیان در ادامه بیان کرد: بیماران سندروم دان به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری‌های همه‌گیر هستند به همین دلیل در حال حاضر خانواده‌ها سعی می‌کنند زیاد آنها را از خانه بیرون نبرند.

وی افزود: بیماران سندروم دان عاشق موسیقی و رقص هستند و نگهداری از آن‌ها در خانه مشکلی ندارد.

این متخصص ژنتیک بیان کرد: در ایران مراکزی برای بیماران سندروم دان وجود دارد که با این بیماران ارتباط برقرار می کنند و می توانند به آن ها کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077018

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =