آمریکا و «دیپلماسی دروغ»

یک روزنامه چینی طی یادداشتی ریشه تمام مشکلات و ناتوانی‌های کنونی دولت آمریکا را تکیه کاخ سفید به «دیپلماسی دروغ» دانست و اقدام آن در سیاسی کردن اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با کرونا را لکه ننگ ماندگار بر پیشانی این دولت توصیف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در سایه افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا و تداوم اتهام‌زنی‌ها و فرافکنی‌های کاخ سفید علیه چین به دلیل عجز از مهار این همه‌گیری، نسخه عربی روزنامه الکترونیکی چینی «خلق» ، یادداشتی را در این‌باره منتشر کرد و به بررسی ریشه‌ها و دلایل ناتوانی آمریکا در مهار این همه‌گیری پرداخت که ترجمه آن در ادامه می‌آید:

« "ما دروغ می‌گوییم، فریب می‌دهیم و چپاول می‌کنیم".. از زمانی که «مایک پامپئو» رئیس سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پست وزارت خارجه آمریکا را تحویل گرفت، دیپلماسی آمریکا را به «دیپلماسی دروغ» تبدیل کرد.

برگزاری هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی برای ایالات متحده بود تا دیپلماسی دروغ خود را از تریبون این مجمع ارائه دهد. به طوری که رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و نمایندگان دایمی ایالات متحده در سازمان ملل به صورت متناوب، درباره مسائل  مرتبط با ویروس جدید کرونا و نیز حقوق بشر به چین حمله کردند و از امور نادرستی صحبت کردند که برملا کننده حقیقت دیپلماسی آمریکایی بود.

اما در واقعیت، به دلیل ناتوانی و عجز سیاست‌مداران آمریکایی، شمار کشته‌های ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۲۱۰ هزار نفر گذر کرد. وضعیتی که مجله آمریکایی تایم با ترسیم یک کاریکاتور از کاخ سفید در حالی که دود قرمزی از ویروس‌ها را بیرون می‌داد، به خوبی مجسم ساخت.

 بی‌تردید دلیل آنکه آمریکا در مقابله با این همه‌گیری، دچار بدترین وضعیت در جهان شد، «پنهان‌کاری چین در قبال این همه‌گیری»، آنچنان که برخی سیاستمداران آمریکایی ادعا می‌کنند، نیست. دلیل اول و آخر این وضعیت، اقدام کاخ سفید در نادیده گرفتن پیامهای چین و اهمال در قبال وضعیت سلامت و بهداشت مردم آمریکا است. چین، از سوم ژانویه ۲۰۲۰، طرف آمریکایی را در جریان ظهور این همه‌گیری و تدابیر پیشگیرانه در قبال آن قرار داده بود. 

در همین راستا، روزنامه «واشنگتن پست» در چهارم آوریل گذشته نوشت که کاخ سفید از همان ابتدا در جریان شدت این همه‌گیری قرار گرفته بود اما از اتخاذ تدابیر لازم در قبال آن اجتناب ورزید و ۷۰ روز سرنوشت‌ساز برای مهار این همه‌گیری را از دست داد. در مقابل سران آمریکایی تلاش کردند تا از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و به چین اتهام بزنند.

در شرایطی که جهان به شدت به وحدت و همکاری نیاز دارد، دولت کنونی آمریکا بارها و بارها به «دروغ»، «زورگویی» و «تحریم‌ها» با «ابزارهایی دیپلماتیک» متوسل شده و در مقابل از مسئولیت خود به عنوان یک کشور بزرگ شانه خالی کرده و  به تخریب و سیاه‌نمایی  سازمان‌های بین‌المللی و باج‌گیری از آنها روی آورده است.

درست در لحظات پرتنش مقابله جهانی با این همه‌گیری، ایالات متحده از سازمان جهانی بهداشت خارج شد و در حال حاضر نیز بیش از سه میلیارد دلار به این سازمان بدهی دارد. مجله «لانست» در نهم ژوئیه گذشته نوشت که خروج ایالات متحده از سازمان جهانی بهداشت غیرقانونی است و تهدیدی علیه بهداشت و سلامت جهانی و مردم آمریکا به شمار می‌رود.

این یادداشت افزود: دولت آمریکا به بهانه «تهدید امنیت ملی» که صحت نداشت، ضربات دردناکی به شرکت «تیک تاک» وارد کرد تا از رشد سریع آن در بازار آمریکا انتقام بگیرد. بهانه «تهدید امنیت ملی» دروغی است که آمریکا برای هدف قراردادن شرکت‌ها و برنامه‌های چینی همچون هواوی ( Huawei) و زد.تی.ای ( ZTE)  بارها و بارها تکرار کرده است. اما در حقیقت این ایالات متحده است که پشت پرده عملیات نظارت و رصد ، سرقت و حملات سایبری در جهان است و بی‌شک برنامه جاسوسی موسوم به«پریزم » هنوز در اذهان و خاطرات باقی است.

براساس این گزارش، در شرایطی که دولت آمریکا به بهانه تهدید امنیت ملی، یک شرکت تولید فیلم‌های کوتاه را در تنگنا قرار می‌دهد، سران این کشور به قانون امنیت ملی چین که مخالف با جدایی‌طلبی است، حمله می‌کنند و می‌گویند که این قانون ضد حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ساکنان «هنگ کنگ» است.

ایالا متحده همچنین دروغ‌هایی را درباره حقوق بشر در «سین کیانگ» ساخت و قانون سیاست حقوق بشر اویغورها را صادر کرد. در حالی که سین کیانگ طی ۴۰ ماه، شاهد هیچ‌گونه اقدام خشونت بار یا تروریستی نبود. ضمن اینکه شمار اویغورها در سین‌کیانگ طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸  با رشد ۲۵/۰۴ درصدی از ۱۰ میلیون نفر به بالای ۱۲ میلیون نفر رسید..در طول تعطیلات عید ملی چین نیز، سین کیانگ میزبان بیش از ۱۵.۳۵ میلیون گردشگر محلی بود که در مقایسه با سال پیش ۱۰ درصد افزایش داشت...

اما ایالات متحده چطور؟ ایالات متحده آمریکا قطعا بدترین کشور در جهان از نظر رسیدگی به حقوق بشر است. در طول تاریخ  جنایاتی را ساکنان سفید پوست این کشور علیه سرخ‌پوست‌ها انجام داده اند که جمعیت آنها از پنج میلیون نفر به ۲۵۰ هزار نفر رسیده است. در دهه‌های اخیر از شعار «رویایی دارم» به «من نمی‌توانم نفس بکشم» سقوط کرد که اشک و خون سیاه‌پوستان آمریکایی را مجسم می‌سازد. مردمی که از حقوق برابر برخوردار نیستند. 

این روزنامه چینی در پایان نوشت: در حال حاضر، در آمریکا به دلیل سیاسی‌ شدن اقدامات مبارزه با همه‌گیری کرونا، ۲۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و نفسشان برای همیشه قطع شده و این امر به عنوان یک لکه ننگ بر پیشانی آمریکا در زمینه حقوق بشر باقی خواهد ماند.»

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =