اهداف و مشکلات ترسیم مرزی لبنان و فلسطین اشغالی

با آغاز رسمی مذاکرات میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای حل اختلافات مرزی، یک وب‌سایت لبنانی به بررسی اهداف و مشکلات موجود در این پرونده پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری آمریکا امروز (چهارشنبه/۲۳ مهر) در «الناقوره» (در مرز لبنان و فلسطین اشغالی) آغاز شد و نگاه‌ها به نتیجه این مذاکرات دوخته شده است.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، لبنان در این مذاکرات به دنبال حفظ حقوقش در خشکی و دریا با نظارت بین‌المللی است، این کشور همچنین می‌خواهد زمینه سیاسی، امنیتی و بین‌المللی برای آغاز حفاری و اکتشاف نفت و گاز در آب‌های منطقه‌ای‌اش را فراهم کند. در مقابل رژیم صهیونیستی می‌خواهد استخراج نفت و گاز در چاه‌های نزدیک به لبنان را با آرامش آغاز شد تا در وهله بعدی شاید بتواند به زعم خودش روابطش را لبنان را عادی‌سازی کند.

النشره در ادامه و به همین بهانه به مسایل و مشکلاتی که در مسیر این مذاکرات وجود دارد، پرداخت که برخی از آنها فنی و برخی سیاسی و امنیتی هستند:

اول؛ لبنان بر ضرورت حل اختلافات مرزی در سیزده نقطه خشکی تأکید دارد البته «مزارع شبعا» و بلندی‌های «کفرشوبا» را از آن مستثنی کرده است، جایی که مرزهای لبنان، سوریه و فلسطین اشغالی با هم تداخل پیدا می‌کنند و حل اختلافات بر سر آنها علاوه بر اجرای قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ به ترسیم مرزها با سوریه مرتبط می‌شود.

دوم؛ لبنان بر آغاز ترسیم مرزهای دریایی و زمینی و مشخصا از «رأس الناقوره» به جای نقطه موسوم به « B۱» اصرار دارد به نحوی که به جای ۸۶۰ کلیومتر مربع، ۱۳۵۰ کیلومتر مربع از مساحت دریایی را به لبنان بدهد، منطقه‌ای که مابین نقطه ۱ خطر مرزی صهیونیستی و نقطه ۲۳ خط مرزی لبنان قرار دارد. تیم قبلی آمریکا به ریاست «فردریک هوف» ۴۶۸ کیلومتر در شمال خط موسوم به هوف را به لبنان و ۳۹۳ کیلومتر در جنوب آن را به اسرائیل دارد و اسرائیل حتی بر سر مالکیت این مساحت نیز بحث و جدل دارد.

سوم؛ لبنان خواستار حل یک اشتباه انجام شده در ترسیم مرزی است، مسأله‌ای که رژیم صهیونیستی می‌تواند از آن نقطه برای ترسیم مرزهای دریایی خود با قبرس استفاده کند و بسیاری از حقوق لبنان در آب‌های منطقه‌ای‌اش را زیر پا بگذارد. اسرائیل اخیرا برای ترسیم مرزی هر چه سریعتر خود با قبرس در تلاش است تا جلوی لبنان برای حل این موضوع را بگیرد.

چهارم؛ لبنان هرگونه تلاش رژیم صهیونیستی برای تبدیل مذاکرات ترسیم مرزی به مذاکرات عادی‌سازی روابط را رد می‌کند؛ موضوعی که «میشل عون» رئیس‌جمهور در دیدار با هیأت ترسیم مرزی بر آن تأکید کرد.

النشره در پایان پیش‌بینی کرده که نمی‌توان زیاد بر روی نتیجه دور اول مذاکرات حساب باز کرد و احتمالا این روند چند ماه طول بکشد.


منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =