نابسامانی بازار نهاده به ماه دهم رسید

۱۰ ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی می‌گذرد و علیرغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات انواع نهاده‌های دامی، اما همچنان بسیاری از مرغداران و دامداران در تامین آن دچار مشکل هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ۱۰ ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی می‌گذرد و علیرغم اینکه دولت یارانه سنگینی را با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات انواع نهاده‌های دامی اختصاص می‌دهد، اما چالش تأمین نهاده اکنون تقریباً همه مرغداران و دامداران را گرفتار کرده است.

مسئولان در حالی عنوان می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی تا آخر سال جاری پابرجاست که فعالان صنعت دام و طیور و بسیاری از کارشناسان معتقدند این سیاست از ابتدا اشتباه بود و دولت باید هر چه زودتر بساط آن را برچیند.

در همین حال تولیدکنندگان در بخش دام و طیور گرفتار چالش‌های جدی هستند و زنگ خطر برای کاهش تولید محصولات پروتئینی به هشدار درآمده است. طی هفته‌های گذشته نیز شاهد افزایش قیمت برخی محصولات پروتئینی از جمله مرغ در بازار بودیم و تولیدکنندگان می‌گویند با ادامه روند فعلی، شرایط در هفته‌های آینده به مراتب بدتر خواهد بود.

مسئولان جسارت داشته باشند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند

در همین زمینه، حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی ایران  اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کافی نبودن میزان نهاده‌ای که دولت به تولیدکننده اختصاص می‌دهد قیمت تمام شده تولید مرغ زنده به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده بنابراین قیمت منطقی مرغ گرم باید بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان باشد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه پیش بینی می‌شود قیمت مرغ طی روزهای آینده افزایش بیشتری داشته باشد، گفت: بخشی از این رشد قیمت به دلیل کاهش تولید و بخش عمده آن بخاطر هزینه تمام شده است. تولید مرغ نسبت به گذشته مقداری کاهش یافته اما این مساله را نمی‌توان دلیل اصلی افزایش قیمت آن عنوان کرد. دلیل افزایش قیمت، گرانی نهاده‌های تولید و افزایش هزینه تولید است. 

همچنین ابوالحسن خلیلی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفته است: به منظور تسهیل فرآیند تأمین و واردات کالا به کشور لازم است مسئولان جسارت یکسان سازی نرخ ارز را پیدا کنند و تا زمانی که این امر محقق نشود همچنان در فرآیند واردات کالا با معضلات جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به قیمت ۲۵ هزار تومانی هر کیلو مرغ در بازار افزوده است: بخش خصوصی از اردیبهشت ماه نسبت به این مساله هشدار داده بود کمااینکه اکنون فعالان بخش خصوصی نسبت به کمبود مرغ در یک ماه آینده هشدارهای لازم را می‌دهند اما ظاهراً گوش شنوایی برای شنیدن مشاوره‌های بخش خصوصی نیست. 

بانک مرکزی: ارز را تأمین کردیم / ‏‬ واردکنندگان: ارز مرغوب نبود و امکان انتقال وجود ندارد

اخیراً نیز بانک مرکزی اعلام کرده این بانک با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، طی شش ماه سال جاری جمعاً بیش از ۵۲۶۷ میلیون دلار تأمین ارز انجام داده است. بر اساس اطلاعیه این بانک، تأمین ارز انجام شده توسط بانک‌مرکزی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، از ابتدای سال تاکنون بابت واردات اقلام اشاره شده به شرح زیر است: ذرت؛ ۱۴۴۶ میلیون دلار، دانه‌های روغنی؛ ۷۱۴ میلیون دلار، جو؛ ۲۰۲ میلیون دلار و کنجاله؛ ۵۰۹ میلیون دلار.

با این حال فعالان حوزه دام و طیور می‌گویند مساله تأمین ارز نبوده بلکه تأمین ارز مرغوب و نحوه انتقال آن بوده که با مشکل مواجه شده است. در همین زمینه مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تخصیص ارز از سوی وزارت صمت و تأمین آن از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، افزود: تأمین ارز برای کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته همچنین برای جو تأمین ارز ۵۵ درصد کاهش و ذرت نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: بانک مرکزی تأمین ارز را انجام داده و نسبت به سال قبل تغییری در این زمینه وجود نداشته اما مشکل مهم انتقال این وجه به حساب فروشنده‌های خارجی است به عنوان مثال در مواردی بیش از ۲ ماه است که واردکننده نمی‌تواند ارز تأمین شده را به حساب فروشنده خارجی منتقل و اجازه ترخیص و تخلیه کالای خود را دریافت نماید. به همین دلیل نیز ترخیص کنجاله سویا از گمرکات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و جو ۲۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته قدیری البته، ترخیص ذرت ۲۱ درصد افزایش داشته و سیاست گذار اقتصادی باید پاسخ شفاف و صریحی داشته باشد که چرا نابسامانی در ذرت دامی پابرجاست.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، بانک مرکزی مکلف شده ارز مرغوب برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی در واردات نهاده‌های دامی تأمین کند و در مرحله دوم پیگیری نماید که این ارز به حساب فروشنده خارجی بنشیند.

همچنین عباس حاجی زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اینکه ارز تأمین شده درست است اما اینکه چقدر تخصیص داده شده و چه نوع ارزی بوده، نکته مهمی است.

وی تصریح کرد: عمده ارزهای تأمین شده دینار عراق، ریال عمان، لیر هالک ترکیه و وون کره جنوبی بوده که قابلیت انتقال ندارد و برخی بانک‌های عامل نیز به دلیل همین مساله این ارزها را به بانک مرکزی برمی‌گردانند.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با اشاره به اینکه به دلیل کمبود توزیع نهاده‌های دامی، در بازار مشکل ایجاد شده است، گفت: کار از منشأ مشکل دارد و متأسفانه ارزهایی که بانک مرکزی داده تبدیل به کالا نشده است.

دولت بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی را جمع کند تا اقتصاد بدون رانت را تجربه کنیم

حاجی زاده همچنین درباره اینکه آیا موافق سیاست دولت مبنی بر عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی تا پایان سال است یا خیر، گفت: ما تابع تصمیمات دولت هستیم و برنامه دولت نیز این است که ارز دولتی تا پایان سال از نهاده‌ها حذف نشود با این حال آرزو داریم هر چه زودتر بساط این ارز جمع شود تا بتوان رقابتی اقتصادی و بدون رانت را تجربه کرد.

 

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1077041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =